Foto: skjermdump

Klagestorm mot det norske klesmerket Lynx Laboratory

Nå lover de å ordne opp.

I fjor sommer skrev Melk & Honning om Marius og Petter Ianssen, brødrene bak det norske klesmerket Lynx Laboratory. De to var lei overforbruk, og ville skape holdbare plagg som fungerte i mange ulike settinger. Per da hadde de gått med noe tap, ettersom de solgte ut uten å kunne fylle på raskt nok. Til Melk kunne de fortelle at de hadde begynt å få inn penger fra investorer, og var klare for å «gunne på». I løpet av én måned med showroom i Oslo i 2018 skal de ha omsatt for 800 000 kroner.

– Man må leve med følelsen av at alt står på spill. At man står på kanten av stupet, og på kanten til å ta av hele tiden, sa brødrene til Melk & Honning den gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det en storm av klager mot det norske klesmerket, og en rekke kunder melder om varer som aldri dukket opp og svært dårlig kundeservice.

Les også: Kjendismerke med milliontap

Truet med politianmeldelse

Elise Kløvstad Langberg er en av kundene som nå føler seg lurt. Hun forteller til Melk & Honning at hun først hørte om Lynx Laboratory via svogeren som hadde en bukse derfra.

– Et googlesøk viste at de var blitt omtalt av Melk & Honning, i tillegg til at de hadde flere gode anmeldelser både på Facebook og på nettsiden sin. Jeg valgte derfor å bestille tre chinos for cirka 4000 kroner i juli i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Summen ble trukket fra kontoen, men Langberg fikk ikke noe ordrebekreftelse på mail. Estimert leveringstid var to dager. Etter et par uker hadde hun fortsatt ikke fått varene, og kontaktet da kundeservice for å høre hva som var skjedd.

– Jeg fikk ikke noe svar derfra, så derfor forsøkte jeg å kontakte de via Messenger. Etter en stund skrev de: «Det var leit å høre at du har hatt en dårlig opplevelse. Vi tar kontakt og finner en god løsning». Men jeg hørte ikke noe mer etter det.

Da hun valgte å skrive en negativ anmeldelse av merket på Facebook, ble hun kontaktet av flere andre som hadde fått den samme meldingen på Messenger, uten å høre noe mer. Den var trolig automatisk generert, mener hun.

Etter å gjentatte ganger ha forsøkt å få svar fra Lynx Laboratory, både på e-post, via Messenger og på telefon, truet hun til slutt med en politianmeldelse.

– For en uke siden sendte jeg en reklamasjon til banken og fikk pengene tilbake på dagen fra dem. Da samtykket jeg også til at de kunne ta saken videre, så nå er egentlig ballen hos dem, forteller hun.

– Jeg hørte aldri noe mer fra Lynx Laboratory.

Se dette innlegget på Instagram

The Tradecraft .01: Crafted from a premium outer fabric featuring Sofiletas unparallelled EvoSkeen, insulated with state of the art active insulation from Polartech, fitted with gun-metal YKK zippers and German-made metal pushbuttons, this jacket is a true beast.

Et innlegg delt av Lynx Lab (@lynx_lab)

Klagestorm

Langbergs historie er ikke unik. På merkets Facebook-side renner det over av negative tilbakemeldinger og anmeldelser.

Merket får riktignok også en rekke gode tilbakemeldinger hva gjelder kvalitet på plaggene, men flere klager på passform og detaljer som blant annet løse knapper.

Fra tidlig i 2020 skriver flere om manglende varer og dårlig kundeservice, ikke ulikt det Langberg opplevde.

De aller fleste har det til felles at de ikke har fått tak i Lynx Laboratory tross gjentatte henvendelser.

«Leverer ikke det som er bestilt. Svarer ikke på epost, telefon tekstmelding eller messenger. Butikken er lagt ned», skriver én.

«Ser ut til at det eneste som fungerer med dette firmaet er betalingsløsningen», skriver en annen.

Skjermdump fra merkets nettsider.

På merkets Facebook-sider spekuleres det i om selskapet er på randen av konkurs. Både likviditetsgrad, lønnsomhet og soliditet er ifølge Proff.no «ikke tilfredsstillende». Selskapet står oppført med et driftsresultat på -1 590 000 i 2019 og et resultat før skatt på -1 678 000.

Dette svarer Lynx Laboratory

Da Melk & Honning kontakter Lynx Laboratory for å få et tilsvar, svarer de relativt raskt på mail:

«Det stemmer at mange kunder ikke har fått varer de har bestilt, noe som er helt forferdelig for dem og for oss. Vi jobber på spreng for å få fikset problemene. Situasjonen kan best beskrives som en «cluster fuck»:  først forsinkelse hos de som syr buksene det er snakk om, og etter hvert også en utfordrende likviditetssituasjon i selskapet. Vi jobber med en løsning nå og håper den kommer på plass», skriver Petter Ianssen.

Han står oppført som daglig leder og styreleder i selskapet. Han og Marius Ianssen eier 50 prosent av aksjene i selskapet hver.

Melk & Honning sendte følgende oppfølgingsspørsmål:

Hva vil dere si til de som bestilte og som aldri fikk varene sine?

Hvor alvorlig er likviditetssituasjonen som dere skisserer?

Hvorfor fortsatte dere å motta ordre og la folk bestille via nettsidene deres, når dere hadde et likviditetsproblem og store forsinkelser hos fabrikken?

Dette svarer Ianssen i en mail til Melk torsdag morgen:

«De som bestilte før sommeren fikk varene sine, med unntak av de som bestilte bukser og jakker på forhåndskjøp med levering i august.

Likviditetssituasjonen er såpass alvorlig at vi ikke kan drive videre om vi ikke får inn nye penger utenfra. Vi jobber altså med ulike muligheter for å få dette til, og håper det går. Vi håper og tror alle som har bestilt varer fra oss skal få det de har betalt for. 

Marius og jeg har brukt de siste 5 årene av vårt liv utelukkende på Lynx. Det tragikomiske er at det virkelig løsnet for Lynx høsten 2019 og de to første månedene av 2020. Alt stemte plutselig. Men 98 % salgsreduksjon i mars og april som følge av corona og 25 % oppgang i eurokursen gjorde ting vanskelig. Vi gjorde en grundig vurdering, og mente vi skulle greie å rette opp kursen med en rekke tiltak som vi iverksatte i april/mai. Men når vi fikk forsinkede leveranser på toppen av dette, raknet det ærlig talt litt».

Forbrukerrådet: – Vil kunne defineres som ren svindel

Melk & Honning kontaktet først Forbrukertilsynet som henviste oss videre til Forbrukerrådet. De viser på sin side tilbake til Forbrukertilsynet, men skriver følgende i en mail:

«Vi har kun fått to henvendelser knyttet til dette firmaet siste år, og Forbrukerrådet har ikke myndighet til å gå inn og følge opp eventuelle useriøse næringsdrivende, dette ligger til Forbrukertilsynet.

Det å ta i mot bestillinger og betaling, når du ikke har varene og er i en dårlig økonomisk situasjon vil kunne defineres som ren svindel, i så fall vil det være en politisak.

Når du handler på nett er det viktig å ta forholdsregler og sjekke opp hvem du handler med. Et raskt søk på nettet kan gi deg viktig informasjon fra andre som for eksempel er blitt lurt eller er misfornøyde. Videre er det lurt å sjekke at det er oppført både organisasjonsnummer og kontaktinformasjon. I tillegg er det en god forsikring å betale for varer på nett med kredittkort eler et debetkort med master eller visa. Da kan du kreve bankforbindelsen din for pengene om du blir lurt».

De viser avslutningsvis til denne artikkelen om kortreklamasjon på sine nettsider.

Les også: Stenger butikken i Oslo sentrum – hva skjer nå?