Nå vil Forbrukertilsynet vurdere om de igjen må se nærmere på markedsføringsmetodene hennes.
I slutten av mars gjestet modellmamma Donna Ioanna God Morgen Norge på TV 2 sammen med modell Maria Zachariassen. Med programleder Peter Bubresko har de en samtale på i overkant av åtte minutter om både Zachariassens modellkarriere og hvordan Ioanna finner modellene sine.
Da God Morgen Norge delte innslaget på sin Facebook-side et par dager senere skrev de at dette var ett av ukens mest sette innslag.
«Jeg fant faktisk Maria på Facebook og ba henne melde seg på konkurransen min som heter Scandinavian Supermodel Competition – og den vant hun. Hun jobber nå som toppmodell, reiser og jobber bestandig».
Det sier Ioanna i intervjuet på God Morgen Norge der hun forteller om modellkonkurransen hun senere skal ha på Jessheim Storsenter.
Programleder stiller Ioanna spørsmål om hva foreldre skal gjøre dersom de har barn de mener kan passe til modellyrket og får følgende svar:
«Da kommer de til Jessheim Storsenter i dag og møter meg mellom klokken 18:00 og 21:00. Da skal jeg være på Jessheim Storsenter med Scandinavian Supermodel Competition. De første 100 får en goodiebag (…). Du kan gå inn på nettsiden min og bli modell».
Bubresko opplyser om at det koster 500 kroner å delta i konkurransen.
«Det gjør det. Så får de en goodiebag til en verdi som er større enn det», svarer Ioanna.
Samtalen avsluttes med at Zachariassen anbefaler livet som modell.
Forbrukertilsynet: – Vil vurdere om vi må se nærmere på markedsføringsmetodene hennes
I august 2018 skrev NRK om Ioanna som undersøkes av Forbrukertilsynet.
Det var i kjølvannet av NRKs artikkel fra juli samme år om unge jenter som føler seg presset til å delta på Ioannas modellkurs at Forbrukertilsynet varslet tilsyn mot den kjente modellagenten.
Oktober samme år kom dommen; Ioanna har brutt markedsføringsloven, og Forbrukertilsynet varslet gebyr på mellom 100 og 200 000 kroner.
«Donna Ioanna har brutt markedsføringsloven ved å sende unge jenter private meldinger uten samtykke. Hun har også tatt direkte kontakt med mindreårige med kjøpsoppfordringer», sa direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, til NRK.
Avdelingsdirektør ved Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjelbostas, forteller til Melk & Honning at de har sett innslaget på God Morgen Norge, og ser at det kan gi grobunn for spørsmål rundt dette.
– Donna sier i innslaget at hun jakter talenter blant annet på Facebook, og at hun har oppdaget Maria på Facebook, tatt kontakt med henne og bedt henne melde seg på konkurransen. Konkurransen var jo i fjor, men hvis hun gjør dette nå er det problematisk sett opp mot Markedsføringsloven paragraf 15, som går på spam-forbudet. Det er tilsvarende som vi tidligere har fattet vedtak om, bare at i den saken tok hun kontakt for å markedsføre kurs og nå er det snakk om markedsføring av konkurranse, sir Skjelbostas.
I innslaget på God Morgen Norge forteller Ioanna at hun oppdager jenter ned i 14-15 årsalderen, men at hun da har dialog med foreldrene. Dette understreker Skjelbostas at potensielt kan være problematisk, for eksempel ved hvordan denne kontakten først initieres.
– Med den mangelfulle informasjonen som kommer frem her er det vanskelig å konkludere. Siden vi tidligere har fattet vedtak mot henne vil vi nå vurdere om vi må se nærmere på markedsføringsmetodene hennes.
– Ferdig med saken
Melk & Honning har vært i kontakt med redaksjonssjef hos God Morgen Norge, Sissel Randsborg. Hun forteller at innslaget med modellagenten var todelt, og at saken først og fremst handlet om modell Maria Zachariassen og om hvordan modellivet er.
– Innslaget er på over åtte minutter, og de to eventene i Bergen og på Jessheim utgjør en minimal del av dette, sier Randsborg.
– Jeg ser likevel at det hadde vært ryddig å opplyse om overtredelsesgebyret i en faktaboks eller via et spørsmål.
Om den tidligere kritikken fra Forbrukertilsynet sier Ioanna at hun har lagt saken bak seg.
– Når det gjelder Forbrukertilsynet, så klart jeg ikke tar kontakt med jenter under 18 år for å markedsføre mine kurs. Jeg er ferdig med den saken for lengst, skiver hun i en mail til Melk & Honning.
Hovedbilde: Skjermdump God Morgen Norge TV 2
Les også: Her er Norges nye modellhåp