Greater Than A med milliontap

Foto: Thomas Qvale via Instagram/@greater_than_a

Aksel Lund Svindals klesmerke Greater Than A med milliontap

Gikk ikke som planlagt.

På lik linje med kjendiser som stadig lanserer egne skjønnhetsmerker, lanserer idrettsstjerner klesmerker. Kari Traa og Therese Johaugs sporty merker her hjemme er bare noen eksempler.

I 2018 lanserte tidligere alpinist Aksel Lund Svindal klesmerket Greater Than A. Merket skulle lage stilige kvalitetsplagg i gode materialer uten å skade miljøet, og ble solgt i flere butikker, som blant andre Follestad og nå konkursrammede Brandstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med seg på laget hadde OL-vinneren tidligere sjefsdesigner i J.Lindeberg, Jessy Heuvelink. Han har tidligere designet for blant andre adidas, Rock And Blue og Oscar Jacobson.

Nå går Greater Than A med milliontap.

Svindal har drevet satsingen under investeringsselskapet sitt A Management, som nylig la frem knallrøde tall. Resultatet fra fjoråret endte på 15,5 milioner kroner i minus – en svekkelse fra pluss 9,1 millioner året før. Mens datterselskapet bak merket, Atulus A, i samme periode gikk med 6,1 millioner kroner i underskudd, skriver E24.

– Driften av selskapet har ikke svart til forventinger man hadde, og man besluttet sommeren 2019 å avvikle driften i sin nåværende form. Annet halvår 2019 kan av denne grunn karakteriseres som en «avviklingsperiode», skriver Atulus i sin årsrapport.

Aksel Lund Svindal i design med den karakteristiske Greater Than A-logoen. Foto: Instagram/@greater_than_a

Redningsaksjon

I sommer kunne Finansavisen melde at Greater Than A dumpet de siste plaggene fra kolleksjonen sin på billigsalg.

I skrivende stund er det denne beskjeden kundene møter i nettbutikken til Greater Than A:

Foto: Skjermdump fra greaterthana.no

I et intervju med Romerikes blad på forsommeren, fortalte Svindal om den problematiske driften av merket.

– Vi kom bra ut i starten og solgte bra, men det er en vanskelig bransje å være medium stor i. Vi har brukt mye kapital for å bygge merkevaren, sa han den gang.

Alpinisten kunne også fortelle avisen om en fremtidig skikolleksjon, og mente at hans navn ville gjøre det lettere å ta en posisjon i det sporty markedet. I motsetning til motemarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil fortsatt lage noe fritidsklær, men i et langt mindre volum enn før. Planen er å slippe kolleksjonen etter sommerferien, sa han til avisen.

Det vil dermed pustes nytt liv i merkevaren hans, takket være en avtale med Active Brands. De selger kolleksjonene til skistjerner som Bjørn Dæhlie, Therese Johaug og Kari Traa. Avtalen innebærer selskapet tar over alle rettighetene til Greater Than A, skriver E24.

Les også: Saksøker verdens største luksusgruppe