– Kundene våre er alt fra travle forretningsfolk til spesialsoldater, hipstere og skatere.
Et bilde av farfaren som oljepioner på en businesstur på 60-tallet ikledd skjorte og slips på en sveitsisk fjelltopp, gav brødrene Marius og Petter Ianssen ideen til å starte deres eget klesmerke.
Fem år senere består Lynx Laboratory av tidløse basisplagg til herre med funksjonalitet i fokus. For hva er egentlig vitsen med et klesskap fylt til randen av spesialiserte plagg du aldri bruker?
– Må se på grunnen til overforbruket
– Bildet av farfar fikk oss til å tenke over hvor mye klærne man har med seg og på seg preger hva du tror du kan gjøre og tillater deg, sier Petter Ianssen til Melk & Honning.
– Vi reiste mye i jobbene vi hadde tidligere. Hvis du hadde glemt løpetøy så droppet du løpeturen, og hadde du glemt dressen så droppet du direktørmiddagen.
Det fikk brødrene til å innse hvor «latterlig spesialiserte» antrekkene våre egentlig er.
– Skillet mellom sport og mote er helt meningsløst og umoderne. Sett fra et miljømessig perspektiv mener vi at overforbruket er hele problemet. Det handler om en markedsføringsidé hvor du ikke kan lage et plagg som fungerer til mer enn én ting, sier Petter.
– Hvis aktørene i motebransjen skal ta miljøutfordringene på alvor, så må de se på grunnen til overforbruket. Feilslutningen nesten alle disse grønnvaskede, trendy slow fashion-praksisene tar, er å si at de skal lage en bukse som varer for alltid. Men kaster folk klær fordi det er slitt i stykker? Nei, det er ikke det som er hovedproblemet.
Skatere og businessmenn
Med sitt eget klesmerke har brødrene utviklet en garderobe som skal fungere både på det varmeste og det kaldeste stedet i verden. Det er i hvert fall ambisjonen. Plaggene er blitt testet ut av gründerne selv på alt fra skiturer og businessmøter i Japan til jungeltrekking og strandferier, vandring i Danakil-ørkenen og opp i 7000 meters høyde i Himalaya.
– Målet vårt er at klærne skal funke så bra som overhodet mulig i vanskelige tekniske forhold i tillegg til sosialt. Selv om det kanskje er rart å gå i Danakil-ørkenen i 55 grader i skjorte og penbukse.
Kundene deres spenner ifølge brødrene fra travle forretningsfolk til spesialsoldater, hipstere og skatere. Og ettersom klærne er tidløse basisplagg er det ingen tydelig demografi når det kommer til hvem som kjøper merket.
– Hva har Mark Zuckerberg, Steve Jobs og Albert Einstein til felles? De går med akkurat det samme hver eneste dag. For av alle beslutningene de skal ta i løpet av dagen, er det greit å kvitte seg med én meningsløs en.
– Bomull er fandens verk
Det skulle imidlertid vise seg å bli en utfordring å finne gode nok materialer som ikke så for tekniske ut. Etter å ha saumfart ulike sports- og tekstilmesser over hele verden, landet brødrene til slutt på en fransk produsent for sitt motemerke.
– Vi har jobbet tett sammen med produsenten vår som har investert mye i å utvikle tekstiler sammen med oss. Kunsten er at man virkelig må teste det, for hvordan man opplever plagget er til syvende og sist det viktigste, sier Petter.
De to mener oljebaserte materialer har fått ufortjent mye tyn. Bomull derimot – det er fandens verk, mener brødrene.
– Det sies at mikroplast er det verste i verden. Men det er ekstremt bra teknisk, har uendelig levetid og kan resirkuleres. Det tømmer ikke innsjøer for vann slik som bomull gjør, og man har et utrolig potensiale i det. Du får det ikke mer miljøvennlig enn det, sier Marius.
– Men vi hater bomull, det er fandens verk. Det er umulig å resirkulere og er det minst miljøvennlige tekstilet du kan få tak i. Fibrene brytes ned fort, det må vaskes hele tiden og blir fort ødelagt. Funksjonelt sett er det også det verste. Hvis du svetter i en bomullsskjorte så er du våt med én gang.
Samme system som forsvaret
Det norske motemerket baserer seg på syv lag i designet som alle har ulike funksjoner som for eksempel absorbering av fuktighet og isolasjon. Det er det samme systemet som blant andre det norske forsvaret bruker, forteller de.
– Hvorfor kommer flere moteplagg fra forsvaret? Fordi de bruker store ressurser på å tenke på bekledning. Det amerikanske forsvaret har laget en bibel med forskning på hvordan du kler deg. Ikke bare med tanke på funksjonalitet, men også fysisk og psykisk komfort, sier Petter.
– Kommer man i et møte og ikke er kledd riktig, så gjør man det ofte fryktelig dårlig. Det samme hvis man sitter på eksamen i ubehagelige klær.
– Alt står på spill
Brødrene har selv ingen formell utdannelse innen design, men bakgrunn fra juss og markedsføring. Med seg på laget har de derfor designer Dorthe Hansen.
– Det har vært gøy og jævlig. En herlig blanding, forteller Petter.
– Til å begynne med så ville vi ikke snakke med andre folk i motebransjen, vi var for gode til det. Vi har sittet på gutterommet og snekra for oss selv.
I løpet av de fem årene merket har eksistert har brødrene gått med noe tap. Det skyldes ifølge dem selv at de solgte ut uten å kunne fylle på raskt nok. Nå har de imidlertid fått inn penger fra investorer, og er klare for «å gunne på». Da Lynx hadde showroom i Oslo i fjor, omsatte de for 800.000 kroner i løpet av én måned. Nå åpner de snart nytt showroom, denne gangen på Majorstua. I tillegg drømmer de om pop-ups i de skandinaviske storbyene.
– Man må leve med følelsen av at alt står på spill. At man står på kanten av stupet, og på kanten til å ta av hele tiden.
Hovedbilde: Lynx Lab
Les også: Dapper bytter ut sykling og grooming med unisex og vinbar