– Har måttet klype oss i armen når vi har sett alle de store motehusenes it-pieces som våre smykker produseres side om side med.
Det er ikke lenger bare bunadssølv som finnes blant norske smykker. Fra smykker designet og håndlaget i Setesdalen til perlekjeder perlet av to svigersøstre.
Kjenner du til det norske smykkemerket Afrodite by MG?
Bak merket står Malin Benneche Gulsrud og Oda Victoria Reitan. De lar seg inspirere av den greske kunstarven.
– Man skaper jo noe der man selv føler det er et hull, noe som mangler. Vårt mål er ikke bare å skape vakre smykker, men også å fortelle historier, sier Gulsrud og Reitan til Melk & Honning.
– Og vi ønsker å dele vår kunnskap og glede med kunsthistorien og mytologien, som vi føler er underkommunisert og kanskje litt lite verdsatt her hjemme.
De startet Afrodite koronaåret 2020, midt i en periode som var svært mørk for veldig mange.
– Vi ønsket derfor å skape en motpol til den dystre perioden og lage kjærlighetssmykker som man kan gi til hverandre eller til seg selv, for til enhver tid å ha gudinnen for kjærlighet ved sin side.
Gulsrud og Reitan møttes i Roma da de begge studerte kunsthistorie der.
– I Roma er kunsten en del av livsstilen. Man omringes av antikke bygninger, marmorskulpturer, malerkunst og arkitektur. Med den store skjønnheten i en romersk tilværelse og La Dolce Vita er det ikke vanskelig å bli inspirert.
– Vi har begge to sugd til oss alt dette og virkelig både sett og følt hvor mye estetikk kan påvirke ens hverdagsliv.
Mytologien har gitt oss historiene og kunsthistorien har fargelagt dem, mener de.
– Det var utgangspunktet da vi startet å designe våre smykker – å bruke historien, men gi det en tidsriktig ånd.
Etter studieoppholdet i Roma flyttet grunnlegger Malin Benneche Gulsrud til Milano og tok en mastergrad på den anerkjente moteskolen Marangoni.
Det ga helt uvurderlig kunnskap og forbindelser til å starte et brand selv, mener gründeren.
Hva er det dere finner så fascinerende ved den greske arven?
– Skjønnheten og mystikken i mytologien og de uendelige motivene den har inspirert både i kunst- og motehistorien.
– Vi synes det oppstår noe interessant i møtet mellom den greske arven og den skandinaviske stilen – klassisk og nytt, romantisk og stramt, tidløst og moderne.
Smykkene produseres utelukkende i Italia, ettersom landet er kjent for sin lage håndverkstradisjon, gode kvalitet og sosiale bærekraft, ifølge gründerne.
– Veneralia-kolleksjonen er produsert i Arezzo i Toscana hos en liten familiedrevet fabrikk. Italia er kjent for sine tre «gullbyer» Arezzo, Valenza og Vicenza. Vi har brukt mye tid på reise mellom disse byene for å finne de beste fabrikkene for vår produksjon.
– Vi har måttet klype oss i armen når vi har gått gjennom fabrikkene vi nå samarbeider med og sett alle de store motehusenes it-pieces som våre smykker produseres side om side med.
Hvorfor tror dere nordmenn er klare for iøynefallende, fargerike og ikke minst kunstneriske smykker som deres?
– Fordi det er på tide å ta livet tilbake igjen! Vi tror våre smykker er det perfekte tilbehøret til en sommer helt uten restriksjoner. Den nye kolleksjonen vår Veneralia inneholder flere statement pieces som man perfekt kan kombinere med minimalistiske antrekk eller som sommertrendene viser – total color blocking.
Kolleksjonen er også et samarbeid med medgründer og kunstner Oda Victoria Reitan og kunstverket hennes ved samme navn.
– Oda er kjent for sine abstrakte og fargerike malerier som man finner igjen i den nyeste kolleksjonen til Afrodite by MG. Veneralia er en fargesymfoni av nyanser av blått, energisk turkis, elektrisk grønt og årets Pantone-farge Very Peri.
Også norske Hasla har laget smykker inspirert av Venus – er dere redde for at smykkene deres skal oppfattes som for likt Haslas design?
– Vi opprettet Afrodite by MG i 2020 og hadde vår første kolleksjon i butikk før jul det samme året. Så vidt vi ser kom Haslas kolleksjon først i 2021, så kanskje spørsmålet heller er om de ble inspirert av oss?
– Kjærlighetsgudinnen gjennomsyrer hele brandet vårt. Vi bruker ikke bare bildet av henne, men hele symbolikken rundt henne. En byste av Afrodite er også logoen vår, designet av Oda, som blant annet vises på låsene på de nyeste smykkene, selv om de har fått navn etter andre gudinner.
Hva mener Hasla selv om likheten mellom designene?
– Våre kolleksjoner er klare opp til et år før vi lanserer. Hasla sin Venus var på tegnebrettet allerede i 2019, og i produksjon da Afrodite by MG lanserte sine smykker, sier Anne Hasla til Melk.
– Her har nok både vi og Afrodite by MG hatt samme inspirasjonskilde, nemlig den klassiske kunsten. Jeg synes det er spennende at vi har søkt til de samme kildene, helt uavhengig av hverandre. Det betyr kanskje at vi har truffet en nerve?
Drømmen og målet til Afrodite by MG er å «se kule damer i alle aldre fra alle kulturer omfavne og elske smykkene».
– Navnet på vår første kolleksjon var Heirlooms, med en tanke om at våre produkter skal ha evig verdi for de som bærer dem – enten om de har kjøpt til seg selv eller fått i kjærlighetsgave.
Les også: Flytter fra Eger til Paleet etter 13 år