Hun flyttet fra hovedstaden for å sjonglere smykkedesign med småbarnsliv i Setesdal.
Etter mange år i Oslo valgte smykkedesigner Anne Hasla i høst å flytte hjem fra storbyliv og bakgård til Valle i Setesdal. Nå bor hun med mann og to barn i et oppusset småbruk fra 1600-tallet i den vakre fjellbygda.
Det var nettopp i Valle at familien startet sølvsmedverksted i 1982, som i dag er kjent som det populære smykkemerket Hasla.
– Jeg føler meg ekstremt heldig som kan bo slik vi gjør nå, og samtidig beholde drømmejobben som designer. Det er fantastisk å bo så tett på naturen, sier Anne Hasla til Melk & Honning.
– Uansett vær så vandrer jeg inn i et maleri hver morgen når jeg tusler mine 100 meter til jobb. Vi bor mellom jorder, høye fjell og vakker skog. Både vi og barna har stor frihet, og vi har så mye bedre tid.
Familiebedrift ved en tilfeldighet
Som barn drømte Anne Hasla om å bli kunstner, og hun tegnet konstant. Sammen med søsteren vokste hun opp på et verksted, og fikk tidlig utfolde seg kreativt.
– I og med at vi vokste opp på en ekstremt liten plass med 1200 innbyggere, så drømte jeg om å komme meg ut. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15, og til Oslo da jeg var 19. Det var befriende. Nå har jeg egne barn og har valgt å flytte tilbake til hjembygda. Nå er det her det føles best å være kreativ.
Det lå ikke alltid i kortene at hun skulle jobbe med smykker. Hun startet faktisk med kunsthistorie ved Universitet i Oslo, og har jobbet med både grafikk og maleri, i tillegg til å ha en pedagogisk utdannelse.
– Jeg begynte egentlig tilfeldig i familiebedriften, og prøvde meg frem innen smykkedesign. Jeg elsker kombinasjonen av det grenseløse innen kunstfeltet og kompromissene man må ta for å komme frem til et godt og inkluderende design. Et produkt skal appellere til mange mennesker. Smykkene mine lever ikke før de er på mennesker.
Hun forteller at det er mange sider ved å jobbe i en familiebedrift.
– For det første så føles det veldig naturlig. Jeg og min søster har vokst opp blant loddeflammer, syre og smykker. Da vi var barn måtte vi vente mye på våre gründerforeldre, og spiste mat på verkstedbenken og delte rundstykker med sølvsagen.
– I dag har vi overtatt store deler av Hasla. Vi jobber tett og det fungerer utrolig godt. Vi har ulike ansvarsområder som gjør at vi er gode på hvert vårt felt. Jeg er designer og min søster er brand manager, og vi er helt avhengig av hverandre. Vi er veldig dedikerte til bedriften, og vi må jobbe for å skille jobb og privatliv. Jeg tror mennene våre kan bli litt lei av jobbprat rundt julemiddagen.
– Alltid opplevd skogen som et tilfluktssted
Anne Hasla forteller at designet hennes ofte er basert på naturen, og at hun var redd inspirasjonen som var tuftet på lengsel og nostalgi ville forsvinne da hun flyttet fra by til land. Det har den ikke gjort.
– Jeg jobber med en utrolig spennende kolleksjon som er noe helt nytt i Hasla-universet. Jeg får også jobbe mye tettere med gullsmeden på verkstedet vårt. Noe som gir mye større handlingsrom i designprosessen.
Hun beskriver den nye kolleksjonen Woods som en takk til skogen med opplevelser fra barndom til voksenliv.
– Jeg har alltid opplevd skogen som et tilfluktssted og vil formidle roen rundt en skogstur, og gleden av å omgi seg med natur. Ønsket var å jobbe med overflater og spillet i lys og mørke som en finner blant trær, mose og røtter.
Woods klinger bra i tråd med tegnet i tiden som er miljøbevissthet. Det er vel ikke tilfeldig?
– Skogene er viktige økosystemer i det globale klimasystemet og representerer store deler av karbonkretsløpet. De er hjemmet til mange tusen arter av sopp, planter og dyr. Det er skjørt og livsviktig i den usikre fremtiden vi går i møte.
– Hasla er opptatt av bærekraft og miljø. Vi bruker kun resirkulerte, edle metaller. Vi jobber mot å ikke sette avtrykk i naturen, og bytter blant annet all emballasje til resirkulert papir med smykkeinnlegg i nedbrytbart materiale. Vi har kuttet ut plastposer og alle unødvendige trykksaker.
Inn på det internasjonale markedet
Stadig flere norske og skandinaviske smykkemerker popper opp. Hva skiller dere fra resten, og hvordan møter dere denne konkurransen?
– Vi er veldig glade for at vi har bygget oss opp sakte, men sikkert. Det er et fint fokus i Norge hvor det er plass til alle. Og vi opplever ikke konkurrenter som noe negativt – heller som kollegaer som heier hverandre frem. Vi ønsker å skape nærhet til kundene. Det skjer også naturlig når vi er en familie som jobber sammen mot et felles mål.
– Vårt mål er å konkurrere mer på det internasjonale markedet, og vi har noen spennende planer som kanskje vil hjelpe oss med akkurat det. Internasjonalisering er krevende, og vi prøver å skynde oss langsomt, slik at vi ikke snubler og faller på veien.
Anne Hasla forteller at de forventer en bra økning i omsetning det neste året.
– Men det viktigste for oss er at vi leverer et positivt resultat og det ser ut som 2019 skal bli et bra år.
Alle prototyper blir laget i verkstedet til Hasla i Setesdal, mens kolleksjonene produseres i Bangkok. Verkstedet der eies og drives av en norsk kvinne som de har jobbet med i mange år.
– Naturlige årsaker som kapasitet og økonomi har ført til at vi har satt ut deler av produksjonen. Det er veldig viktig for oss å jobbe sammen med et verksted som leverer ønsket kvalitet, og vilkår for de ansatte – noe de gjør, og vi er veldig stolte av å jobbe sammen med dem.
Solid generasjonsskifte
Dere har på mange måter blåst nytt liv i Hasla og blitt mer trendbevisst i kolleksjonene, som alle har en slags råd tråd. Hva tenker du om det?
– Det har skjedd veldig mye spennende med Hasla de siste årene. De siste fem sesongene spesielt er det også blitt veldig tydelig hvem vi er som merke med tanke på design og visuelt uttrykk. Vi er opptatt av å ha et unik og særpreget design som bærer et Hasla-DNA.
– Vi jobber ikke bevisst med trender for vi ønsker at smykkene skal være relevante lenge, men vi forsøker å treffe en tidsriktig nerve. Hasla har vært en familiebedrift med foreldrene våre som gründere, og de siste årene har vi foretatt et solid generasjonsskifte. Jeg er så heldig å få jobbe sammen med søsteren min, og sammen har vi ført Hasla inn på den veien vi ønsker å gå.
Fremover jobber merket for å komme videre forbi Norges grenser. Hasla trekker frem moteklyngen Norwegian Fashion Hub som en god støttespiller i denne prosessen, i tillegg til at merket har begynt å bygge et godt nettverk i blant annet København.
– Dette blir hovedfokuset i 2020. Vi ønsker å jobbe ut Hasla enda tydeligere med den merkevaren vi er, og det skjer mye nytt på det visuelle til neste år.
Les også: Min karrierevei: Siv Elise Seland