Bilde via Instagram @restaurantriche

Kjendisrestauranten Riche fjerner «rasistiske» kunstverk etter massivt trykk

– Det skal være stor takhøyde for å bedrive satire med statsledere, mener Antirasistisk senter.

Tidligere denne uken kunne Melk & Honning melde at «verdens første moteblogger» Bryanboy anklaget kjendisrestauranten Riche i Stockholm for rasisme.

Det populære brasseriet hadde nemlig dekket veggene med store plakater, signert den svenske gatekunstneren Iron. De viste karikerte versjoner av den kinesiske presidenten Xi Jinping med flaggermusører og «Bat Man» skrevet under.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til Melk & Honning beskrev superinfluenceren opplevelsen som «ekstremt uventet» og «sjokkerende».

Etter et massivt trykk på sosiale medier, der mange mente det var rasistisk, valgte Riche å fjerne kunsten. På Instagram skriver de at dette er grunnet folks reaksjoner:

Se dette innlegget på Instagram

We have come to understand that many people found the show by Ironartoworks disturbing and racist, which was of course not the intention. We made a mistake, and have decided to take the posters down. Back is now our permanent artwork. We sincerely apologize to anyone that was offended and for feeding racism through these artworks.

Et innlegg delt av Restaurant Riche (@restaurantriche)

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Vi har forstått nå at mange følte utstillingen av Irons kunstverk var forstyrrende og rasistisk. Det var selvfølgelig ikke vår intensjon. Vi har tatt feil, og velger derfor å ta ned plakatene. Nå er våre permanente kunstverk tilbake. Vi kan bare dypt beklage til alle som har følt seg krenket og for å ha lagt til rette for rasisme via disse kunstverkene», skriver de i caption.

Les også: Advarer mot «skremmende» diett-trend blant influencere

Kunstprofessor til Melk: – Ikke rasistisk

Lasse Hodne er professor ved instituttet for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Blant interessefeltene hans fagmessig finner man blant annet karikaturer og karikaturstrid.

Til Melk & Honning kan han fortelle at hans første reaksjon er at dette ikke er rasistisk.

– Dette er politisk satire rettet mot Xi Jinping, noe som må være tillatt i et demokratisk samfunn.

– Plakaten ligner stilmessig på karikaturer vi finner i avisene. Eller rettere: karikaturer vi fant i avisene. For flere og flere ledende aviser velger nå å avstå fra politisk satire pga de kontinuerlig angrepene fra politiske pressgrupper.

Antirasistisk senter: – Skal være stor takhøyde for å bedrive satire med statsledere

– Vi vet at mennesker med kinesisk eller annen asiatisk bakgrunn har blitt utsatt for rasisme og diskriminering etter at Covid-19 brøt ut, sier Carima Tirillsdottir Heinesen, som er kommunikasjonsansvarlig hos Antirasistisk senter.

– Dersom bildet spiller på fordommene som ligger til grunn for denne rasismen og diskrimineringen- noe reaksjonene Riche fikk vitner om at mange oppfattet at bildet gjorde- mener jeg det var hensynsfullt og fornuftig av restauranten å ta ned kunstverkene.

Hun ønsker likevel å påpeke at det skal være stor takhøyde for å bedrive satire med statsledere.

– Så her er det ikke selve personen bildet forestiller, men de som rammes av holdningene kunstverket spiller på man ønsker å ta hensyn til.  

Heinesen mener grensene for ytringsfrihet og humor i kunst versus direkte overtramp, sjikane og rasisme kan være vanskelig å trekke.

– Jeg mener det kommer an på konteksten det konkrete kunstverket skapes og forekommer i, hvilken kontekst verket brukes i senere, seeren som tolker, og kunstnerens egen intensjon.

– Kunstverk og satire kan føre til rasisme og diskriminering, for eksempel gjennom å fremme eller underbygge rasistiske og diskriminerende stereotypier, selv om kunstneren ikke mente verket som rasistisk i utgangspunktet. Det er også viktig å huske på at det at noe er kunst, humor eller satire ikke betyr at det ikke kan være rasistisk samtidig.  

Carima Tirillsdottir Heinesen. Bilde: Privat

– Problemet oppstår i det verket er med på legitimere gruppetenkning og styrke rasisme

Hun sier videre at dersom et verk ikke var ment rasistiske eller diskriminerende, men oppleves på den måten fra tilskuerne, kommer det an på intensjonen til den som stiller ut.

– Da handler det om hvilken grad de ønsker å ta hensyn til de som reagerer. Man skal selvsagt være veldig forsiktig med å sensurere, kunst skal være fri.

– Er budskapet som fremmes ment rasistisk fra kunstnerens side, blir saken en annen. 

Som en representant for Norges kanskje viktigste organisasjon for kampen mot rasisme, mener Heinesen at disse verkene likevel kan være med på å legitimere gruppetenkning.

– Kunstneren selv bedyrer jo at verket var ment som satire. Han har beklaget, og sagt at noe av baktanken med bildet var å vise at rasisme er en del av vår samtid.

– Problemet oppstår i det verket er med på legitimere gruppetenkning, og styrke rasismen og diskrimineringen som vi har sett blusse opp i forbindelse med Covid19, noe som igjen kan være skadelig for enkeltmennesker. Da hjelper det lite hva intensjonen til kunstneren var.

Les også: Vraket svart skuespiller fra hans egen reklamefilm