Kendall Jenner i trøbbel etter skandalefestival

Fikk 2 millioner kroner for å promotere Fyre Festival.

Høsten 2016 begynte det å gå gjetord om en festival sommeren etter som skulle være av det ekstremt luksuriøse slaget. At det hele skulle foregå på en øy på Bahamas, at store stjerner som Migos skulle opptre og at man kunne bo i stilfulle «glamping»-hytter gjorde at hypen vokste kjapt.

Etter at modeller som Bella Hadid, Emily Ratajkowski og Kendall Jenner begynte å promotere eventet gjennom sine Instagram-profiler, fristet det 5000 mennesker til å kjøpe billetter – for mange titalls tusen kroner stykket.

falt korthuset sammen. Det viste seg at få ting var på stell. Fyre Island var rett og slett en eneste stor scam. Skandalen var et faktum.

Sommeren 2017 fikk bakmennene hele sju søksmål rettet mot seg. I oktober i fjor ble CEO for Fyre Island Billy McFarland dømt til seks års fengsel. På toppen kom et krav om å tilbakebetale 26 millioner dollar, rundt 221 millioner norske kroner.

Men saken er ikke over enda. Parallellt med at to dokumentarer om den skandaløse festivalen er sluppet på henholdsvis Hulu og Netflix, foregår det fremdeles en rettsak mot Fyre Media, et av selskapene bak det hele.

Disse betalte en hel rekke kjendiser og It-jenter, blant andre Hadid, Ratajkowski og Jenner, for å promotere eventet på Instagram.

The Fashion Law skriver at modellene nå må svare for seg. For hvor er pengene blitt av? Og hva slags avtale hadde de egentlig?

Det var heller ingen av dem som merket promoteringsbildene med «reklame». Det er ifølge amerikansk lov er ulovlig.

Ifølge W magazine er det Kendall Jenner som fikk mest for jobben; hele 250 000 dollar tilsvarende i overkant av 2 millioner norske kroner. Advokatene er derfor ventet å gå kraftigst ut mot henne og hennes team.

Jenner har foreløpig ikke kommentert saken.

Toppbilde via Instagram @Elsahosk.

Les også: Modeller raser etter Kendall-kommentar