Saint Laurent med catwalk på stranden i Malibu.

Luksusmerker sliter med å nå bærekraft-mål

Gucci og Saint Laurent er «verstinger».

Med stadig større fokus på både bærekraft og mote for fremtiden må også de store luksusmotehusene forsøke å holde tritt.

Den franske luksusgruppen Kering har merker som Gucci, Saint Laurent, Alexander McQueen og Balenciaga under paraplyen.

– Vi redesigner virksomheten vår for å fortsette å drive bærekraftig inn i fremtiden, samtidig som det hjelper å forvandle luksussektoren og å bidra til å møte betydelige sosiale og miljømessige utfordringer for vår generasjon, uttaler François-Henri Pinault, administrerende direktør i Kering, på selskapets egen nettside.

Bærekraftsansvarlig i den franske luksusgruppen, Marie-Claire Daveu, forteller på nettsiden at bærekraft er viktig del av selskapets verdier. Hun kaller bærekraft for «hjertet av Kerings strategi», og understreker at de som luksusgruppe har et enormt ansvar og må gå foran som et godt eksempel for andre. Daveu uttaler på nettsiden at det er deres plikt å tenke bærekraftig når det kommer til både miljø, mennesker og dyr.

Så sent som i mai i år annonserte Kering at de nå vil få strengere dyrefelferdsstandard og følge EU-direktiver. Det inkluderer blant annet at den franske luksusgruppen vil støtte et forbud mot intensivoppdrett av dyr.

Men det er ikke alle merkene som klarer å tilpasse seg luksusgruppens bærekraftsmål. Business of Fashion skriver at både Gucci og Saint Laurent sliter med å nå disse målene.

Det er spesielt store eventer som blir miljøverstinger. Som for eksempel Saint Laurent seneste moteshow på stranden i Malibu som resulterte i en rekke brudd på lokale miljøregler, skriver bransjenettstedet.

Mens Gucci, som i fjor annonserte at de nå tar avstand fra bruk av pels , bruker skinn laget med potensielt giftig krom.

Les også: Er varemagasinenes tid forbi?