Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Kjendiser som lanserer sexleketøy er en stor tendens nå
Lily Allen med Womanizer-vibratoren hun har laget. Foto: Instagram @lilyallen

Hvorfor lager «alle» kjendisene nå sexleketøy

– Fint om man bruker statusen sin til å bidra til mer aksept rundt egen nytelse, samt bryte fordommer og tabuer, mener sexolog.

For i overkant av ett år siden – da pandemi, sosiale restriksjoner og lockdown fremdeles var relativt ferskt – ble det kjent at sexleketøy gikk så det suste.

Dager og ukesvis med masser av tid til å underholde seg selv, hadde gitt utslag for steder som Kondomeriet. De kunne melde om en markant økning i nettsalg under korona. Og dette var ikke bare et lokalt fenomen. Financial Times kunne melde om en voldsom oppgang i salg av kondomer i Tyskland, mens den britiske forhandleren av sexleketøy Ann Summers opplevde at salget økte med nesten 30 prosent i forhold til samme periode året før.

Sex trender altså under pandemien.

Men selv om dette har blitt spesielt markant i denne perioden, startet denne tendensen allerede for flere år siden. Pre-korona.

I 2018 skrev Melk om at skjønnhets- og livsstilsbransjen hadde omfavnet sexleketøy og intimprodukter. Gnisten som hadde satt det hele i gang var selvfølgelig feminismebølgen som sto i full blomst på det tidspunktet. Denne bevegelsen foregikk i hovedsak på sosiale medier, med bilder og quotes med self-love og seksuell og kroppslig frigjøring. Dette ville mange kapitalisere på da – og nå har andre latt seg friste til å kaste seg på trenden.

Det kan kanskje forklare trenden med at kjendiser nå fronter sexleketøymerker og også lager sine egne kolleksjoner med vibratorer.

Mens det å bli lenket til denne typen ting tidligere ville vært noe agenter ville fraråde har pipa fått en helt annen lyd i 2021. For nå er kvinners nytelse kommet i fokus. Man hører orgasme bli snakket om av kjente personer i podcaster eller influencere på Instagram. Feminismebølgen har gjort at en offentlig diskusjon om dette er mye mindre tabubelagt enn tidligere.

Les også
Trenden du (og garderoben din) vil elske!

Bare det siste året har supermodell Cara Delevingne kjøpt seg inn i Lora DiCarlo, et selskap for sexleketøy, Dakota Johnson blitt investor og medkreatør i Maude, som selger produkter for seksuell velvære i alle former, og Lily Allen lansert sin egen vibratorkolleksjon med Lelo.

Kjendiser som lanserer sexleketøy er en stor tendens nå - slik som Dakota Johnson
Dakota Johnson med CEO for Maude, Éva Goicochea. Foto: Maude

Les også: Venteliste for superstjernens «vaginaduftlys».

Til Melk & Honning kunne det populære vibratormerket Smile Makers i fjor fortelle at 9 av 10 spurte kvinner så positivt på å eie en egen vibrator.

Sexolog Iselin Guttormsen har jobbet aktivt med å fjerne tabuet rundt sex i Norge. Hun mener det er å ha fokus på positiv seksualitet er viktig.

– I en verden hvor det fortsatt er så mye skam knyttet til sex, nytelse, kropp, onanering og legning skal vi være glade for alle som bidrar til det motsatte, forteller hun til Melk & Honning.

– Om du som for eksempel som filmstjerne velger å starte opp en egen bedrift som selger sexleketøy fordi du ser at vi som samfunn blir mer og mer åpne for slikt er motivet for en slik oppstart i mine øyne ikke så viktig.

– Du bidrar fremdeles til en normalisering av kropp, nytelse, orgasme, onanering og egenkjærlighet. Om folk blir tryggere i seg selv og våger å være, elske og nyte – så er jo det bare fint.

Hun forstår at det kan virke kynisk.

– Men om du er kjent og har verdens øyne rettet mot deg, så er det jo bare fint om man bruker statusen sin til å bidra til mer aksept rundt egen nytelse, samt bryte fordommer og tabuer.

Instagram: @iselinguttormsen

Kondomeriet stemmer i. De mener det at kjente fjes ufarliggjør og retter fokus mot seksuell helse er kjempefint.

– Vi syntes det er veldig positivt at stadig flere tør å dele egne erfaringer, flauser og det som hører til. Slik bidrar man til å normalisere sex og sexleketøy enda mer, forteller Marthe Sørflaten til Melk & Honning.

Les også
Hatefulle ytringer, diskriminering og alkoholfokus: Dette er vinneren av Gullbarbie 2025

Hun er SoME- og presseansvarlig hos Kondomeriet.

– Da Lily Allen lanserte Womanizer Liberty, fortalte hun åpent at hun aldri hadde fått en orgasme eller onanert før hun nærmet seg 30 år. Dette er et tydelig bevis på at med mer åpenhet kan vi normalisere bruk av sexleketøy.

Sørflaten påpeker at sexleketøy i dag er blitt allemannseie og at det blitt trendy å ta vare på egen seksuell helse.

Cara Delevingne med noen av Lora DiCarla sine vibratorer. Foto: Instagram @loradicarlo_hq

– Vi deler kunnskap og erfaringer i større grad enn hva vi gjorde for noen år siden. Det er med på å fjerne tabuer og barrierer. Kjente fjes som snakker høyt om sexleketøy, orgasme og egentid, blir talspersoner for en bransje som tidligere har vært tabubelagt.

Hun forteller at også i Norge har man hatt kjendiser som har frontet sexleketøy. Kondomeriet har blant annet et samarbeid med Harm og Hegseth. De lanserte hver sin prostatavibrator, noe som i følge Kondomeriet har vært en stor suksess

– Tanken bak samarbeidet var å normalisere prostatastimuli og fortelle at prostatastimuli er deilig for alle menn, uavhengig av seksuell legning.

De har også nylig lansert et samarbeid med nettopp Iselin Guttormsen. Hun har laget sin egen versjon av vibratoren We-vibe kalt «We-vibe Melt».

– Vi får stadig vekk tilbakemeldinger fra kunder som har opplevd sin første orgasme, fått et bedre sexliv og blitt tryggere på seg selv. Det er veldig fint å se at stadig flere utforsker og leker seg, enten alene eller med partner.

– Og det er ingen tvil – å snakke høyt om sex og sexleketøy bidrar enda mer til å fjerne tabuer og normalisere det.

Les også: Miniskjørtet er tilbake i motebildet i en post-pandemisk verden

Les også
Til henne på valentinsdagen

Siste saker

Mest lest nå
Les mer