Bilde fra Holzweiler FW'19-visningen - Instagram @holzweiler

Holzweiler slår seg sammen med norsk møbeldesigner

– Ikke et kommersielt samarbeid, men en måte å snakke om utfordringer i klesindustrien på.

Holzweiler må sies å være en av de største suksesshistoriene innen norsk motedesign gjennom tidene. I 2017 valgte det familieeide merket å takke nei til å vise under Oslo Runway til fordel for moteuka i København. Det har de siden fortsatt med.

Nå figurerer Holzweiler imidlertid på Fushion-programmet i form av et samarbeid med den norske møbeldesigneren Ali Gallefoss. 

Felles verdier og umiddelbar kjemi

Susanne Holzweiler – Foto: Lasse Fløde/Kinfolk

– Vi har lenge hatt lyst til å gjøre en utstilling i samarbeid med en kunstner for å vise skjerfene våre på en annerledes måte, forklarer Holzweiler til Melk & Honning. 

– Vi syns Ali sitt formspråk er utrolig fint, og da vi møtte han for første gang var det en umiddelbar kjemi og et felles syn på inspirasjon, verdier og tanker om såkalt cuttings og leftovers. Da føltes det helt riktig å gjøre dette med han.

Holzweiler har siden starten av hatt et gjennomgående fokus på bærekraft blant annet ved å bruke resirkulerte materialer i plagg samt droppe de tradisjonelle handleposene i plast.

– Måten vi samarbeider med Ali på er helt nytt for oss. Dette er ikke et kommersielt samarbeid, men en måte å snakke om utfordringer i klesindustrien på. 

Elefanten i rommet

Gallefoss forteller til Melk & Honning at han har laget en abstrakt skulptur satt sammen av avkapp fra norsk stenindustri og gamle Holzweiler-skjerf. 

– Hundre milliarder klesplagg blir produsert hver år for bare 7 milliarder mennesker. Dette danner til slutt store fjell av tekstil i de samme landene som produserer klærne.

– Skulpturen symboliserer elefanten i rommet som alle har kunnskap om, men som ingen gjør noe med. Enkelt og greit fordi det krever for mye av oss. 

Han er opptatt av at man ikke skal kjøpe for å kjøpe, men heller gjøre mer gjennomtenkte valg. 

Ali Gallefoss – Via Instagram @aligallefoss

– Venter du lenge nok med å kjøpe noe du ønsker deg, vil behovet som regel visne bort etter en stund. Du får mer plass i klesskapet og bedre miljøsamvittighet. 

Han mener det har vært imponerende å se hvordan Holzweiler har vokst fra å være en liten skjerfprodusent til å bli et av Norges største kommersielle merker. 

– Gjennom vårt samarbeid har jeg fått inntrykk av de er nysgjerrige og lidenskapelige. At de er åpne for å innhente ekstern kompetanse for å øke kunnskapsnivået, og dermed styrke sluttproduktet i form av bærekraft og uttrykk. Å vite at en ikke vet alt og slippe til andre mennesker, er viktig i en bransje som stadig er skiftende og i rask utvikling. 

Tro på Fushion

Gallefoss forteller til Melk & Honning at han har troen på at Fushion kan være med på å gjøre linjene mellom kunst og design mykere, og ikke minst å gjøre kunst mer tilgjengelig. 

– For meg kan komposisjonen av antrekket til en tilfeldig person som går forbi på gaten, være like mye kunst som en skulptur hogget i marmor. 

Susanne Holzweiler sier seg enig i at Fushion er et godt initiativ. 

– Vi har veldig troen på det og gleder oss til å være en del av det. Vi synes det er utrolig fint at alle står veldig fritt i hva de vil skape, og tror det kan bli en super spennende arena for å gi både mote og kunst til folket. 

Er det sannsynlig at dere vil flytte Holzweiler-visningen tilbake til Oslo igjen, under Fushion-paraplyen? 

– Vi tror på en felles skandinavisk moteuke og alle synergiene dette gir. Vi kommer til å fortsette å vise i København, men det er utrolig bra at det kommer et initiativ som Fushion så man kan gjøre ting på hjemmebane også, uten at det er enda en moteuke.

Holzweiler x Ali Gallefoss kan du se i lokalet rett ved siden av butikken deres som ligger i Prinsens gate, torsdag 29. august og fredag 30. august mellom 10-18.

Bilder fra samarbeidet får du se hos Melk & Honning torsdag morgen.

Les også: Holzweiler-familien om supersuksessen