Men kommer den til Norge?
I 2015 investerte H&M for første gang i den svenske secondhand-nettbutikken Sellpy. I dag er de største aksjonær i satsningen som nå lanseres internasjonalt.
Sellpy lanseres nå i første omgang i Tyskland, skriver Business of Fashion. Men kommer den til Norge?
H&M: – Kundene vil ha bærekraftig mote
Start-upen tar hånd om hele salgsprosessen fra å plukke opp varene hjemme hos selger til å ta bilder, legge ut varen for salg samt både salg og forsendelse.
I fjor annonserte secondhand-nettbutikken at de ville doble lagerkapasiteten sin i Sverige etter massivt trykk til nærmere åtte millioner produkter årlig. Siden Sellpy ble grunnlagt i 2014 skal de ha solgt mer enn seks millioner produkter gjennom plattformen, skriver nettstedet.
Nå er H&M største aksjonær med 70 prosent av aksjene.
Med det satser H&M på å ta en posisjon i det som er en av de raskest voksende økonomiske sektorene i moteindustrien, nemlig second-hand-markedet.
– Vi ser at bevisstheten og etterspørselen fra kundene våre for bærekraftig mote stadig vokser, og nå sannsynligvis er større enn noen gang, sier H&M Tyskland-sjef Thorsten Mindermann i en uttalelse.
Til Norge?
Da Melk & Honning kontakter H&M Norge kan de fortelle at de per nå dessverre ikke har mer info å dele.
«Vi er glade for Sellpys første skritt på den internasjonale reisen, som vi støtter gjennom investering og strategisk partnerskap. Deres unik sirkulære forretningsmodell er perfekt i tråd med vårt mål om å bli 100 prosent sirkulære», skriver Kristin Fjeld, kommunikasjonsansvarlig i H&M Norge i en sms til Melk & Honning.
Tidligere i sommer annonserte konkurrent Gina Tricot at de nå skal satse på brukte klær.
Men kan fast fashion egentlig gå i bresjen for bærekraft? Nei, mener eksperter Melk & Honning har snakket med.