H&M samarbeider med en av 60-tallets mest populære designere

Publisert:

Del innlegg:

Gjenskaper det ikoniske designet med en moderne vri.

De siste årene har H&M lansert det ene designersamarbeidet etter det andre. Moschino, Erdem og ikke minst Giambattista Valli er blant moteskaperne som kleskjeden har klart å kapre. Nå lanserer fast fashion-giganten en eksklusiv kolleksjon i samarbeid med en av 60-tallets mest populære designere, Richard Allan. Det skriver The Independent.

Richard Allan er kjent som en tilbehørsdesigner, og blir sett på som en av de som virkelig skapte det vi i dag forbinder med 60-talls looken.

Et kjapt Google-bildesøk gir et fargerikt, silkepreget resultat i psykedeliske mønstre. Den britiske designeren designet i sin tid innovative sjal i spenstige farger med abstrakte mønstre. De gjorde hverdagen til en fest for motebevisste kvinner. Og ble solgt i de stiligste butikkene i London. Nå står H&M for tur.

Solgte 50 000 sjal på ett år

Etter å ha grunnlagt merket sitt i 1962, solgte Richard Allan over 50 000 sjal bare det første året. Merkets djerve design fikk også raskt oppmerksomhet fra bransjen. Allan samarbeidet med store couturehus og berømte moteskapere som Yves Saint Laurent og Elsa Schiaparelli. Sammen skapte de sjal som mikset moderne kunst og mote med grafiske mønstre. Designet hans var også flere ganger å se i britiske Harper’s Bazaar.

Designeren selv ble syk på 80-tallet, og i 1989 ble selskapet solgt og mange av designene ble enten borte eller ødelagt. I 2014 kjøpte imidlertid Cate Allan, designerens datter, merket tilbake for å puste nytt liv i det. Til The Independent forteller hun at farens suksess skyldtes blant annet at han kombinerte det klassiske hodetørkleet med moderne design og dramatiske farger.

H&M x Richard Allan

«Ikke bare frigjorde dette måten kvinner kunne kle seg opp med et sjal på. Det gjorde også kunst om til mote. Jeg tror faren min ville likt å jobbe med H&M om dette samarbeidet. Jeg har virkelig satt pris på ikke bare entusiasmen og respekten for min fars arbeid, men også H&M sin visjon rundt samarbeidet», sier Allan videre til nettstedet.

«Kolleksjonen lar ikke bare den kreative forestillingen av Richard Allan sine mønstre og farger bli tatt ut av sjalets firkant og satt på klær, noe som lar designet bli brukt på nye måter, men den tar også Richard Allan ut til et helt nytt publikum», avslutter Allan.

Kolleksjonen er designet av H&M sitt in-house team, og består naturligvis av tilbehør som sjal og strikker, men også blant annet omslagskjoler, lange skjørt, bukser og bluser, dekorert med paisley- og hundetannsmønstre og sommerens trendy gullkjede-mønster, alle i en nedtonet og høstlig palett.

H&M x Richard Allan lanseres online og i et utvalg butikker verden over 22. august.

Les også: Verdens første supermodell får ærestittelen «dame»

Siste artikler

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...