H&M økte omsetningen sin med hele 25 prosent siste kvartal

Pringle of Scotland X H&M. Foto: H&M

H&M med kjemperesultat

Har kleskjeden knekt koden?

Til tross for nye tider med stadige manifesteringer av den spådde butikkdøden og økt netthandel, ser det ut til at fast fashion-gigant H&M klarer seg helt fint.

Torsdag lanserte klesgiganten sin kvartalsrapport som gjelder for 1. juni til og med 31. august 2019. Den viste en salgsøkning på tolv prosent, fra 55,821 milliarder forrige kvartal til 62,572 milliarder. I tillegg viser rapporten at resultatet etter skatt økte med hele 25 prosent. Og nettsalget til H&M øker med 30 prosent i svenske kroner, og 25 prosent i lokal valuta. Det melder E24.

– Godt mottatte sommerkolleksjoner og økt markedsandel viser at vi er på riktig vei med transformasjonsarbeidet om å møte kundenes økte forventninger. Den fortsatte utviklingen av flere fullpris-salg og reduserte tilbudspriser bidro til en 26 prosent økning i driftsresultatet i tredje kvartal, samtidig som vi opprettholder et høyt aktivitetsnivå i transformasjonsarbeidet, sier Karl-Johan Persson, daglig leder i H&M i rapporten.

Med det kan H&M se tilbake på et godt år så langt. Tidligere i år spurte man seg om kleskjedens kriseår 2018 var et tilbakelagt kapittel, da H&M kunne rapportere om en vekst på hele ti prosent for første kvartal av 2019.

Tidligere har kleskjedens valg om å ikke sette inn støtet på nett gjort at de har sett en minkende omsetning. I sommer kunne Business of Fashion melde at merket nå gjør store strategiske grep for å kunne vinne tilbake nettshoppende kunder.

Det har H&M gjort gjennom å blant annet satse på kunstig intelligens og ta del i fremtidens shopping, forbedre nettsiden og å stenge fysiske butikker.

Les også: Her er Virgil Abloh sin IKEA-kolleksjon