H&M stenger kleskjeder

Foto: H&M

H&M og Zara stenger butikker

Ruster seg for fremtiden.

De siste årene har det vært en tendens til butikkdød, ikke bare i de norske byene, men også internasjonalt. De mindre butikkene må konkurrere med store kjøpesentre og kjedebutikker. Men også kjedegigantene må tilpasse seg en ny retail-hverdag der netthandel synes å være helt avgjørende.

For selv om kjøpesentrene og kjedene foreløpig ser ut til å ha styrt unna konkursbølgen, sliter nå også disse. Nylig søkte det ikoniske luksusvarehuset Barneys i New York om konkursbeskyttelse.

Ny retail-hverdag

Fortune skriver at svenske Hennes & Mauritz med kjedene H&M, Monki og Weekday, samt spanske Inditex med Zara og Massimo Dutti, ser etter nye retail-muligheter blant annet ved fokusere stadig mer på netthandel.

Det er bare halvannet år siden H&M slet med nettbutikken og flere butikker som ikke betalte for seg. I sommer tok dette en vending, og det siste kvartalet viser en sterkere inntjening for kjedegiganten. Salget økte med 12 prosent fra året før.

Snuoperasjon

En avgjørende faktor i H&Ms snuoperasjon er det kritiske blikket på de fysiske butikkene. I fjor stengte den svenske klesgiganten rundt 140 butikker. De har også nedskalert planene om å åpne 175 nye butikker over hele verden til 130.

Også Inditex-eide Zara har sett seg nødt til å se på nye butikkmuligheter. I fjor stengte de 355 butikker. Dette er mer enn 76 prosent mer enn hva som egentlig var planen. I år, under selskapets nye administrerende direktør Carlos Crespo, vil selskapet legge ned ytterligere 250 butikker, skriver Fortune.

Til tross for at de to ledende kjedene har stengt flere butikker den siste tiden, forventes salget å øke hos de begge. Dette skyldes deres økende fokus på netthandel. H&M har blant annet fokusert på en mer fleksibel betalingsløsning ved å tilby Klarna som betalingsmåte.

Les også: Forbrukertilsynets H&M-refs skaper overskrifter internasjonalt