Bilde fra Love Stories Swimclub x H&M-kolleksjonen

H&M gjør store endringer

Tar grep for å overleve «butikk-apokalypsen».

Motekjempen Hennes & Mauritz er med sine nesten 5000 butikker globalt verdens nest største kleskjede, bare slått av Zara. I en tid der forbrukernes interesse for nettshopping er stadig økende, har likevel H&Ms tidligere valg om å ikke legge inn støtet på nett gjort at de både har mistet noe av sin relevanse – og sett en minkende omsetning.

Ifølge det anerkjente motenettstedet Business of Fashion er den svenske kleskjeden nå i ferd med å gjøre store strategiske grep for å endre denne negative utviklingen.

Blant grepene som skal gjøres er en kraftig forbedring av tilstedeværelsen deres på nett, gjennom alle kanaler, en forbedring og endring av logistikken, slik at for eksempel frakt blir mest mulig strømlinjeformet for alle parter, og en full overhaling av de fysiske butikkene.

Business of Fashion peker på det faktum at H&M fremdeles beholder troen på at de fysiske butikkene kan overleve, men at det krever mer enn før å friste kundene dit; blant annet med eventer, pop-ups og gjerne cafeer i butikk.

Satser på kunstig intelligens

Den svenske motekjempen har med over 40 millioner H&M-medlemmer på nett, og tonnevis av innsamlet data også en enestående mulighet til å bruke dette til sin fordel når de beveger seg inn i fremtiden.

Derfor investerer de ifølge BoF nå kraftig i både dataanalyse og kunstig intelligens, både for å være ett skritt foran hva gjelder trender og å bedre forstå kundene.

Selv om man bare er i startfasen av å implementere og få i gang disse store endringene som helhet, ser det allerede ut til at salgstallene øker, først og fremst på nett.

Og en av de største utfordringene til kleskjeden gjenstår; Å finne ut hva man skal gjøre med deres stadig økende såkalte «stock levels»; klær man har på lager men ikke får solgt, som heller ikke kan resirkuleres.

Nye tall viser at H&M har varer til en verdi av 4 milliarder dollar, 34 milliarder kroner, på lager som et resultat av minkende salgstall de siste årene.

Tidligere har det blitt gjort kjent at merker som Burberry brenner overflødige varer som dette – for å unngå å selge de til sterkt rabatterte priser. Dette er en praksis de endret i fjor, etter å ha mottatt sterk kritikk.

Les også: Michael Kors har lagt ned Oslo-butikken