Hip hop-legender truer med å boikotte Gucci

Publisert:

Del innlegg:

Mer trøbbel for det italienske luksusmotehuset.

Da Alessandro Michele ble ansatt som ny kreativ leder for Gucci i 2015, skulle det vise seg å være en voldsom vitamininnsprøytning for det noe trauste italienske motemerket. På rekordtid ble Gucci alt fashionistaene snakket om, de fargerike 70-tallsinspirerte klærne sto på alles ønskelister. Eierne av Gucci kunne le hele veien til banken.

Men nå kan det se ut til at uværsskyene begynner å samle seg over det italienske luksusmotehusets hovedkvarter i Firenze.

Les også: «No more Gucci please!» Er hypen i ferd med å gå over?

«Nok et motehus har gjort et stort feiltrinn»

Senest forrige uke fikk Gucci kritikk for en av genserne i den nyeste kolleksjonen som kunne minne om såkalt blackface.

Det førte til at motehuset måtte komme med en offentlig uttalelse der de sterkt beklaget det hele – og lovet å gjøre endringer innad.

Men ikke alle er like overbevist.

Designeren Dapper Dan, aka Daniel Day, var utrolig populær i hip hop-miljøet på østkysten av USA på 1980- og tidlig 90-tallet. Han har fått kred blant annet for å ha definert selve hustler-stilen, gjennom å tilby falske høymotehus-kopier og bling til rappere som LL Cool J og Big Daddy Kane.

I juni 2017 raste Day mot Gucci. Han mente merket hadde kopiert et av hans klassiske design. Guccis Alessandro Michele la seg langflat, og initierte en samarbeidskolleksjon dem i mellom som slapp i fjor høst.

I etterkant av merkets «blackface»-skandale uttaler nå Day seg igjen i kritiske ordlag om merket han har samarbeidet med.

«Først og fremst er jeg en svart mann, før det at jeg er en merkevare. Nok et motehus har gjort et stort feiltrinn. Det er ikke noen form for forklaring eller unnskyldning som kan viske vekk denne typen fornærmelse. Administrerende direktør for Gucci har nå blitt enig om å komme fra Italia til Harlem denne uken for å møte meg og andre medlemmer av vårt fellesskap, i tillegg til andre industriledere. Inkludering kan aldri skje uten at man også blir holdt ansvarlig. Jeg vil holde alle ansvarlig», skrev Day søndag på sin Instagram-profil.

Innlegget har i skrivende stund over 70 000 likes og 7000 kommentarer, der den absolutte majoriteten støtter opp under Days utspill.

Soulja Boy: – Jeg skal gi bort alt jeg eier fra Gucci

TMZ kan også melde at de støtte på rapperen Soulja Boy utenfor en Fendi-butikk i Beverly Hills i helgen og spurte ham om hva han, som har brukt millioner av kroner på Gucci-plagg de siste årene, synes om «blackface»-skandalen.

Til kjendisnettstedet skal han ha uttalt at han kommer til å gi bort alt han eier fra det italienske merket.

Kort tid etter gikk han dessuten ut på sin egen Instagram med følgende melding:

https://www.instagram.com/p/BtpVksJgApU/

Markerer dette starten på slutten for de siste årenes åpenbare link mellom hip hop-miljøet og det italienske motehuset?

Til forskjell fra for eksempel Dolce & Gabbana som i kjølvannet av alle sine skandaler synes å bare kaste mer bensin på bålet, ser det i det minste ut som Gucci med Michele i spissen tar kritikken på alvor. Men er det nok til å overbevise både hip hop-miljøet og ikke minst kundene?

Melk & Honning kommer tilbake med mer.

Hovedbilde: Getty Images

Les også: Gucci hyller grisen i ny kolleksjon

Siste artikler

Slik er Jonathan Andersons nye Dior

Under moteuken i Paris var det en rekke spennende visninger på agendaen - én av dem: Jonathan Andersons...

Stjernenes beste antrekk fra Dior-visningen

Da Jonathan Anderson viste sin første ready-to-wear-kolleksjon som kreativ leder hos Dior, var det et stjernespekket publikum til...

Armani ser etter ny eier – L’Oréal er blant kandidatene

Armani har begynt å lete etter en kjøper. Det som i mange år har vært et av de...

Zara Larsson lanserer intimmerke

Popstjernen Zara Larsson utvider sitt kreative univers; denne gangen utenfor scenen. I høst lanserer hun MAIN ROSE, et...

– Dette er Norges beste kasjmirklær

Det nye klesmerket Mawei Cashmere lanserte sin første kolleksjon for kort tid siden, og markerte lanseringen av merket...

Alexandra Joner lanserer hudpleieserie

Med glød, glam og ekte hudpleieglede lanserer Alexandra Joner sin egen hudpleieserie. PREPPd er en leken, men seriøs...

Exercere åpner pop-up i Oslo

Det skandinaviske activewear-merket EXERCERE, etablert av Emilie Kruse og Laura Palm i 2021, har på kort tid markert...

Rosa sauer, rå styrke og en ny ull-fortelling: Saga av Kari Traa

Under Oslo Runway 2025 tok Kari Traa scenen med Saga; en kolleksjon som løfter sauen til moteikon og...