Designeren som har fått mye av creden for å definere ‘hustler-stilen’ – og senere hiphop-stilen som helhet – er Daniel Day – populært kalt Dapper Dan, som hadde sjappa Dapper Dan’s Boutique i Harlem.
Et av hans mest kjente plagg er en giga-bomberjakke med Louis Vuitton-mønster og mink-pels, båret av den populære amerikanske friidrettsutøveren Diane Dixon på slutten av 80-tallet.
Da Gucci, med Alessandro Michele bak tøylene, tidligere denne uken viste frem sin Cruise-kolleksjon for 2018, var et av plaggene voldsomt lik nettopp denne jakka. Det fikk den tidligere olympiske mesteren til å reagere.
– «Bish stole my look!» Når moten gjentar seg må vi gi cred til utgangspunktet! Shout out til Dapper Dan!, uttalte Dixon på Instagram.
I etterkant har en representant for Gucci uttalt at det hele handler om Michele sin utforsking av populærkultur, og at looken heller var en «hyllest» enn noe de forsøkte å late som var deres egen.
– Videre er Alessandro interessert i et samarbeid som i så fall ville feire innflytelsen Daniel Day sine kreasjoner hadde på mote og hip hop-kultur på 80-tallet, uttalte Gucci videre.
Da New York-designeren virkelig hadde sin glansperiode var New York City en putrende gryte av kriminelle handlinger. Subwayene var overrøst med grafitti, tyverier og drap var ‘dagligdags’ og politiet hadde en nærmest umulig oppgave med å holde gjengmiljøet i sjakk. Som turist var det absolutt ikke anbefalt å stikke tåa si i Harlem – det var hustlernes kongerike.
Mens folk i byens ghettoer tidligere hadde kjørt en mer casual camo-bukse og hettegenser look, fikk Dapper Dan alle plutselig til å ville se ut som ekstravagante, rike små-konger. Gullkjeder, Gucci, Louis Vuitton, Chanel, bomber jackets, slangeskinn, silke og svære pelser poppet plutselig opp overalt.
Fra tida sjappa hans åpnet på 125. gate mellom Madison og Fifth Avenue i 1982, til den stengte et tiår senere, hadde han faste kunder som LL Cool J, Mike Tyson, Salt-N-Pepa, Big Daddy Kane, Bobby Brown og Eric B & Rakim – i tillegg til lokale gangstere som hadde tjent raske cash på den store bølgen av Crack Cocaine.
Alt handlet om statement. Dan laget haugevis av falske designerplagg og fikk copyright-søksmål etter copyright-søksmål kastet etter seg og politifolk på døra. Det gjorde at han til slutt stengte butikken og utelukkende har påtatt seg private oppdrag. Men innflytelsen han har hatt på den påfølgende globale hiphop-looken er udiskutabel.