Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Sophie Elise AS er vinneren av årets Gullbarbie
Foto: Instagram/@sophieelise

Sophie Elise AS vinner årets Gullbarbie

– Må kunne stilles til ansvar, mener Press – Redd Barna Ungdom om Gullbarbie-vinner.

I år er det 11. år på rad at Press – Redd Barna Ungdom deler ut årets Gullbarbie. Prisen er slettes ikke gjev. Den går til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom ensidige skjønnhetsidealer, gammeldagse kjønnsroller og unødvendig seksualisering.

Mens det i fjor var Blogg.no som stakk av med «seieren», var det Victoria’s Secret som vant året før.

Det gikk slett ikke rolig for seg da årets nominerte ble annonsert i januar. Det var Brandy Melville, Sophie Elise AS og TikTok.

Vinneren av årets Gullbarbie er Sophie Elise AS.

– Gjennom årets Gullbarbie-kampanje har flere tusen barn og unge sagt tydelig ifra om at Sophie Elise AS må ta et mye større ansvar enn det millionbedriften gjør i dag, sier Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom til Melk & Honning.

– Det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS er skadelig for barn og unges psykiske helse. Vi håper utdelingen av denne prisen kan gjøre Sophie Elise AS mer bevisst på hvordan disse annonsene påvirker barn og unge.

Lea Mariero i Press Redd Barna Ungdom om Sophie Elise og nominasjonen til årets Gullbarbie
Lea Mariero, leder i Press – Redd Barna Ungdom. Foto: Press

Til Melk & Honning forteller Press at det er avgitt totalt 19 632 tellende stemmer. De fordeler seg følgende på kandidatene: Tik Tok 2 258 stemmer, Sophie Elise AS 14 124 stemmer og Brandy Melville 3 250 stemmer

Press har ved flere anledninger forsøkt å invitere Sophie Elise AS til et møte slik at de kan ha en konstruktiv dialog om hvordan de mener annonseringen kan endres slik at det ikke skader barn og unges psykiske helse, uten å få noe svar.

– Engasjementet rundt årets kampanje har vært enorm. De nominerte til årets pris har skapt debatt og fått mye oppmerksomhet. At barn og unge i så stor grad responderer og engasjerer seg i Gullbarbie viser at medie- og reklamebransjen ikke tar det ansvaret de har overfor barn og unge, sier Mariero i en pressemelding.

– Sophie Elise AS har vunnet «årets business» på Vixen Awards og influenceren har blitt kåret til årets mediekvinne av Medier24. En kan ikke velge når en er privatperson og når en er bedrift etter når det passer seg. Sophie Elise AS må kunne stilles til ansvar for reklamene og annonsene som blir publisert på bedriftens kontoer.

– Er så tabu

Søndag la Sophie Elise ut YouTube-videoen Min side av saken, en gang for alle, hvor hun referer til diskusjonen som har stormet rundt Gullbarbie-nominasjonen den siste tiden.

– Det er så tabu. Å være sexy, å være seksuell. Å spille på de tingene, å ikke spille på de tingene. Å være en liten hore. Og fordi jeg har operert meg, så er ikke de tingene ok. Og jeg tviler på at de hadde vært ok uansett, fordi gud fuckings forby at man er litt seksuell, sier hun i videoen.

Tidligere denne uken fortalte Mariero i Press til Melk & Honning at det aldri før har vært så mye diskusjon rundt Gullbarbie som i år.

– Det er nettopp derfor den behøves. Vi ser at det er så mye diskusjon og at man nå er nærmere en løsning enn noen gang før. Det er synd at det går på om det er personangrep eller hatkampanje eller ikke. Men vi opplever stort sett positive tilbakemeldinger.

Melk & Honning har vært i kontakt med Sophie Elise som ikke ønsker å kommentere saken ytterligere.

Les også: Sophie Elise snakker ut om bråket rundt årets Gullbarbie-nominasjon

Siste saker

Mest lest nå
Les mer