Nå raser dyrevernorganisasjon.
Herremoteuken i Milano er over for denne gang. Et av høydepunktene var visningen til det italienske motehuset Dolce & Gabbana.
Nå får den kontroversielle designerduoen igjen kritikk for sine kunstneriske valg – denne gangen ved bruk av dyr på catwalken.
Les også: Er dette begynnelsen på slutten for Dolce & Gabbana
Motehuset, og kanskje spesielt designerne, har gjennom årene høstet massiv kritikk. Særlig har det asiatiske markedet reagert på Dolce & Gabbanas kampanjer – og rasismeanklagene har haglet. I 2018 ble designerduoen tvunget til å avlyse sin planlagte Kina-visning som konsekvens.
 
Nå skaper motehuset nok en gang debatt. Denne gangen på grunn av de visuelle fortellergrepene tatt under AW-visningen i Milano.
På catwalken var det nemlig ikke bare tobeinte modeller. For å understreke sin kjærlighet til alt av italienske kulturarv hadde designerduoen valgt å sende ut noen av modellene med geiter i armene.
Det liker Dyrevernalliansen dårlig.
Til Melk & Honning understreker kommunikasjonsrådgiver Kaja Ringnes Efskind at catwalken ikke er noen plass for dyr.
– Dette fremmer ikke akkurat respekt for dyr. Dyr hører ikke hjemme på catwalken, og det er vanskelig å forestille seg at de opplever dette som annet enn negativt og stressende.
Efskind sier det er vanskelig å mene noe konkret om bakgrunnen for bruk av dyr på Dolce & Gabbana sin visning, men mener at det er under enhver kritikk at selskaper bruker dyr i sin jakt på profitt.
– Det vi vet er at det er firmaer som spesialiserer seg på å låne ut dyr, vanligvis eksotiske dyr, noe som er under enhver kritikk når det gjelder dyrevelferd og behandling av dyr. Dette er selskaper som kynisk og respektløst tjener penger på å smykke arrangementer, reklame og underholdning med levende dyr.
Les også: Motebransjen åpner opp lommeboken for skogbrann i Australia
