Geit var stjernen under det kontroversielle italienske motehusets Milano-visning

Publisert:

Del innlegg:

Nå raser dyrevernorganisasjon.

Herremoteuken i Milano er over for denne gang. Et av høydepunktene var visningen til det italienske motehuset Dolce & Gabbana.

Nå får den kontroversielle designerduoen igjen kritikk for sine kunstneriske valg – denne gangen ved bruk av dyr på catwalken.

Les også: Er dette begynnelsen på slutten for Dolce & Gabbana

Motehuset, og kanskje spesielt designerne, har gjennom årene høstet massiv kritikk. Særlig har det asiatiske markedet reagert på Dolce & Gabbanas kampanjer – og rasismeanklagene har haglet. I 2018 ble designerduoen tvunget til å avlyse sin planlagte Kina-visning som konsekvens.

Foto: via Vogue

Nå skaper motehuset nok en gang debatt. Denne gangen på grunn av de visuelle fortellergrepene tatt under AW-visningen i Milano.

På catwalken var det nemlig ikke bare tobeinte modeller. For å understreke sin kjærlighet til alt av italienske kulturarv hadde designerduoen valgt å sende ut noen av modellene med geiter i armene.

Det liker Dyrevernalliansen dårlig.

Til Melk & Honning understreker kommunikasjonsrådgiver Kaja Ringnes Efskind at catwalken ikke er noen plass for dyr.

Dette fremmer ikke akkurat respekt for dyr. Dyr hører ikke hjemme på catwalken, og det er vanskelig å forestille seg at de opplever dette som annet enn negativt og stressende.

Efskind sier det er vanskelig å mene noe konkret om bakgrunnen for bruk av dyr på Dolce & Gabbana sin visning, men mener at det er under enhver kritikk at selskaper bruker dyr i sin jakt på profitt.

– Det vi vet er at det er firmaer som spesialiserer seg på å låne ut dyr, vanligvis eksotiske dyr, noe som er under enhver kritikk når det gjelder dyrevelferd og behandling av dyr. Dette er selskaper som kynisk og respektløst tjener penger på å smykke arrangementer, reklame og underholdning med levende dyr.

Les også: Motebransjen åpner opp lommeboken for skogbrann i Australia

Siste artikler

Jane Birkins veske auksjoneres bort: Med unik hilsen på innsiden

Et av de mest legendariske motesymbolene i historien får nytt liv på auksjon. En Hermès-veske som tilhørte sangerinnen og...

Grace Wales Bonner blir kreativ leder hos Hermès

Et historisk skifte etter 37 år: Den britiske designeren Grace Wales Bonner tar over som kreativ direktør for...

Ingrosso stopper klokkekolleksjon etter plagiatanklager

Bianca Ingrosso og hennes selskap Ani Jewels valgte å stanse lanseringen av sin nye klokke kun timer før...

Luksusvisjon på lavbudsjett: Glenn Martens x H&M

H&M har nok en gang slått seg sammen med en av motebransjens mest spennende designere, og resultatet er...

UGG kombinerer to av årets største trender – og vi MÅ ha dem!

Ballerinasko og UGGs, to klassikere på hver sin sesong, har nå smeltet sammen i én overraskende og genial...

Svært skjønnhetssalg til L’Oréal

At skjønnhet kan være stor business, er det liten tvil om. Nå bekreftes ryktene som lenge har sirkulert...

Mikela Beck lanserer RELY: – Hudpleie skal være ekte, ærlig og ukomplisert

Etter flere år som en av Norges mest innflytelsesrike stemmer innen hudpleie, har hun endelig tatt steget mange...

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...