Dior AW20

Dior med sjefsdesigner Maria Grazia Chiuri i spissen viste sin nyeste kolleksjon under Paris Fashion Week. Foto: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images

Fortsatt feminisme hos Dior, men hvor er mangfoldet?

Får kritikk.

Dior med sjefsdesigner Maria Grazia Chiuri viste sin nyeste kolleksjon under moteuken i Paris denne uken.

Chiuri fortsetter å sette fokus på feminisme, som det over 70 år gamle erkefranske motehusets første kvinnelige sjefsdesigner noensinne, slik hun har gjort siden hun viste sin første kolleksjon i oktober 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hun har også måttet tåle kritikk for såkalt t-skjorte-feminisme eller pop feminisme.

AW20-visningen i Paris var intet unntak, og publikum ble møtt med store lysende neonskilt signert det feministiske kunstnerkollektivet Claire Fontaine med ordene «We Are All Clitoridean Women», «Patriarchy = Climate Emergency», «Women’s Love Is Unpaid Labor» og «Consent». Modellene gikk nedover catwalken på en versjon av deres verk «Newsfloor», rekonstruert for Dior med sider fra den franske avisen Le Monde.

Dior-visningen kommer, ikke bare samtidig som virusfrykten herjer og kaster en skygge over moteuken, men også dagen etter den knusende dommen mot filmmogul Harvey Weinstein falt. Den en gang så mektige filmprodusenten ble funnet skyldig i to av fem tiltalepunkter, for voldtekt og seksuelle overgrep. Han risikerer med det opptil 25 år i fengsel.

Det er ingen hemmelighet at Chiuris fokus på feminisme er mye av årsaken til merkets suksess de siste årene. Det kommer til uttrykk både i kolleksjonene og i hennes samarbeid med kvinnelige kunstnere. Men med hennes sterke statement er det flere som stusser over castingen for visningene.

«Hvis man skal bygge et merkes image på prinsippene for feminisme, slik Chiuri har gjort hos Dior, er det vanskelig å overse hvordan budskapet krasjer med castingen når modellene som bærer klærne på catwalken stort sett ser like ut», skriver Fashionista.

Motenettstedet etterspør et større mangfold på Dior-catwalken både når det kommer til kropp og alder.

«En plus-size-modell på Paris Fashion Week-catwalken kan være minst like overbevisende – og kanskje mer revolusjonerende og virkningsfull enn å sette fokus på og samarbeide med kvinnelige kunstnere».

Les også: Hun er Norges ukjente toppmodell

Artikkelen fortsetter under annonsen