– Ekstremt viktig.
Både mote- og skjønnhetsbransjen opplever å bli ulovlig kopiert. Det har det svenske beautymerket Foreo fått kjenne på kroppen. I vinter veltet en fullstappet lastebil med over 5000 kopier av dens populære hudpleie-redskaper i Kina. Det skjedde kort tid etter at merket hadde avdekket at det fantes mer enn 30 000 piratkopier av produktene deres.
Nå har det populære tech- og hudpleiemerket vunnet frem i en rettssak om forfalskninger i Kina.
Foreo vil dermed få en erstatning for det økonomiske tapet på 3 millioner RMB, tilsvarende rundt 450 000 amerikanske dollar, noe som trolig er den største forfalskningsrelaterte utbetalingen innen brudd på design i Shanghais rettshistorie.
Det skjer etter en to år lang prosedyre og en rettssak på tolv måneder mot Kingdom Zhuhai Company. Selskapet er blitt funnet skyldig i brudd på Foreos patent på det populære Luna-designet, og skal ha tjent over 34 millioner RMB på salg gjennom e-handlesplattformer som Alibaba og Tianmao.
– Denne domstolsbeslutningen er ekstremt viktig for Foreo ettersom vi er et av de mest kopierte skjønnhetsvaremerkene i verden. Til og med i Norden er dette et stort problem som vi tar på alvor, for at forbrukeren ikke skal lures av dårlige kopier. Resultatet er viktig for oss, ettersom det viser at Kina tar forfalskninger på alvor og støtter utenlandske varemerker som bekjemper spørsmålet i landet, sier Clara Sandell, markedsføringssjef i Foreo Nordics til Melk & Honning.
Piratkopier forvirrer forbrukeren
Den 1. januar 2019 trådte Kinas nye e-handelslov i kraft. Med den kom et økt press på online-forhandlere om å kjempe mot salg av ulovlige piratkopier på sine nettsider. Tidligere var det kun individuelle selgere alene som ble holdt ansvarlige når de ble tatt for å selge kopier. Nå kan derimot også e-handelsoperatørene få enorme bøter.
– Samtidig som denne dommen er en stor seier for Foreo, er det viktig å huske at retten i Kina kjemper en kamp mot forfalskninger i sin egen bakgård og det funker. Vi er veldig takknemlige for støtten fra rettssystemet i Kina, ikke bare i Shanghai eller denne saken alene, men over hele Kina, der rettssystemet støtter endring og har fanget opp hele grunnen til at det er handelskrig i Kina generelt, sier Filip Sedic, grunnlegger av Foreo i en pressemelding.
Foreo har vokst i rekordfart siden oppstarten i 2013. Det selges faktisk én Luna ansiktsrensebørste hvert tredje minutt over hele verden.
– Ikke bare forvirrer piratkopier forbrukeren og har en dårligere standard enn ekte produkter. De reduserer også det harde arbeidet som ligger i researchen, utviklingen og de teknologiske fremskrittene som er blitt gjort for å kunne pushe grensene i industrien, sa Sandra Ekvall, PR-manager i Foreo til Melk & Honning i sommer.
Les også: 70 prosent av amerikanske tenåringer har kjøpt falske varer – bare det siste året