Drives av dét at de «ikke har råd til den livsstilen de egentlig ønsker seg».
I juni i år omtalte Melk & Honning den økende trenden med piratkopierte varer i Europa. Hvert år stoppes tusenvis av varer på grensa, og problemet med falske og piratkopierte produkter i mote- og skjønnhetsbransjen ser ikke ut til å gi seg med det første.
Motenettsiden The Fashion Law melder nå om resultatet av en ny undersøkelse blant generasjon Z i land som USA og Kina, der 71 prosent av førstnevnte og hele 84 prosent av sistnevnte innrømmer å ha kjøpt falske varer.
Dette til tross fort at den store majoriteten i USA og Kina- henholdsvis 83 og 99 prosent) svarer ja til at de har hørt om åndsverkloven (Red.and: Loven som gir opphavspersonen eierskap til sitt verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk).
92 prosent av amerikanerne og 94 prosent av kineserne som besvarte undersøkelsen mente også at «de hadde stor respekt for andre folks ideer og kreasjoner».
Det er i hovedsak sko, klær og accessoirer det er mest populært å kjøpe i falsk versjon.
Japanerne foretrekker ekte vare
Resultatet av undersøkelsen viste at valget om å kjøpe falske varer i stor grad var drevet at det at ungdommene «ikke følte de hadde råd til den livsstilen de hadde lyst på».
Bare 35 prosent av den amerikanske Gen Z så for seg å kjøpe færre falske varer i fremtiden, mens hele 70 prosent av kineserne sa det var trolig at de ville trappe ned på dette.
International Trademark Association (INTA), som står bak undersøkelsen, valgte å spørre ungdommer i åtte land, i tillegg til USA og Kina; India, Indonesia, Italia, Japan, Mexico, Nigeria og Russland.
Japan er det landet der færrest kjøper falske produkter; der svarte under halvparten av Gen Z at de hadde gjort dette.
Les også: Diesel med «falske» merkeklær