Flere internasjonale motemagasiner kutter ned på print

Publisert:

Del innlegg:

Tidligere i år meldte Cover, en av Skandinavias ledene motemagasiner, at de skulle kutte ned på printutgavene. Fra om med 2017 skal de slutte med månedlige utgaver og heller satse på én utgave i halvåret.

– Månedsmagasinet som form har begynt å miste sin relevans, og jeg har ikke tenkt å la meg bli irrelevant, fortalte Malene Malling, grunnleggeren av det danske motemagasinet, til Børsen.dk.

Nå er det flere magasiner som har slengt seg på trenden, og kutter ned på printutgaven til fordel for å satse digitalt.

InStyle UK annonserte forrige måned at de skal skal slutte helt med de fysiske magasinene, og bli fullt og helt en digital moteplattform.

– Det vi har oppnådd med InStyle de siste årene har vært veldig givende… men motebransjen forandrer seg dramatisk og det samme gjør vanene til leserne våre, og vi må møte de utfordringene, forteller Charlotte Moore, redaktøren som nå skal ha ansvar for den digitale satsningen, til BoF.

Nå annonserer også Teen Vogue skal kutte ned på de fysiske utgavene fra en hver måned til et hvert kvartal. Condé Nast, som er utgiveren til Teen Vogue samt flere motemagasiner, forteller at de er nødt til å møte de unge lesernes nye vaner. De vil forsette å satse digitalt, og kvartalutgaven vil være tykkere og i nytt format og dermed ligne mer på en bok en et magasin.

Dette er ikke de første gangen det amerikanske medieselskapet har kuttet ned på printutgaver av sine magasiner. For eksempel la herremagasinet «Details» ned i november i fjor, og de valgte å fortsette den digitale satsningen på GQStyle.com.

Les også: Dette mener norske redaktører om printmagasinets fremtid

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...