– Potensialet er enda større utenfor landegrensene, forklarer Sigrun Syverud til Melk.
Nylig skrev britiske The Guardian at «å leie moteplagg- og accessoirer har blitt big business». Det er liten tvil om at utleiemarkedet har vokst helt voldsomt de siste årene, med økende bærekraftfokus som diesel. Både nasjonalt og internasjonalt har den ene tjenesten etter den andre poppet opp.
Blant disse finner man Fjong startet av Sigrun Syverud sammen med Megan O’Keeffe, Marie Ameln og James Larsen i 2017. Målet deres var å endre hvordan man konsumerte klær. Fra å kjøpe og eie til å få tilgang gjennom leie.
To år senere ble Syverud kåret til Årets kvinnelige gründer av Innovasjon Norge. Så fulgte millionstøtte av Forskningsrådet. Fjong hadde utvilsomt sterk vind i seilene.
Men like etter at bedriften fylte tre, kom pandemien susende inn.
– Det har vært en utrolig spennende, og samtidig utfordrende, reise! Mange husker sikkert Fjong fra tiden da vi hadde showroom på Skillebekk. Den gang leide vi primært ut kjoler og tilbehør til festlige anledninger, sier Syverud til Melk & Honning i dag.
Les også: Nå åpner dette norske merket sin første Oslo-butikk
– Da pandemien kom ble alle anledninger brått revet vekk, og vi var inne i en tid hvor behovet for kjoler og vesker brått forsvant.
For å kutte kostnader vinket de adjø til showroomet og ble en heldigital tjeneste. Til tross for at situasjonen var dramatisk, fikk de også muligheten til å ta et skritt tilbake og tweake løsningene sine.
– Vi hadde lenge planlagt å gå over til å bli en mer medlemsbasert tjeneste, og perioden med pandemi ga oss muligheten til å bare kjøre i gang.
Idéen bak Fjong Everyday var en slags Netflix for klær; man har tilgang til et visst antall plagg og tilbehør til enhver tid, beholder det så lenge man vil og bytter når man går lei.
– Vi har hatt veldig god vekst. Flaskehalsen vår har det siste året hovedsakelig vært å få inn nok klær raskt nok. Men det er et luksusproblem å ha større etterspørsel, enn varer å tilby!
– Vårt hovedfokus den siste tiden har derfor vært å få på plass enda mer utvalg til medlemmene våre.
Klærne og tilbehøret sources i hovedsak direkte fra merker og butikker, men privatpersoner kan også leie ut via Fjong Exchange og sitte igjen med credits man kan bruke til å leie.
Ifølge Syverud har Fjong hatt over 30 000 utleier de siste par årene.
– Vi hjelper bransjen med å sette allerede produserte plagg ut i sirkulasjon, og medlemmene våre får tilgang til kvalitetsklær på en bærekraftig måte. Når man deler, utnyttes klærne bedre og det å utnytte klær som er produsert er det viktigste vi kan gjøre for å få ned klesindustriens miljøfotavtrykk.
I desember 2022, med pandemien godt i bakspeilet, valgte de å ekspandere til Danmark.
– Planen vår har fra starten vært å ta Fjong ut i den store verden. Det er stort potensial i å utnytte overstock i Norge, og potensialet er enda større utenfor landegrensene.
– Danmark ble et naturlig neste marked etter Norge for oss. Mye på grunn av enormt mange interessante partnere. Danmark er jo et motebevisst land som har vokst seg stor innen fashion.
Sophie Wiik, styreleder og COO i Fjong, sitter også med lang erfaring fra vårt broderland i sør. Hun var blant annet med på å grunnlegge appen Too Good To Go i København 2015.
– Danskene er langt fremme når det kommer til bærekraft, og vi opplever voldsom entusiasme for tjenesten vår der borte.
Tidligere denne uka skrev den danske motebusinessnettstedet Fashion Forum at Fjong også har inngått et samarbeid med DK Company.
– Det føles veldig stort. Det er Danmarks nest største multibrand-retailer og har enorme mengder kvalitetsplagg som vi nå får tilby kundene våre, forklarer Syverud.
– Vi har allerede onboardet Gestuz og Karen by Simonsen, som våre danske Fjong-medlemmer er i gang med å leie allerede. Vi har også flere andre hotte merker som blant annet Hunkøn, Holzweiler, Rodebjer, Cala Jade og Amundsen med på laget.
Gründeren mener at flere og flere får øynene opp for å leie.
– Men i likhet med alle andre startups som investerer tungt i teknologi har vi utviklingskostnader, og er avhengige av finansiering. For tiden henter vi penger for å vokse i Europa.
– Målet vårt for 2023 er å lansere appen vår i februar og ekspandere til Sverige og deretter videre i Europa.
– Dette vanvittige overforbruket og sløsingen må ta slutt. Vi drømmer om at leie av klær skal bli like vanlig, enkelt og attraktivt som å kjøpe nytt.
Les også: Emily in Paris-stjerne valgte norsk design: – Betyr enormt mye