Bilde via @glossierplay

Er toppen nådd for skjønnhetsmarkedet?

Salgstallene stuper og gigantene må nedbemanne.

De siste årene har skjønnhetmarkedet eksplodert. I tråd med at stadig flere beauty-youtubere og influencere er kommet til, har også den allmenne interessen for sminke og hudpleie, kanskje spesielt blant millennials, økt. Plutselig skulle alle ha øyeskyggepaletter, primere og koster som tidligere var forbeholdt makeup-artister. Og det var ikke lenger nok å bare bruke rens og hudkrem; baderomshylla skulle helst inneholde store mengder av serum, tonere og sheetmasks i ekte K-beauty-stil.

Den økte interessen har det selvsagt vært mange som har ønsket å kapitalisere på. En hel haug av nye merker er kommet til, samtidig som det er blitt populært å investere i allerede etablerte merker.

Men det kan virke som om naturloven om at alt som går opp også kommer ned gjelder.

Business of Fashion skriver denne uken at salgstallene stuper i skjønnhetsbransjen. De kaller det «det store makeup-krakket».

Store og tilsynelatende populære merker som Anastasia Beverly Hills og Urban Decay hadde en nedgang i salgstall på henholdsvis 24 og 19 prosent sammenliknet med fjoråret.

Les også: L’Oreal-topp mener forurensning er «bra for business»

Mettet marked

Lill-Ann Schjelderup eier og driver Gimle Parfymeri på Frogner i Oslo. Hun mener markedet er mettet på skjønnhetsprodukter.  

– Over lengre tid har bransjen blitt bombardert med nye makeup- og hudpleieserier fra Estée Lauder- og L’Oreal-gruppene. Det har vært snakk om store lanseringer, og også utrolig mange andre små hudpleieserier som har kommet inn på markedet i høyt tempo, forteller hun.

Lill-Ann Schjelderup ved Gimle Parfymeri.
Lill-Ann Schjelderup ved Gimle Parfymeri.

– Alle disse seriene er blitt fremmet i pressen som noe helt unikt og «extraordinary». Det vi har sett og ser er at veldig mange av disse merkene nå forsvinner ut av de forskjellige salgskanalene.

Estée Lauder og L’Oreal kan sammenliknes med det LVMH og Kering er i motebransjen; nemlig to giganter som eier en rekke av verdens mest populære merker. Estée Lauder eier blant annet Mac, Bobbi Brown, La Mer, Origins og Tom Ford, mens L’Oreal eier merker som Lancome, Yves Saint Laurent, Kiehls, Urban Decay og Nyx.

Schjelderup forteller at det som forundrer henne mest er at de to gruppene har måttet nedbemanne fordi forbrukerne ikke er lojale mot én av seriene deres, nettopp fordi det er en overflod av nye serier som lanseres.

– Vil gå tilbake til de godt etablerte merkevarene

– Jeg er helt innforstått med at det er utrolig lite spennende innenfor hudpleie og makeup på det internasjonale markedet nå. For noen dager siden besøkte jeg Bon Marché i Paris, og det var intet nytt på makeup-fronten.

Selv har Schjelderup problemer med å finne noe som hun føler de «må» kjøpe inn for å ha i butikken akkurat nå. 

– Dette gjelder både i det økologiske segmentet og parfymeri-segmentet.

Hun tror de som kommer til å overleve den potensielt krevende tiden fremover i skjønnhetsbransjen er de seriøse aktørene som jobber aktivt med ingredienser og evner å fange opp strømningene i samfunnet.

– Det må de også tørre å vise via sine produkter. For eksempel gjelder det at store brands må ta et oppgjør med mikroplast, parabener, være opptatt av veganske ingredienser og tenke på innpakning.

Schjelderup tror at forbrukerne sakte, men sikkert på sikt vil gå tilbake til de godt etablerte merkenavnene. 

– De ønsker mer enn noen gang å være trygge på ingredienser, fordi de i mye større grad enn før er opptatt av miljø. Vi snakker veldig mye om grønnvasking innen beauty, noe vi er nødt til å ta på alvor, avslutter hun.

Les også: Glittersminken din kan være miljøskadelig