Til tross for at garderoben hennes blir kraftig kritisert.
Emily in Paris er på kort tid blitt en seriesuksess, selv om både ekspertene, franskmennene og fansen hater den. Serien som handler om amerikanske Emily Cooper som kaprer drømmejobben i Paris er også blitt kritisert for å være svært lite woke.
Det var høye forventninger knyttet til serien og ikke minst karakterenes garderober i forkant av premieren. Erkefranske Chanel var til og med samarbeidspartner, og lånte ut flere antrekk til Emily, spilt av Lily Collins, skriver Fashionista.
Til tross for at det er SATC-kostymedesigner Patricia Field som står bak også Emily in Paris sin garderobe, har mange satt spørsmålstegn ved den.

«[Den er] som et rivjern på øynene – det er som om alle appene mine varsler meg samtidig. Kommer Emily noensinne til å gå fra en TikTok-influencer som bruker beret, til en chic franskmann som bruker beret?», spør Vogue.
Med sin noe spesielle garderobe, er Emily in Paris likevel blitt sesongens trendsetter. Nå melder flere shoppingplattformer at søkene etter produkter fra Netflix-suksessen er skutt i været siden premieren for tre uker siden.
342 prosent økning etter Emily in Paris-plagg
Bøttehatter som blir gjort narr av i serien og røde alpeluer som blir kritisert for å være altfor franske og klisjéfylte. Bluser med Eiffeltårnet på, slimgrønne slangeskinnsskjørt og skyhøye hæler trippende rundt på brostein i lysenes by – det er ikke mye som oser av fransk chic og finesse i Emily in Paris.

Søk etter «Emily in Paris outfits» har likevel økt 242 prosent på Pinterest siden 5. oktober, altså tre dager etter serien hadde premiere. Hos Afterpay dukket bøttehatter plutselig opp på listen over de 10 mest populære tilbehørene.
Shoppingplattformen Lyst har laget en egen rapport på fenomenet Emily in Paris. Søk etter Kangol-bøttehatter har økt med 342 prosent, og røde alpeluer med 100 prosent.
Emily Cooper er også kjent for de mange veskene hun sporter i serien. Søk etter vesker fra Aldo har steget med 64 prosent, Marc Jacobs’ Jelly Snapshot Camera Bag med 92 prosent, og Kate Spade New York med 34 prosent. Basic bitch, til tross.

Lyst melder også at søk etter merket Ronny Kobo har steget 22 prosent – merket står bak det grønne slangeskinnsskjørtet Emily bruker i første episode. Søk etter superinfluencer Chiara Ferragni Collection har steget 60 prosent, etter at Emily bruker et av skjørtene fra kolleksjonen. Og Ganni-skjørt har steget med hele 289 prosent – 48 timer etter serien hadde premiere.
Hos Vestiaire Collective har søk etter Chanel steget med nesten 12 prosent, i tillegg til at merker som Off-white, Kangol, Marc Jacobs, Chiara Ferragni Collection, Alice + Olivia og Staud har sett en økning på opptil 65 prosent, skriver Fashionista.

Les også: Blir det en ny sesong av Emily in Paris?