Bilde via Instagram @elisebyolsen

Elise By Olsen er gjesteredaktør for verdenskjent magasin

Melk & Honning tok en prat med henne om hvordan hun fikk innpass hos Another Magazine, den tidligere, store skepsisen hennes til nettformatet og temaet for det nye nummeret av magasinet hennes.

Som redaktør for det friske, alternative ungdomsmagasinet Recens Paper fikk Elise By Olsen oppmerksomhet og omtale over hele verden. «Verdens yngste redaktør» sto det i store typer på forsiden av en rekke ulike motemediers nettmagasiner, hun figurerte på Dazed liste over de mest innflytelsesrike unge menneskene, og i Melk & Honnings kåring av mote-Norges mektigste.

Siden hun valgte å bevege seg vekk fra ungdomsmagasinet hun selv var initiativtager til i 2017, har By Olsen fokusert på sitt nye prosjekt Wallet – et utforskende og kritisk motemagasin på størrelse med, nettopp, en lommebok. I tillegg til dette har hun kuratert en rekke utstillinger og konsultert store merker.

Les også: Det britiske kultmagasinet The Face står opp fra de døde

Nå har det 19-år gamle multitalentet blitt plukket ut til å være gjesteredaktør for Another Magazine.

– Jeg har vært i dialog med Jefferson Hack (Red.anm: grunnlegger av og CEO for Dazed Media, som blant annet publiserer Another Magazine) siden jeg intervjuet han for førsteutgaven av Wallet, forklarer By Olsen til Melk & Honning.

– Intervjuet jeg gjorde var relativt kritisk og jeg tror nesten han ble litt intrigued av det. Altså, at det var noen som turte å stille han noen nye spørsmål. For han er jo en ganske intimidating person, synes jeg. Han har jo mye makt og vet hva han vil på en måte, fortsetter hun.

Samtalen mellom de to har likevel fortsatt, og under en av By Olsens mange reiser til London denne våren kom ideen om at hun skulle være gjesteredaktør for Another opp.

– For en måneds tid siden ble vi enige om at det skulle skje i juli, så jeg har faktisk bare hatt to, tre uker på meg på å gjøre alt dette.

– Men jeg synes det er gøy å kunne jobbe under litt press, for det er jo ikke det man vanligvis gjør med printpublikasjoner, som jeg i hovedsak har jobbet med. Da har man jo som regel mye mer tid. Så det har vært gøy og veldig uvant.

Se dette innlegget på Instagram

@elisebyolsen is AnOthermag.com’s guest editor💥⁠⠀ ⁠⠀ This week, the Norwegian publishing prodigy will present a series of articles exploring the current and future state of fashion and art publishing. Alongside conversations with publishers, critics and image-makers, this guest edit offers an intimate insight into her own publications and working practice. Link in bio 🔗⁠⠀ ⁠⠀ 📸 by @rodland.jpg #anotherbyelise ⁠⠀

Et innlegg delt av AnOther Magazine (@anothermagazine)

I samtale med motekjemper

By Olsen har produsert åtte artikler totalt – tre samtaler og fem features – som skal publiseres i løpet av den kommende uken.

– De to første samtalene er mellom meg og Lucas Zwirner, Head of Content for David Zwirner Gallery i blant annet London og Los Angeles, og Campbell Addy som er fotograf og driver en publikasjon som heter Nii Journal. Han er en ung fyr som jeg relaterer veldig til i det jeg gjorde med Recens.

– Den siste samtalen hadde jeg med sjefkritiker hos New York Times, Vanessa Friedman. Vi hadde en veldig spennende diskusjon om motejournalistikklandskapet, hvordan det har utviklet seg, hvilken posisjon det har i dag, og hvilke deler av bransjen som er avhengig at man skriver motekritiske artikler i dag.

Vanessa Friedman

Hun mener det muligens kan være en noe uforutsett samtale.

– Hun er virkelig en veteran i bransjen, mens jeg er jo fremdeles veldig ung. Vi snakket likevel en del om det at jeg driver med mer institusjonell kritikk av bransjen, motesystemet og politikken innad, mens hun skriver mer såkalt sartorial kritikk, altså kritikk av kolleksjoner og liknende. Det er jo også fordi New York Times har en mye bredere publikum.

I tillegg til dette har By Olsen blant annet skrevet en artikkel der hun presenterer åtte veldig unge såkalte fashion image makers, og én der hun forteller om sine favorittmotepublikasjoner for research.

– Noe som også er veldig gøy fordi man snakker sjeldent om motelesning som noe intellektuelt i det hele tatt. Derfor har det vært fint å anbefale.

Tidligere kritisk til nettformatet

By Olsen innrømmer at hun i det store og det hele har vært skeptisk til online-formatet fra hun var ung.

– Jeg startet å blogge veldig ung, bare som 8-åring og holdt på med det frem til jeg var 12. I løpet av de årene endret landskapet seg drastisk, og det var jo ikke det samme miljøet for nettpublikasjoner som nå. Derfor valgte jeg å gå helt vekk fra online publishing da jeg startet Recens som 13-åring.

– Siden da har jeg stort sett bare gjort print.

Nå mente hun likevel dette kunne være en spennende utfordring.

– Det virket interessant å komme tilbake på nett og kikke på nettformates styrker. For jeg tror det er mye positivt med det ikke bare for leseren, men for skribenten, for utgiveren og slike ting. Det er veldig gøy å kunne publisere ting så raskt og direkte, i tillegg til at man har en mye bredere og større leserskare på nett. Jeg er jo vant til nisjeprosjektene Wallet og Recens.

– Det er også spennende å kunne ha en samtale rundt det man har skrevet om i kommentarfeltet og på Instagram, på en måte som gjør at den artikkelen man skrev utvides. Det er en styrke føler jeg.

Likevel er det én ting hun mener er vrient å få til på nett.

– Det å ha en konseptuell tilnærming til nettformatet. Men det er jo ikke helt opp til meg å si om jeg har fått til akkurat det eller ikke i denne sammenhengen. Det får være opp til andre å melde om, sier By Olsen med et smil.

Den forrige utgaven av WalletShamans of Space

Wallet med fokus på kroppen i moten

De neste månedene kommer til å preges av arbeid med den nye utgaven av Wallet.

– Den kommer ut i september og skal handle om kropper i mote, representasjon, casting, mangfold, modeller og non-models, hele den biten der og etikk og politikk i casting, ja, og casting som service, noe jeg synes er spennende å tenke på.

– Også håper jeg også at jeg kan følge opp denne gjesteredaktørrollen hos Another med noe tilsvarende til høsten. Det er gøy å gjøre ting på bredere og mer kommersielle plattformer. Jeg tror bare folk ikke tror at jeg ønsker meg noe sånt i det hele tatt, men tvert imot, jeg synes det er veldig spennende, fordi det er så synlig. Det er jo der man virkelig kan gjøre en endring.

Les også: Er samarbeid slutten – eller fremtiden – for norske motemagasiner?