Melk & Honning kårer de 15 mektigste motepersonlighetene i Norge

Se hvilke norske motepersonligheter som topper lista i år. 

Året har vært preget av store forandringer i moteindustrien. Da BoF annonserte «The new world order» for et år siden, var det ett tydelig element som skulle prege moteåret: Tidsånden – som har blitt materialisert gjennom nye designere som Vetements og deres forfriskende slag i ansiktet til den konservative forgreningen av kommersielle mote-konglomerater. På catwalken har vi begynt å se konturene av et «see now – buy now»-systemet som allerede har gjort den gammeldagse oppbyggingen av kostbare reklamekampanjer og catwalk-bilder langt mindre relevant. Den anerkjente trendanalytikeren Li Edelkoort skrev det mye omtalte Anti_Fashion Manifesto, som beskrev ny generasjon av forbrukere med sunnere verdier: Kollektivisme, etikk og brukergenerert innhold, samt avmakt og politiske undertoner. Den polerte moten, slik vi kjente den, er rett og slett ikke moteriktig lenger. 

Influencerne som tidligere kunne posere med en dyr veske under armen oppleves som utdaterte skikkelser fra fortiden. Det polerte glansbildet har blitt byttet ut med en tidsånd som har et mye større krav til troverdig og ekte innhold. Med dette i bakhodet har juryen har diskutert innad, og vektlagt både økonomisk påvirkning, faglig tyngde og troverdighet innad i bransjen. Alle i panelet har tilknytning til flere av de utvalgte – dette er dessverre ikke til å unngå i en liten bransje. I tillegg må det nevnes at det ikke er noen navn fra D2, Finansavisen, VG eller Melk & Honning er å finne på topplista ettersom alle i juryen er tilknyttet publikasjonene.

Lars K. Midtsjø er sjefredaktør i Melk & Honning og motejournalist for Finansavisen. Midtsjø har skrevet om mote for toneangivende magasiner som BON Magazine, Another Magazine, D2 og Finansavisen Fashion i en årrekke. Utdannet litteraturviter.

Jorun Sofie Fallmo Aartun er journalist i Dagens Næringsliv, hvor hun rapporterer om både finans, politikk og mote. Etter omfattende analyser og intervjuer ga hun høsten 2014 ut boken ‘Avkledd – på innsiden av den norsk motebransjen’. Hun er også bidragsyter i D2. 

Martine Lunder Brenne er moteansvarlig i VG og leder for nettstedet MinMote. I løpet av de siste årene har Lunder Brenne blitt kjent for sitt kompromissløse og kritiske blikk på moteindustrien.

Anders Kemp er holder i motestoffet til helgemagasinet Dagens Næringsliv D2, der han har rapportert fra moteuker, skrevet om tendenser og populærkultur siden oppstarten av det toneangivende magasinet.

Blender Retail. Foto: Herman Dreyer

1. Magnus Thorud, Mats Alver og Kyrre Alver / Blender Agency/BA-Group/Blender Retail

Blender Agency har vært ledende i norsk moteindustri i en årrekke. Og tronet derfor også på toppen under fjorårets liste. Denne plassen forsvarer de i år også. Selv om selskapet har et dårligere salgsresultat enn tidligere, og melkekua Michael Kors har gått ned millioner i omsetning har Blender Group valgt å satse aggressivt. Blender Retail som ble stiftet stiftet på slutten av vinteren i 2016 har fått ny investor (Carl Erik Krefting) og fem nye butikk-konsepter dette året: Rag & Bone, Isabel Marant, A.P.C og Edition (deres egen high end accessoir butikk Edition). Selv om butikklokalet Juice kan se tomt ut til tider, viser Blender at de tør å gjøre noe annerledes og at de tør å tenke nytt. Det som en gang startet med to små-kjekke agenter med teft for mote, har blitt profesjonalisert og satt i et system de siste årene. Dette gjør at de fremstår som mektige blant langt mer defensive konkurrenter. Ved å skolere ansatte og investere i kunnskap er de med på å løfte norsk moteindustri. Ikke minst. De tør å tenke nytt. Forza!

2. Chirag Patel – Rapper i duoen karpe Diem.

Chirag beviste for alle at motebransjen er i et åndsskifte da Karpe Diem lanserte sin egen kolleksjon i april. Hvilken annen norsk aktør kan trekke flere hundre mennesker i en timelang kø for klær de ikke en gang vet hvordan ser ut? Chirag har stukket seg frem som rap-duoens motealibi. Han har vært flink til å fornye seg med små drypp av trendsensitive plagg uten å miste sin egen stil. På mange måter har han også vært en del av den kjønnsnøytrale bølgen. Rosa pasteller og en unisex-silhuett som for mange kan virke vågalt og utfordrende. Juryen har lagt til grunne for at Chirag kan utøve en enorm markedsmakt med den troverdige posisjonen han har. Han har innflytelsen alle influencere ønsker å ha – bare med et interessant og meningsfullt innhold. Mens de fleste andre ville melket kua tom, beviser Karpe Diem for alle at tror på prosjektet sitt. Om man bare skulle nevnt èn influencer med troverdig og utøvende makt i Norge ville det vært Raggen.

3. Kine B. Hartz – Sjefredaktør for Costume skandinavia

Merkevaren Costume har sakte men sikkert falmet de siste årene. De kjente profilene som en gang hadde en tydelig tilstedeværelse i Oslo har forduftet. Opplagstallet har sunket og redaksjonen har krympet. I kjølvannet av dette ble Kine B. Hartz hentet inn som sjefredaktør for Costume i høst. Hartz kom fra stillingen som redaksjonssjef i Elle og har tidligere erfaring som kultur- og kommunikasjonsrådgiver ved den norske ambassaden i Washington D.C. i USA. Den nye stillingen til Hartz innebærer også et overordnet ansvar for merkevarens innhold og utvikling i skandinavia, hvilket gjør at Hartz besitter en mektig posisjon. Hartz har allerede proklamert at hun skal digitalisere plattformen og turt å sette det store spørsmålstegnet om vi trenger en egen moteuke i Norge. Dette forteller oss at hun er tør å snakke litt imot bransjen. Norsk magasinbransje har hatt en lang tradisjon med å henge seg opp i Hollywood og glossy, polert mote sammenlignet med våre skandinaviske konkurrenter. Dette kan bli et friskt pust. Hun har ikke fått tid til å vise hva prosjektet er enda, men juryen lar tvilen komme henne til gode. Kan Hartz bli mote-Norges Anna Wintour?

Les også
Norsk designstjerneskudd: Fra jenterommet til Paris Fashion Week

4. Petter Varner – Styreformann i Varner imperiet

Varner brødrenes makt i norsk motebransje er udiskutabel. Om denne kåringen utelukkende skulle bestått av økonomisk resultat og påvirkningskraft for den norske folkesjela ville Varner Gruppen tronet helt til topps. I 2016 hadde de et rekordresultat på 1.4 milliarder norske kroner. De har kjøpt opp den ur-norske merkevaren Moods of Norway på billigsalg og demonstrerer hvordan de kan revitalisere en merkevare som står for fallit. Petter Varner lanserte også A-Z – en egen kolleksjon som er laget i samarbeid med Zlatan Ibrahimovic (verdens største idrettstjerne) dette året. Ikke minst har han preget den norske herrestilen gjennom butikk-konseptet Volt som har utstyrt en hel nasjon med Fila gensere og casual-mote i år. Varner Gruppen har vært langt mer innovative og vågale enn hva de egentlig trenger å være og Il Padrone Petter Varner fortjener åpenbart en plass høyt oppe på denne lista.

5. Familien Holzweiler – Holzweiler Agency

Holzweiler har vært tonenagivende i 2016. Flere spennende samarbeidsprosjekter- blant annet med den internasjonale stjernen Veronika Heilbrunner, Aurlandskoen og Munch Museet. Her beviser de for juryen at de er mer enn et agenturmerke. De har lykkes med å ekportere merket ut til det internasjonale markedet. Blant annet har net-a-porter kjøpt inn en stor del av kolleksjonen for denne våren, og det kjennes som om Holzweiler-familien endelig har fått et fortjent momentum i 2016.

6. Elise By Olsen – Recens Paper

Elise By Olsen troner fremdeles tittelen som verdens yngste moteredaktør selv om hun har blitt ett år eldre (17) siden forrige kåring. I løpet av året har hun fått med seg en helt ny generasjon av unge skapende motespirer. Hypen rundt den norske mote-maskoten har vokst internasjonalt. Tilstedeværelse på Showstudio sammen motebransjens fremste intellektuelle, høyt oppe på nominasjonslisten til I.D over nye toneangivende aktører og en aktiv internasjonal pressedekning jevnt fordelt utover året. Elise By Olsen har blitt en gallionsfigur for et generasjonsskifte i moteindustrien. Elise By Olsen treffer tidsånden som et forfriskende pust i en over-kommersiell bransje på samme måte som Vetements, Gucci eller Gosha Rubchinskyi. Allikevel har juryen valgt å plassere tidsåndens maskot noen plasser ned fra forrige år. Produktet hun faktisk leverer (Recens Paper) mangler meningsbærende og reflekterte tanker rundt hypen. Setningen «Min generasjon» har man har hørt så mange ganger at det har mistet mening. Hun har fremdeles en utøvende makt gjennom internasjonal presseomtale og som en dyktig brobygger mellom ung- og gammel og kunst- og mote. Det er synd at By Olsen er 99 % PR – eller markedsfører og 1 % kunstner- eller journalist. Likevel har hun vært en eksportør for norsk mote gjennom hele året. Dette er en bragd i seg selv. Om Elise By Olsen vil fokusere mer på kunstner- og journalistrollen i fremtiden, vil hun være en soleklar èner på listen.

7. Signy Fardal – Nylig gjenvalgt sjefsredaktør Elle

Signy Fardal har vært sjefsredaktør for den norske moteinstitusjonen Elle i 18 år. Da det florerte rykter om at magasinet skulle legges ned tidligere i vår, var det naturlig å spørre seg hva den gamle veteranen skulle begi seg ut på i vakumet etter Elle-karrieren. For en drøy uke siden ble det annonsert at Elle skal leve videre under agenturet – og nå også forlagshuset United Influencers. Signy Fardal skal fortsette i redaktørstolen – og nettopp det beviser for juryen at hun fremdeles besitter en innflytelsesrik rolle. Signy Fardal har ni liv. Etter 18 år som sjefsredaktør for Norges største moteblad klarer hun fremdeles å klore seg fast til stillingen som etter naturens logikk skulle vært videreført til en ungre arvtager for mange år siden. Med seg har hun også toneangivende og trofaste medarbeidere som Petra Middelton og Caroline Skjelbred. Dette vitner også om at Fardal har tillit blant lagspillerne sine. Selv om Fardal representerer en glossy norsk motejournalistikk som kan føles utdatert, er dette en ren maktdemonstrasjon.

Les også
Vårens hotteste jakker: Dette vil vi se menn i nå

8. Maren Helly-Hansen – Pudder Agency

Pudder har i mange år vært det ledende agenturet for stylister og make-up artister i Norge. De har dyrket frem det beste av motetalenter og profesjonalisert den lille moteindustrien i Norge. Det er nesten umulig å gjøre en moteproduksjon uten at det går en telefon til Maren Helly-Hansen. Enten det er en motestylist, hårstylist eller make up-artist er det Helly-Hansen som sitter som gatekeeper for hvem som får de mest ettertraktede stylingjobbene i Norge. Hun er gatekeeper for en hel næring og har en selvsagt plass på denne kåringen.

9. Mette Marit – Kronprinsesse

Finnes det egentlig noen enkeltpersoner som har større innflytelse som stilikon i Norge enn Mette Marit? Hun har den bredeste og den mest kjøpesterke følgerskaren i Norge. For ikke å glemme de mange måpende blikkene som hviler bak tusentalls kongeblogger i hele verden.  Et hvert klesmerke eller designer er garantert presse om Kronprinsessen bærer så mye som en vel-kuratert hårnål fra merkevaren. Man skal heller ikke undervurdere hennes internasjonale nettverk. Hvem henger på Valentino sin Yacht i Italia? Hvem var på Franca Sozzani sin begravelse i vinter? Mette Marit. Da hun nylig var på jakt etter en ny stylist, hadde hun et veldig bevisst forhold til hvordan hun ønsker å bli oppfattet i norske medier. Med dette beviser hun for juryen at hun har en strategisk og reflektert tilnærming til mote. Det er også verdt å nevne at partytoppen som hun en gang trollbandt prinsen og halvekongeriket med, er tilbake i motebildet.

10. Annabel Rosendahl – Blogger og innkjøper for Høyer

Annabel Rosendahl har vært en av Høyer-kjedens aller viktigste ressurser gjennom flere år. Som innkjøper er det hennes smak, forretningssans og teft som har prydet Høyer-butikkene langs land og strand i dette lille landet. Rosendahl er en av de få norske motepersonlighetene som har hatt tilgang til de gjeveste visningene på den internasjonale catwalken – og har brukt sin egen personlighet og stilsans til å vekke oppmerksomhet til sin egen blogg, samt arbeidsgiveren Høyer. I løpet av året har hun vært avbildet hyppig hos Vogue og Harpers Bazaar under de intarnasjonale visningene.  I april 2017 ble det imidlertid annonsert på hennes egen blogg at samarbeidet med Høyer nå er over. Selv om mye av motemakten forsvinner uten innkjøperkort og kuratorstemme hos Høyer, kommer Rosendahl fremdeles til å være instrumental når neste i rekken skal føre arven videre. Derfor har juryen valgt å beholde Rosendahl på lista i år. Det blir spennende å se hva som er hennes neste prosjekt.

11. Celine Aagard – Instagramprofil / Redaktør

Celine Aagard har en velfortjent plass på denne lista. Hun har vist gjennom en lang fartstid i Topp og StyleMag at hun behersker den redkasjonelle verktøykassen, og etterhvert tilpasset seg moteindustriens effektive strøm av Instagram-bilder. Veien fra redaktør til ren Influencer har vært sømløs reise til Vogue, Harpers Baazar og en rekke street style bloggeres dokumenterende bilder under de internasjonale moteukene. Hun er en av de få norske influencerne som har enorm følgerskare blant internasjonale følgere og har i løpet av året gjort en rekke samarbeid med tunge aktører som Zalando, H&M og Louis Vuitton. Hennes egen redaksjonelle produkt, Envelope, bærer riktig nok preg av at Celine Aagard har flyttet tilstedeværelsen sin til den virtuelle verden. Celine skal være på lista fordi hun faktisk er en motepersonlighet for folket. Hun har 90% av inntektene sine på kjøpesenter rundt omkring i landet, samidig som hun gjør samarbeid med tunge internasjonale aktører.

12. Michael Olestad Nybråten – Stylist og designer

Michael Olestad Nybråten har i mange år hatt en finger med i både den norske og internasjonale moteindustrien. Med fartstid som designer for Acne og Ann Sofie Back er han en av designerne på norsk jord med mest internasjonal erfaring. De siste årene har han utmerket seg som en toneangivende stylist i stallen til Pudder Agency. Olestad har en fintfølenhet og en kunnskap om kroppens anatomi som krever over femten års erfaring. Et godt eksempel som gjør at Olestad fortjener en plass på denne lista: I løpet av èn uke stylet han den russisk-inspirerte moteserien i D2 (den første utgaven som noen gang har gått i opptrykk), coveret til Stella og lanserte sin egen bejublede kolleksjon på operaen i Oslo. I fjor var han under boblere. Om han ikke allerede har gjort seg fortjent til en plass på lista tidligere, har han i hvertfall gjort det i år.

Les også
Omdiskutert influencer nominert til kvinnepris

13. Gisle Mariani Mardal –  Norwegian Fashion Hub

Gisle Mariani Mardal er for mange et ubeskrevet blad i norsk moteindustri. Som leder av NFI, initiativtaker bak Norwegian Fashion Hub og konferanseleder for messen Needlework and Technology, har Gisle Mardal i flere år vært en viktig bidragsyter til å samle, fremme og utvikle den norske motebransjen. Dette er mannen som jobber bak i kulissene for at de få norske moteaktørene skal vokse seg sterke. Dette er mannen som sitter på NHO konferansen og som jobber med den norske klyngen til daglig. Han har en klar plass på lista over mote-Norges aller mektigste.

14. Hege Aurelie Badendyck – Influencer og konsulent

Hege Aurelie Badendyck har vært en del av norsk motebransje helt siden hun stod i en moteriktig butikk på datidens episentrum, Arkaden på slutten av 90-tallet. Siden den tid har hun jobbet i klesagenturer, som stylist, moteredaktør og til slutt som sjefredaktør for Costume. Sistnevnte stilling sa hun opp i mars 2016 for å satse på egne kommersielle prosjekter – og mistet en tydelig innflytelse. Selv om Hege Aurelie Badendyck ikke har en offisiell rolle i motebransjen per se lenger, er hun fremdeles innflytelsesrik som levende modell for norske- og internasjonale motemerker som ønsker en plass på influenceren. Hun har fremdeles en fast plass på internasjonale street style blogger, Vogue og Harpers Bazaar under moteukene og jobber som konsulent for FWSS. Hun figurerer fremdeles i media, alltid med gode sitater og formuleringer – enten det er en kronikk om oppvekst og innvandrerungdom eller det handler om mote. Det ryktes om et digitalt comeback i løpet av 2017. Selv om juryen ikke har sett prosjektet levende enda lar vi tvilen komme henne tilgode. Etter så lang fartstid i motebransjen må det vel være lov til å ta seg et sabbatsår?

15. Ditte Kristensen og Dita Berisha – Oslo Runway

I løpet av kort tid har Ditte Kristensen og Dita Berisha laget en sårt ettertrengt visningsarena for norsk motebransje. Produksjonen har vært flere nivåer bedre enn tidligere år, og engasjementet rundt norsk mote har fått et løft som følge av denne visningsarenaen. Selv om den internasjonale pressen i stor grad har vært betalt (slik det er under alle moteuker i alle land), har de to ildsjelene klart å vekke oppmerksomhet rundt norske designere og merkevarer. Det store spørsmålet er likevel om vi egentlig trenger en egen utstillingsarena for Norge alene? Om målet er at man internt skal sitte å klappe hverandre på ryggen, men ikke klarer å få finansiert gildet eller trukket til seg maktpersoner utenfor bransjen, så strander prosjektet. Å stå på NRK å mene at norsk offentlighet skal finansiere et hel-privat event viser at man ikke forstår det store bildet. Derfor har også juryen valgt å plassere to-spannet lenger ned på listen i år. Det punkterer litt når hele ballet står og faller på 2 millioner kroner. Det er mindre enn prisen for en ett-roms på Tøyen.

Boblere

Mari Hektoen. Retail and Marketing Director for Promenaden Eiendom – Hektoen har vært instrumental for Promenaden Eiendom helt siden starten. Det er hun som i stor grad har vært med på å bestemme hvilke butikker og konsepter som har preget bybildet rundt Oslo-sentrum de siste fem årene. Strengt tatt burde Hektoen kanskje vært høyere oppe på lista.

Mona Jensen og Morten Isachsen. Gründere av smykke- og motemerket Tom Wood – På kort tid har de to klart å få det unge merket inn på internasjonale high end butikker som Colette, Dover Street Market og Barneys. De har klart kunststykket å spre norsk mote ut til verden.

Marte Krogh. Eier av Koma by Marte – Hun har gjort et comeback i motebransjen. Konseptet hennes treffer de som faktisk bruker penger på mote. Hun kler opp veltrente pilates-armer, Kronprinsesse Marit og bemidlede cougars fra Oslo Vest – samtidig som hun er ute å ruller med gutta fra Penetrator-bussen. Et unorsk friskt comeback.

Tove Sivertsen. Fotograf og Redaktør for Tableau Paper – Har vært enn ivrig nettverker med sterk dugnadsånd de siste årene. Har hatt en finger med i spillet på en rekke arrangementer gjennom Oslo Runway og sitt eget magasin. Selv om magasinet bærer preg av å være en skoleavis for Kunsthøyskolen er Sivertsen en brobygger mellom gammel og ung – kunst og mote på samme måte som Elise By Olsen. Hun beholder plassen som bobler fra fjoråret.

Les også: Melk & Honning fyller 1 år – Vi kårer mote-Norges 15 mektigste akkurat nå

Siste saker

Mest lest nå
Les mer