Fra norsk mote til svenske storfavoritter.
Med mer eller mindre jevne mellomrom kommer Oslo-omtalene i internasjonale (mote)presse.
I fjor skrev Melk & Honning om motebibelen Vogue som mente Norge var det beste landet for millennials. Bare måneder senere publiserte Vogue en guide til «en romantisk, avslappende dag i Oslo» basert på tips Marius Borg Høiby og hans kjæreste modellen Juliane Snekkestad, før storavisa The New York Times i artikkelen «36 Hours in Oslo» tipset de om alt fra mat og drikke til shopping og hoteller med høydepunkter som Grünerløkka-favoritter Ensemble, som forøvrig også har fått skryt i britiske Vogue, Kaibosh og Dapper.
Denne gangen er det motenettstedet Hypebeast som har tatt turen til hovedstaden.
I deres The City Guide to Oslo med undertittelen The best shopping, dining & more in the Norwegian capital tar de tempen på byen som «ofte blir oversett til fordel for Stockholm og København», men som i likhet med begge hovedstedene «hyller sin respektive designarv» som hjem for motemerket som Holzweiler og Tom Wood.

Både YME Universe, Stress og Hunting Lodge trekkes frem som shopping-favoritter.
Det samme gjør Acne Archives – én av tre arkiv-butikker (de to andre i København og Stockholm) signert det svenske stormerket.
Mens YME høster ros for sitt «slående» Snøhetta-interiør og som «streetwear spot nummer én», trekkes Stress frem for deres filial i Kirkegata og dets «Blackroom» – et prosjektrom for up and coming lanseringer.
Også Tom Wood sin butikk i Kirkegata trekkes frem som en favoritt av motenettstedet.
Andre tips er både Ekebergparken, Fotogalleriet, Astrup Fearnley Museet, Operaen og Henie Onstad Kunstsenter, Maaemo, Fuglen, Izakaya og Tøyen-favoritt Brutus.