Er pop-up shops fremtidens butikker?

Foto: Camilla Pihl pop-up shop i Prinsens gate.

Er pop-ups fremtidens butikker?

– Et smart konsept for å sjekke markedet for nye butikker, beliggenhet og lignende.

I takt med at nettshopping har skutt i været, har også forbrukernes forventninger og krav økt. Dette gjør nå at både up-and-coming og også veletablerte merker verden over puster nytt liv i et markedsføringsverktøy, pop-ups.

Tar du turen til Oslo og Promenaden Fashion District, som omfatter deler av Nedre Slottsgate, Øvre Slottsgate, Prinsens gate og Akersgata, finner du flere pop-ups signert norske merker og designere. Cathrine Hammel har åpnet en midlertidig butikk på Eger, Julie Josephine og WoolLand på Steen & Strøm og Kashmina i Prinsens gate. Nylig åpnet Camilla Pihl en pop-up i Prinsens gate.

Pop-ups
Gucci pop-up shop. Foto: Kering Group via CR Fashion Book

Også internasjonale luksusmerker som Gucci kaster seg på trenden. Det italienske motehusets pop-up shops vil ligge i områder hvor de ikke allerede har fysiske butikker.

Pop-up shops kjennetegnes av å være små, midlertidige butikker på overraskende steder, slik som i et hjørne på et kjøpesenter, på en kafé, i et kontorbygg eller lignende. Ettersom konseptet ikke krever langtidsleie av lokaler til høye priser, er det et for mange, særlig små aktører, fristende alternativ.

Snakker vi fremtidens shopping – eller er pop-up shops bare en forbigående trend?

– Er kommet for å bli

– Det siste året har vi åpnet flere pop-up-butikker i Promenaden, noe vi ser fungerer godt både for aktøren, samtidig som det øker forbrukerens handelsopplevelse, sier Annette Lund i Promenaden Fashion District til Melk & Honning.

Anette Lund.
Annette Lund.

– Pop-ups er et spennende butikkonsept som gir merker og designere muligheten til å teste ut et marked, samt øke eksponeringen rundt nye samarbeid eller kolleksjoner.

– Hvordan er responsen fra kunder på disse?

– Vi merker stor interesse fra kunder og får konkrete tilbakemeldinger på at dette tilbudet gjør området vårt både spennende og mer variert. Forbrukerne søker jo i større og større grad etter butikkopplevelser og nyheter, og med varierte pop-up-konsepter opplever vi at vi imøtekommer dette ønsket.

Lund forteller at de også merker en økt interesse fra både norske og internasjonale aktører. Det danske smykkemerket byBiehl åpnet nylig sin pop-up på Steen & Strøm. Og flere internasjonale brands står på trappene.

– Jeg tror at pop-up butikker i kombinasjon med faste butikker er kommet for å bli. Vi ser nettaktører som åpner pop-up butikker for å gi kundene sine mulighet til å kjenne og prøve på plaggene, samt store internasjonale merker som Louis Vuitton som bruker pop-up butikker til å lansere nye samarbeid i ulike storbyer verden over. Slik de gjorde da de samarbeidet med Supreme.

Får drahjelp fra andre merkevarer

Anders Gustafsson, professor i markedsføring ved BI i Oslo, tror ikke at det finnes kun ett svar på hvorfor flere og flere aktører satser på pop-up shops.

Anders Gustafsson
Anders Gustafsson.

– Det kan handle om sesongvarer til eksempelvis jul, påske og sommer, kampanjevirksomhet som et nytt produkt eller et nytt selskap, eller å teste ut et nytt marked. Det er jo relativt billig og enkelt, ettersom noen har skapt en plattform, og aktøren bare kan flytte inn og teste ut. Alt er forberedt, sier Gustafsson til Melk & Honning.

– Det finnes til og med et etablert marked, så det behøves knapt noen ytterligere markedsføring. Om produktene ikke er kjente, så får man drahjelp fra de andre merkevarene som finnes der.

Han tror at pop-up shops kanskje vil lønne seg mindre for etablerte produkter, ettersom kundene uansett vet hvor de finnes.

– Ulempene er nok at man som selskap ikke har like stor valgfrihet. Man får jo bare utdelt en plass som man skal stå på. De som har plattformen bestemmer over den, og de skal maksimere eksponeringen for alle. Men jeg vil tror at det lønner seg å ha pop-up shop om man gjør det riktig. Investeringen er begrenset, og man kan selge ut lagrene sine og så flytte videre.

– Vil pop-up shops kunne erstatte fysiske butikker i fremtiden?

– Folk kommer alltid til å ville handle i fysiske butikker, så de vil fortsette å finnes. Akkurat nå skjer 90 prosent av all handel i fysiske butikker. Det kommer til å synke noe, men fysisk handel vil være den viktigste kanalen i lang tid fremover, om ikke for alltid. Online-butikker går ikke spesielt bra økonomisk, med noen få unntak, så det er ikke løsningen på alt.

– Må ikke binde oss til lange kontrakter

Cathrine Hammel pop-up shop
Cathrine Hammel pop-up på Eger. Foto: @cathrinehammeloslo

– Vi lanserer pop-up shop for å nå ut til flere. Per dags dato har vi kun én egen butikk. Pop-up er et smart konsept for å sjekke markedet for nye butikker, beliggenhet og lignende, sier designer Cathrine Hammel til Melk & Honning.

– Fordelene ved en pop-up shop er kostnadene. Vi må ikke binde oss til lange kontrakter, uten å ha testet om butikkonseptet er levedyktig akkurat her.

– Lønner det seg egentlig økonomisk?

– Lav risiko egner seg alltid!

Les også: Hvordan ser fremtidens shopping ut?