Magnus Thorud bryter ut fra Blender og starter eget selskap

Foto: Blender

Blender-gründer bryter ut – satser på egenhånd i knallhardt retail-marked

Tar med seg både merker og ansatte.

Sommeren 2018 kunne Melk & Honning melde at med-gründer Magnus Thorud forlater den daglige driften i Blender Group.

Les også: Slutt for nok en Oslo-butikk

Thorud har sammen med brødrene Mats og Kyrre Alver ved Blender Agency/BA-Group/Blender Retail knivet helt i toppen av Melk & Honnings kåring av de mektigste motepersonlighetene i Norge flere år på rad.

Thorud flyttet til London i 2017 der han skulle «rette fokuset mot nye kreative utfordringer». Han beholdt imidlertid styrevervet og eierinteressene i konsernet.

Etter noen år i den britiske hovedstaden kom ønsket om å jobbe med et mer fokusert moteagentur, der alle merkene også jobbet med lokal PR i Skandinavia.

– Det har selvfølgelig vært en tung beslutning å tre helt ut av driften i Blender. Men nå kom tiden for å gå videre. I den spennende og krevende overgangen motebransjen er i, er dette en mulighet jeg ikke kunne la gå fra meg, sier Thorud til Melk & Honning.

Med det nyoppstartede agenturselskapet Infinite Agency satser nemlig Thorud nå på egenhånd i et knallhardt retailmarked.

– Jeg gleder meg veldig til å starte noe nytt. Og samtidig få muligheten til å jobbe med noen av de mest spennende merkevarene på markedet.

Magnus Thorud bryter ut fra Blender og starter eget selskap
Foto: Privat

Tar med seg stornavn fra Blender

Thorud har over 20 års erfaring fra norsk og internasjonal motebransje. Han startet karrieren med å åpne egen butikk i Sandefjord som 18-åring.

Sammen med Kyrre Avler grunnla han Blender Agency i 2003. De siste årene har han hatt det overordnede kreative ansvaret for Blender Brands, bestående av Diemme, FWSS, Kolours og Cala Jade, samt hatt en aktiv rolle i agenturvirksomheten.

Infinite har allerede signert avtaler med merkevarer som Isabel Marant, Marc Jacobs, Michael Kors, Self Portrait, Vince og Zimmermann. Thorud tar med seg ni tidligere Blender Agency-ansatte inn i det nye agenturet.

–Vi starter opp med et kjempesterkt lag. Jeg er takknemlig for at jeg fortsatt får mulighet til å jobbe med noen av de dyktigste folkene jeg kjenner.

«Et stykke Blender-historie»

I en mail til Melk & Honning skriver Mats Alver i Blender:

«Vi har hatt mange gode år sammen med Magnus, og skiller lag som venner etter over 15 år. Et stort stykke Blender-historie forsvinner ut av selskapet, samtidig som hver dag er med å forme den morgendagen vi ser for oss. Vi ønsker alt godt for gjengen i Infinite, som vi er veldig glad i, og vi er helt sikre på at de kommer til å få en fin reise videre. 

Blender Agency, og våre øvrige virksomheter, fortsetter som før. Det betyr at vi ønsker å tilby markedet spennende merkevarer og sterke produkter.

Vi er naturligvis opptatt av, og tar på alvor, den rollen moteverden har for vår felles fremtid, og ønsker å ta vår del av ansvaret. Vi har jobbet med franske Veja i fire år, og opplever at markedet og konsumentene, i større og større grad, setter pris på Veja sitt fundament med bærekraft og sosialt ansvar som grunnpilarer. Vi lanserer nå også denim-merket Boyish fra LA, som jobber ut i fra fundamentale ansvarlighetsprinsipper. En veldig spennende merkevare! Blender Brands, som består av FWSS, Cala Jade og Diemme, jobber vi kontinuerlig med å utvikle som merkevarer som tar morgendagens utfordringer på alvor. I tillegg til Blender Sport, har vi det siste året også startet å jobbe med interiørmarkedet med Blender Home som blant annet representerer Frama og Tekla for det norske markedet. Vi gleder oss til årene som kommer, og å jobbe med alle de spennende utfordringene som motebransjen står overfor».

Les også: Stenger Marc Jacobs- og Kate Spade-butikken i Oslo