Din mest trofaste venn i sminkemappen forsvinner fra hyllene

Urban Decay fjerner kultfavoritt, og ny versjon av All Nighter Setting Spray vekker reaksjoner

Et av verdens mest ikoniske sminkeprodukter får nå en ny formel. Etter 15 år på markedet avslutter Urban Decay samarbeidet med produsenten Skindinavia, og lanserer en ny versjon av den prisbelønte All Nighter Setting Spray. Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

Slutt på et legendarisk samarbeid

Urban Decay har offisielt avsluttet sitt 15 år lange partnerskap med det amerikanske selskapet Skindinavia, som siden 2010 har stått bak formelen til kultfavoritten All Nighter Setting Spray. Den originale sprayen var den første på markedet som holdt sminken på plass ved hjelp av kjøleteknologi, og ikke bare forsegling.

– Siden 2010 har Skindinavia med stolthet laget All Nighter Setting Spray for Urban Decay. Det var den første og eneste sminke-setting sprayen som virket ved å kjøle sminken, ikke bare forsegle den, skrev selskapet da nyheten ble offentliggjort på Instagram tidligere i sommer.

Sprayen har vært en gjenganger i makeup-kofferter over hele verden, vunnet fem Allure Best of Beauty-priser, og blitt omtalt som et «must-have» blant både profesjonelle og entusiaster.

Foto: @urbandecay via Instagram

Brudd i kulissene

Bak kulissene skal det ha ulmet en stund. Ifølge Skindinavia-grunnlegger Allen Goldman skal bruddet ha vært drevet av økonomiske hensyn. I et intervju med BeautyMatter antyder han at L’Oréal, som eier Urban Decay, ønsket å slippe unna royaltybetalinger knyttet til Skindinavias patenterte kjøleformel.

Goldman forteller også at kontakten med Urban Decay gradvis ble svakere etter at L’Oréal overtok merkevaren i 2012. I de siste årene har han ikke hatt dialog med produktutviklingsteamet, og nye setting sprays fra Urban Decay ble lansert uten Skindinavias involvering.

– Vi hadde en avtale om å samarbeide på alle setting sprays. Plutselig sto vi på sidelinjen og så nye produkter komme uten vår viten. Det føltes som et klart signal om at noe var i endring, sier han

Urban Decay svarer

Urban Decay har ikke kommentert de økonomiske årsakene, men skriver i en uttalelse til magasinet Allure at beslutningen handler om å lytte til forbrukerne og fornye produktene:

– Vi er takknemlige for det 15 år lange partnerskapet vi har delt med Skindinavia, som var med å forme vår ikoniske All Nighter Setting Spray. Vi takker dem for samarbeidet og ønsker dem fortsatt suksess i fremtiden.

Den nye All Nighter Setting Spray ble lansert 31. juli og skal ifølge Urban Decay ha 24-timers holdbarhet, jevnere spraytåke og fortsatt en temperaturregulerende effekt.

Reaksjoner: – Vi ba ikke om dette

Nyheten har utløst sterke reaksjoner i sosiale medier. På TikTok og Instagram uttrykker mange sin frustrasjon over at originalformelen fjernes, og mange har kjøpt opp restlagre før den forsvinner.

Vi ba dere ikke om å endre formelen, og jeg er ganske knust over dette!, skriver en bruker på Instagram.
Er personene som spurte etter dette i rommet med oss?, spør en annen, med tydelig skepsis til Urban Decays påstand om at relanseringen er etter forbrukerønske.

Foto: @urbandecay via Instagram

Hva er egentlig nytt og bedre?

Kosmetiske eksperter har analysert den nye formelen, og flere peker på at de karakteristiske kjølende ingrediensene fra originalen ser ut til å være borte.

– Jeg ser ikke noe spesifikt tilsatt for kjøleformål, sier kosmetisk kjemiker Amanda Lam til Allure.

– Alkoholen i formelen kan gi en kjølende følelse, men det er ikke det samme som den patenterte teknologien i originalen.

Allure’s egne testere rapporterer fortsatt god sminkefiksering, men at huden føltes fetere, og at kjøleeffekten var mindre merkbar. Den nye flasken får skryt for jevnere forstøving, men selve produktet oppleves ikke som revolusjonerende forbedret.

Skindinavia med trass kommentar under IG-innlegget til UD om den nye sprayen (Foto: Screenshot @urbandecay / Instagram)

Skindinavia går solo

Skindinavia bekrefter at de nå satser på å selge sine egne produkter direkte til forbrukerne, blant annet via sin originale Makeup Finishing Spray, som bygger på samme teknologi som All Nighter.

Goldman sier han ikke ønsker å «lage foundation eller mascara», men fortsette å perfeksjonere det ene produktet han mener markedet fortsatt trenger: en effektiv setting spray med ekte kjøleeffekt.

– Dette handler ikke om meg, det handler om tillit. For oss handler det om å beskytte det vi har bygget opp sammen med brukerne våre i 15 år. Og det produktet finnes fortsatt. Hos oss.

Skindinavia sin egne setting spray.


Et av sminkeverdenens mest ikoniske produkter får en ny formel – og mister samtidig noe av sjelen, skal vi tro fansen. Mens Urban Decay tar eierskap over sin egen videreutvikling, griper Skindinavia sjansen til å ta tilbake kontrollen over sin patenterte teknologi. Valget er nå opp til forbrukerne: Original eller ny versjon: hvem vinner tilliten?