Jenny Skavlan lanserer designsamarbeid med norske Pierre Robert

Moteprofil og «gjenbruksdronning» med norsk designsamarbeid

– Med denne kolleksjonen har jeg ikke bare gått inn som designer men også bevisst forbruker som har kunnet utfordre en stor aktør til å bli enda bedre på bærekraft.

Jenny Skavlan har fått hele Norge til å sy om – og tenke grønnere og mer bærekraftig når det kommer til mote for fremtiden. Nå slipper hun en basekolleksjon i samarbeid med den norske undertøysleverandøren Pierre Robert.

– Jeg er lidenskapelig opptatt av løsninger på hvordan man kan få et mer miljøvennlig klesforbruk. Det viktigste er å kjøpe mindre og smartere. Reduce, repair, recycle and resell. Noen plagg må man jo kjøpe nytt, basisplagg som er tett på kroppen og som brukes hyppig. Og da synes jeg det er skikkelig kult å få lage gjennomtenkte og tidløse plagg på en etisk og miljømessig forsvarlig måte for Pierre Robert, sier Jenny Skavlan.

Kolleksjonen har fokus på personlig stil fremfor kortvarige trender og kvalitet fremfor kvantitet, og skal kombinere det beste fra den norske og franske garderoben med ulike topper, loungewear, en kjole, tilbehør og matchende barneklær. Plaggene er produsert i merinoull og tencel og er Svanemerket.

– Hva tror du er grunnen til at vi blir stadig mer opptatt av bærekraftig mote og mote for fremtiden – er det noe mer enn bare en trend?

– Om engasjementet rundt en mer bærekraftig moteindustri bare er en trend ligger vi syltynt ann. Denne bevisstheten er jo helt nødvendig for å kunne endre adferd og være med på å skåne jorda for den enorme belastningen den blir påført av oss mennesker. Det beste hadde selvsagt vært å forby all for for produksjon som fører til utslipp, men det vil nok ikke funke i praksis. Så jeg tror på at om bedre og mer miljøvennlige alternativer er tilgjengelig for folk flest pluss at man går en runde på eget forbruk og kjøpsmønster, så kommer vi en lang vei. Funksjonelle basics man bruker mye og gjerne opp er det fint å kunne kjøpe produsert med tanke på miljøet, spesielle plagg som man bruker sjeldent, gjerne trendplagg- de tenker jeg det er best om man kjøper brukt, leier eller låner. 

– Stadig flere aktører kaster seg på bærekraftbølgen med mer bærekraftige og grønnere kolleksjoner, men ekspertene mener det til syvende og sist handler om at vi må handle mindre. Hva tenker du om det? 

– Det er kjempeviktig at vi endrer forbruksmønster og handler klær med andre tanker i hodet enn å skulle se smashing ut for minst mulig penger i en liten tidsperiode, og da må de plaggene man investerer i være gjennomtenkte, funksjonelle, i gode materialer og fra en aktør som er transparent i forhold til  hvor og hvordan plagget er laget, og at aktøren har brukt de mulighetene som er tilgjengelige for å lage det så miljøvennlig som mulig. Et nytt plagg vil alltid ha et miljømessig fotavtrykk. Men om man klarer å holde hodet kaldt i alle fristelsene det er i klesverdenen og kjøper seg plagg man faktisk elsker og bruker masse, kan jo det gjøre at man kjøper mindre. Og det må være målet. Færre ubrukte klær i garderoben. Det sies at man skal tenke at man skal bruke plagget minst 30 ganger for at det skal være verdt å kjøpe.

Skavlan tror kolleksjonen kan få folk til å tenke grønnere og mer bærekraftig når det kommer til koblingen mote og miljø.

– Når man har tatt ett grønnere valg, leder det ofte til ett til. Man får litt mestringsfølelse blir man sakte men sikkert mer bevisst. Om denne kolleksjonen kan inspirere til å sjekke lappen oftere for å ta smarte valg når det kommer til materialer, til å se etter produkter som for eksempel er svanemerket og til å reflektere litt ekstra hver gang man kjøper noe tenker jeg det hadde vært fantastisk. Og det er med denne kolleksjonen som alt annet man vurderer å kjøpe: Vurder nøye om du virkelig trenger det, kommer til å bruke det masse og at det fungerer med andre ting du har i garderoben din. Og finner du tilsvarende brukt, kjøp heller det. 

– Da du designet for Vero Moda fikk Bestseller kritikk for ikke å fortelle hvem som laget kolleksjonen eller hvor den ble produsert. Hvor viktig er det for deg å samarbeide med aktører som holder de grønne og bærekraftige løftene de lover? 

– Åpenhet har vært superviktig, Ikke bare åpenhet om produksjon i form at et navn på en fabrikk, hva sier det folk liksom? Det har vært viktig for meg at de faktisk viser frem de ansatte, fabrikken og skriver om arbeidsforhold og gir forbrukeren full innsikt i produktet de kjøper. All denne infoen vil være tilgjengelig på nettsidene til Pierre Robert. Men det har også vært viktig med reperasjonsmuligheter, miljøvennlig embalasje, naturlige materialer og ikke minst å svanemerke ullen. Med denne kolleksjonen har jeg ikke bare gått inn som designer men også bevisst forbruker som har kunnet utfordre en stor aktør til å bli enda bedre på bærekraft.

Les også: Luksusmerker sliter med å nå bærekraftsmål