Norsk blogg-gigant kan få «verstingpris»

Disse er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Hvert år kårer ungdomsorganisasjonen til Redd Barna, Press – Redd Barna Ungdom, årets Gullbarbie.

Prisen går til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst gjennom unødvendig seksualisert og ensidig reklame som spiller på gamle kjønnsroller.

victorias secret
Victoria’s Secret stakk av med årets Gullbarbie i fjor. Foto: Getty Images

I fjor var det det amerikanske undertøysmerket Victoria’s Secret som gikk av med seieren med et rekordhøyt stemmetall.

Årets nominerte er plukket ut av over 9300 nominasjoner fra ungdommer over hele landet. En demokratisert valgt gruppe med ungdommer har deretter debattert hvem som fortjener å vinne årets pris og til slutt landet på tre kandidater.

De tre kandidatene skal nå stemmes på av norsk ungdom gjennom avstemming på nett eller på stemmesedler fra 14. januar til 13. februar.

Leder i Press, Mina Vinje mener dette er en pris man bør unngå å få, og sier prisen er lite flatterende for den som mottar den.

– Gullbarbie er ikke en pris man skal feire, men en «verstingpris» man bør skamme seg over å få.

Rekordmange kandidater er kommet inn i litt andre kategorier enn tidligere. Blant de tre nominerte kandidatene har noen utmerket seg som versting over lang tid, mens én til og med har vunnet prisen tidligere. Felles har de alle at de nominert på grunn av reklame og markedsføring som bidrar til at ungdom føler seg feil, forklare Vinje.

Akkurat dét er lite å være stolt over.

Dette er de nominerte til årets Gullbarbie:

Blogg.no

Blogg.no har ikke tilstrekkelige retningslinjer og tar ikke det ansvaret de har. Barn og unge blir gjennom blogger utsatt for markedsføring av produkter som fillers og kosmetiske inngrep gjennom sponsede innlegg, reklame og kommersielle samarbeid som ofte er dårlig merket, heter det i begrunnelsen.

Facetune

Med Facetune kan man enkelt redigere eget utseende til det ugjenkjennelige. Den målrettede markedsføringen til Facetune mot unge i sosiale medier er særlig problematisk. Daglig dukker det opp reklame for appen på unges smarttelefoner. Med dette forteller Facetune barn og unge at de må passe inn i et ensidig skjønnhetsideal og at de ikke ser bra nok ut som de er, heter det i begrunnelsen.

Dagbladet

Dagbladet har et samfunnsansvar som de ikke tar på alvor. Gjennom artikler, overskrifter og bilder fulle av unødvendig seksualisering og overdrevent fokus på sex, kropp og slanking, bidrar Dagbladet til usikkerhet og dårlig kroppsbilde blant ungdom. Dagbladet har hatt saker om intimkirurgi, med titler som «det beste jeg har gjort» og «det er verdt pengene», heter det i begrunnelsen.

Les også: Tilbakeslag for Kendall og Kims skogbrann-twitring