Nå er det koronautsatte gjestedesignersamarbeid her.
H&Ms årlige gjestedesignersamarbeidet ble svært forsinket grunnet korona, og lenge var det uklart om det i det hele tatt ble noe av. Men torsdag kom nyheten om hvem som nå tar over stafettpinnen.
Det er den London-baserte motedesigneren Simone Rocha som er neste gjestedesigner ut for H&M.

Dialogen de to imellom startet allerede i 2018. Men det er altså først i mars i år at gjestedesignersamarbeidet vil komme i butikk.
– Da H&M ville snakke med meg, sa jeg: «Hvis jeg skal gjøre det, vil jeg gjøre det for alle – ikke bare kvinner, men for menn og barn. Og å forsikre meg om at det blir kvalitet, forteller Simone Rocha til Vogue.

Det er første gang den 36 år gamle designeren, med røtter i både Irland og Kina, lager klær for hele familien – og det hele kolleksjoner.
Kolleksjonen skal, i likhet med Simone Rochas øvrige kolleksjoner, være en hyllest til designerens etniske opphav og kulturelle arv der blant annet tradisjoner og håndverk fra Hong Kong sammen med store kunstskatter og mesterverk ligger til grunn for inspirasjonen, heter det i pressematerialet fra H&M.

– Jeg er utrolig glad for å jobbe med H&M for å skape denne unike kolleksjonen. Det er virkelig en feiring av mine signaturplagg, og alle innflytelsene som har formet meg. Både som designer, og som kunde har jeg lenge vært tilhenger av H&Ms samarbeidskonsept. Margiela, Alber Elbaz, Comme des Garcons – det er en fantastiske liste å være en del av, sier Simone Rocha.

Rocha er den første irske designeren som inngår et samarbeid med H&M. Gjestedesignersamarbeidet omfatter en ny vri på hennes tidligere signaturplagg, og er en hyllest til nøkkelkolleksjoner som har definert merkevaren frem til i dag. Her er dypdykk i arkivet, nikk til tidligere kolleksjoner og oppdaterte favoritter, hoffmenn, markblomster, portretter og fotografier, dukker og leketøy, tartan, perlebroderi, blomsterprint, rosa, rødt og skreddersydde plagg designet in-house for designersamarbeidet.
– Det er ti år siden jeg startet nå, så det var fint å se tilbake i arkivet. Det føltes viktig å plukke ut avgjørende øyeblikk som man kan gjenkjenne som min signatur, for på den måten å dele min identitet.
Designeren delte selv nyheten på sin Instagram-profil til sine over 341 000 følgere torsdag.
– Simone Rocha har vært på H&Ms ønskeliste en god stund. Dette samarbeidet gir et nytt publikum en mulighet til å eie et svært spesielt stykke designhistorie. Alle i H&M har latt seg inspirere av å jobbe med en kvinnelig designer som legger så stor vekt på inkorporere kvinnelighet og femininitet på en moderne måte. Designeren er svært dedikert til kvaliteten i håndverk og design. Fra prosessen med å utvikle spesielle materialer til å forme silhuetter og utsmykninger. Hvert plagg i denne kolleksjonen er unikt og spesielt da det er et resultat av mange års arbeid og grundig research, sier Ann-Sofie Johansson i H&M
Modellsøstrene Adwoa og Kesawa Aboah er blant kampanjemodellene, mens Tyler Mitchell, fotografen bak Vogue-coveret av Beyonce og nå også det mye omdiskuterte coveret med påtroppende visepresident Kamala Harris, står for kampanjebildene. Det ryktes også at Normal People-stjernen Daisy Edgar-Jones, som foreløpig pryder ett av behind the scenes-bildene som er sluppet, og Micheal Ward vil dukke opp også i selve kampanjen etterhvert.


