Nå beklager fast fashion-giganten.
Tidligere denne måneden slapp høstens gjestedesignersamarbeid fra H&M – denne gangen med den italienske couture-designeren Giambattista Valli.
Flere av plaggene skal ha blitt utsolgt på rekordtid, og spesielt kjolene ble revet ut av butikkhyllene da Melk & Honning tok tempen på kolleksjonen lanseringsdagen.
Nå hagler kritikken fra kvinnerettsforkjempere, og H&M stopper salget av enkelte produkter fra kolleksjonen.
Assosiasjoner til kjønnsvold
Årsaken er at det på noen av produktene i kolleksjonen står «I love GBV» og på andre er trykket et hjerte med «GBV» ved siden av.
Forkortelsen er initialene til den italienske designeren, men er også et såkalt akronym for kjønnsvold eller «gender-based violence».
Produktene det dreier seg om er hatter, et halskjede og en boksershorts.
Det har skapt sterke reaksjoner, og aktivister krever nå at produktene trekkes tilbake.
– Dette er ikke et obskurt begrep. Det er veldig ofte brukt som en forkortelse for kjønnsbasert vold, sier en talsperson fra Human Rights Watch til Reuters som først omtalte saken.
H&M: – Forstår at man reagerer
– GBV er en forkortelse for designeren Giambattista Valli i denne kolleksjonen og vi er veldig lei oss for at dette skaper andre assosiasjoner, sier Kristin Fjeld, PR-ansvarlig i H&M Norge til Melk & Honning.
Fjeld kan bekrefte at H&M nå trekker produktene der GBV-logoen er fremtredende.
– Vi fordømmer enhver form for vold og forstår at man reagerer. H&M er et verdidrevet selskap og vi jobber hver eneste dag for inkludering og likeverd. Vi har på bakgrunn av dette valgt å trekke produktene der GBV-logoen er fremtredende fra butikkene våre og på hm.com.
Produktene er ikke lenger tilgjengelig på H&M sine nettsider.