– Det var fantastisk stas å gå Chanel-visninger mens Karl Lagerfeld fremdeles var sjef

Som 15-åring gikk hun visninger for de største motehusene i Paris. Som 20-åring sa hun adjø til bransjen. Nå er Erjona Ala tilbake i gamet, som kampanjemodell for det luksuriøse, norske it-merket Envelope1976.

Det er under ett år siden den norske moteprofilen Celine Aagaard lanserte Envelope1976. Det bærekraftige motemerket har siden den gang rukket å bli positivt omtalt av amerikanske Vogue, vist frem på et showroom i Paris, og – nå sist – blitt kjøpt inn av eksklusive butikker i hele verden.

Blant de som har fått øynene opp for merket er Net-a-Porter. I juli slippes hele høstkolleksjonen til Envelope1976 aller først hos den eksklusive nettbutikken – inkludert en kjole som kun vil være til salgs der. Deretter vil den treffe hyllene hos andre butikker måneden etter.

Kolleksjonenen har fått navnet The Landscape og er inspirert av alt fra Svalbard til Bucuresti.

Til kampanjen har de hanket inn ingen ringere enn den legendariske norske modellen Erjona Ala, som nå gjør sitt comeback etter flere år borte fra bransjen. Melk & Honning tok en prat med henne om livet som modell helt i toppsjiktet, hvorfor hun tok en pause, og hva som er drømmen fremover.

Backstage med favorittbamsen hos Balenciaga

– Jeg var 14 år da jeg ble oppdaget. Kleint høy, awkwardlooking og bare opptatt av idrett, forteller Ala til Melk & Honning.

Som 15 åring ble hun sendt til finalen av konkurransen Elite Model Look i Shanghai. Ala kapret andreplassen og fikk signere høytstående kontrakter med modellbyråene Elite i Europa og Ford Models i New York. Etter det begynte ballen å rulle; Kort tid etter gikk hun eksklusivt for Balenciaga under moteuka i Paris.

– På det tidspunktet var jeg nok ikke helt klar over alt som foregikk, ettersom jeg var så ung. Men Balenciaga-teamet var heldigvis veldig fine og passet godt på at jeg hadde spist, hvilt og sånne ting, hele tiden. Jeg hadde også med meg min lille favorittbamse i veska backstage som mamma hadde gitt meg.

– Jeg husker at jeg så veldig opp til de vakre damene som var backstage sammen med meg, og at jeg ikke helt forstod hvorfor jeg fikk gjøre alle disse kule jobbene. Jeg var jo tenåring og kjempeusikker på meg selv, slik som de fleste unge er.

Envelope1976 – AW19
Envelope1976 – AW19
Envelope1976 – AW19

Emosjonelle Chanel-show

I tiden etter Balenciaga-visningen ble Ala valgt ut til å fronte en Louis Vuitton-kampanje, hun figurerte på coveret av Vogue Italia og Dazed & Confused, og gikk showene til blant annet Givenchy, Alexander Wang, Marc Jacobs, og en rekke Chanel-show.

Hun trekker frem sistnevnte som en spesielt minneverdig opplevelse.

– Det var fantastisk stas å gå Chanel-visninger mens Karl Lagerfeld fremdeles var sjef. Vi jentene og de andre som jobbet backstage hadde det utrolig moro sammen, helt fra morgenen og frem til showet var overstått.

– Å se hvor emosjonelle og glade alle blir etter å ha fullført et show og vist frem en kolleksjon som hundrevis av mennesker har bidratt til å skape, altså, det er så fint det.

Frem til hun ble myndig var mor og far alltid med på det som etter hvert ble veldig mange modelloppdrag utenlands. Det var da hun sto på flyplassen i Købehavn sammen med faren, på vei til en av disse jobbene, at hun fikk se at fjeset hennes ville ende opp på forsiden av Vogue Italia.

– Det var Steven Meisel som hadde tatt de bildene, noe som i seg selv var helt uvirkelig, men jeg trodde «bare» de skulle være med inne i magasinet. Så ringte Julie fra Heartbreak meg og sa «Gratulerer, du er på coveret av Vogue Italia». Da begynte jeg å gråte av glede, midt på flyplassen.

Envelope1976 – AW19
Envelope1976 – AW19
Envelope1976 – AW19

Pausen – og comebacket som modell for Envelope1976

Etter flere år med suksess i bransjen valgte Ala for to år siden å likevel gi seg på topp, for å komme seg tilbake på skolebenken.

– Jeg sluttet midlertidig på skolen for å satse som modell, på grunn av den store responsen. Men jeg følte etter hvert på det at jo lengre jeg ventet med å fullføre videregående, des tyngre ville det bli. Derfor valgte jeg å sette i gang igjen.

Men med siste eksamen like rundt svingen er hun klar for å satse som modell igjen. Kampanjen for Envelope1976 er 23-åringens offisielle comeback-oppdrag.

– Jeg husker jeg tenkte «yes!» da jeg hørte at Celine hadde startet sitt eget merke. Hun er jo helt rå, har et helt unikt øye når det kommer til klær og stil, og er en jeg alltid har fulgt med på.

– Og jeg digger virkelig klærne, de er så klassiske, feminine og passer perfekt til den moderne kvinnen. Jeg føler meg så vakker i de. Det er også noe eget å jobbe sammen med mennesker du kjenner. Alt blir så gøy og det hele føles nå naturlig.

Ala har kanskje ikke ambisjoner om å komme seg opp på helt samme nivå som sist runde.

– Det var altoppslukende. Jeg startet jo som 15-åring, og nå er jeg 23. Jeg er fortsatt ung og trenger å «finne meg selv» litt. Hva jeg takker ja til av oppdrag, avhenger av oppdraget. Jeg tar det som det kommer.

Det er spesielt én ting hun er takknemlig for med hele opplevelsen av det å jobbe som modell.

– Menneskene jeg har fått møte og jobbet med, og relasjonene jeg har bygget opp er det fineste med det hele, selv om det er litt klisjé å si. Jeg har så vakre, fine og gode mennesker i livet mitt takket være denne bransjen. Alle inntrykkene, alle historiene vi har fått dele med hverandre på reisen. er takket være motebransjen, avslutter Ala.

Envelope1976 – AW19
Envelope1976 – AW19

Fotograf: Ole Martin Halvorsen – Stylist: Aagaard/Nordskaug – Makeup: Sara Schulz – Hår: Jonas Helland

Les også: Store endringer for Oslo Runway