– Jeg kjenner meg ikke så engstelig for hva andre synes.
Hun har vunnet prisen for Årets Designer hele fire ganger under ELLE-gallaen i Sverige, og inspireres av sterke kvinner. I år er det 20 år siden Carin Rodebjer startet sitt svenske designeventyr i New York.
– Jeg startet opp Rodebjer på ordentlig i 2000, men smøg igang allerede i 1999 før sosiale medier og digitaliseringen kom. Da handlet alt om hvordan klærne fungerte på kroppen i det virkelige livet. I dag handler det mye mer om hvordan plagg fungerer visuelt på bilder, sier Carin Rodebjer (49) til Melk & Honning.
– De fleste velger å kjøpe noe via et bilde i dag. Akkurat det faktumet endrer jo folks handelsatferd. Jeg opplever at plagg som popper ut på Instagram er de som selges. Farger og mønstre har slått igjennom på en helt annen måte. Sosiale medier har gjort at markedet er blitt mer globalt og mindre lokalt.
Det er liten tvil om at New York har en helt spesiell plass i hjertet til designeren. Hun er utdannet ved anerkjente Fashion Institute of Tecnology, og forteller at den amerikanske storbyen har formet både henne og Rodebjer mye.
– USA er også vårt største marked, etter Sverige. New Yorks energi og åpenhet er en stor del av vårt DNA. Rodebjer er som en blanding av New York og Gotland der jeg vokste opp. I vårt DNA finnes det åkrer, men også storbyens sult og fremdrift.
Les også: Carin Rodebjer om Oslo-åpningen
– Ikke så engstelig for hva andre synes
Etter mange år i den pulserende metropolen, valgte Carin Rodebjer å vende nesen hjem til Stockholm.
– Datteren min vokste opp i New York, og jeg innså at den byen ikke gir en røtter. Den er mer som en flyplass der folk lander og reiser avsted. Bevegelsen av mennesker er konstant. Min datter har fått oppleve det, men jeg ville også at hun skulle få oppleve familie, slekt og venner for livet som Sverige kan by på.
– Designmessig så gir New York mye. Folk er uredde og åpne og inspirasjonene kommer fra alle hold. Sverige gir noe annet, stabilitet, omtanke, ettertanke. Jeg synes kombinasjonen av de to er ganske så ultimat faktisk.
Hvordan skiller Rodebjer seg fra andre skandinaviske merker?
– Det er mye Rodebjer har til felles med skandinaviske merker, men alle mine år i New York har nok preget meg. Jeg kjenner meg ikke så engstelig for hva andre synes. Og jeg synes ikke alltid det skandinaviske perspektivet nødvendigvis er det beste.
På merkets omsetning å dømme, skal man tro Rodebjer har funnet suksessoppskriften. Designeren forteller at merkets omsetning har doblet seg de siste tre årene. I 2018/2019 økte merket totalt med 24 prosent sammenlignet med året før.
– Dette er mye på grunn av den sterke internasjonale veksten vi har hatt de siste årene. Fremover har vi ambisiøse mål med en fortsatt stadig økning.
– Vaginaen skaper kreativt liv
For merkets vår/sommerkolleksjon for 2020, har designeren sett til eksotiske Marokko og sterke kvinner.
– SS20 er en blanding av Marrakech og framfor alt Yves Saint Laurents klesstil da han var i Marokko. Det i kombinasjon med Gloria Steinems Ms. Magazine sin redaksjon i New York på 70-tallet. Jeg vil helt enkelt finne en laidback work look med en touch av Yves og Gloria.
Gloria Steinem jobbet som spaltist i The New York Times på 60-tallet, men fikk kun lov til å skrive om make-up og andre ting hennes mannlige redaktør mente kvinner kun interesserte seg for. Da startet hun sitt eget magasin i 1972, hvor hun skrev om viktigere ting. Dette fant Carin Rodebjer fascinerende.
Du har alltid vært opptatt av hva det vil si å være kvinne, og er inspirert av sterke kvinner som har banet veien videre for andre. Hvorfor det?
– Jeg vet egentlig ikke hvor det kommer fra. Da jeg var liten leste jeg alltid om ulike kvinner som ville ting som ikke alltid var normen. Jeg har alltid villet forstå hva det innebar for dem og hvordan de fant sin vei. Jeg vet ikke om det bare handler om styrke, men behovet for å få følge sin egen stemme om man vil, og hvordan man gjør det uten å trampe andre på føttene. Identitet interesserer meg helt enkelt.
I butikken til Rodebjer i Oslo sentrum finnes et kreativt konseptrom med navnet «Vaginaen». Dette er selve hjertet av Rodebjer.
–Vaginaen ble til da vi bygde vår flaggskipsbutikk i Stockholm. Lengst inne i lokalet var et gammelt bankhvelv som jeg i prosessen kalte for Vaginaen. Der gjorde vi masse av kreativt arbeid, og det ble virksomhetens kjerne. Det innerste som ga liv helt enkelt. Da vi senere skulle døpe rommet offisielt, så kunne jeg ikke finne et mer passende navn. Vaginaen skaper helt enkelt kreativt liv og gir fokus for møter av ulike slag.
Stor suksess i USA
Det sier seg selv at man ikke kommer langt i dag dersom man ikke inkorporerer bærekraft i forretningsmodellen sin. For Carin Rodebjer har det alltid vært en viktig del av hennes skapende. Faktisk hivde merket seg på den veganske skobølgen allerede i 2018, før mange andre merker gjorde det, og lanserte en vegansk skomodell.
– Jeg har fra dag én hatt med meg visse etiske retningslinjer som å jobbe med resirkulerte materialer, patchwork fra gamle tepper, deadstock, veganske alternativ til sko og tilbehør og lignende. Nå jobber vi med å finne en måte å formulere disse beslutningene og valgene så også våre kunder kan få et bedre innsyn i det arbeidet.
Hvor går veien videre for Rodebjer?
– Vi fortsetter det vi har startet på. Vår internasjonale vekst har vært veldig stor de siste årene, særlig i USA, noe som er morsomt ettersom det var der vi startet. Vi satser fremdeles på holdbarhet, noe jeg har brent for siden dag én, så det er morsomt at tiden er med oss nå.