Den norske supermodellen Rawdah Mohamed tar et oppgjør med casting directors i modellindustrien

Publisert:

Del innlegg:

«Kan se frykten i modellenes øyne».

Nylig skrev Melk & Honning om Rawdah Mohamed sitt bilde som gikk viralt.

Den norske supermodellen tok til orde mot hijab-forbudet som har skapt overskrifter verden over. Responsen hun fikk var mildt sagt overveldende.

Internasjonale moteaktører som Dazed og også motevaktbikkja Diet Prada delte bildet hennes der hun iført hijab med hånden hevet og med #handsoffmyhijab skrevet sirlig i håndflaten startet en bevegelse.

Hashtaggen har i skrivende stund 3,4 k innlegg på Instagram, og muslimske kvinner over hele verden fra USA, Canada, Storbritannia, Nigeria, Sør-Afrika og Quatar har delt sine egne bilder under den trendene hashtaggen.

Til Harper’s Bazaar forteller Rawdah Mohamed om å utfordre det kontroversielle hijab-forbudet.

Hun forteller også om sine egne selvopplevde opplevelser i moteverdenen.

«Hindringene muslimske kvinner møter vises i alle fasetter av livet, inkludert i arbeidslivet», skriver Rawdah Mohamed i kommentaren.

Den virkelige utfordringen og der hun har blitt møtt med mest diskriminering, forteller hun er fra det hun kaller moteverdenenes portvoktere, hovedsakelig de som jobber innen PR samt casting directors.

«De er på jakt etter den ene jenta – deres token card. Er du ikke villig til å godta deres forutinntatte holdninger er du så godt som utestengt fra mange jobber. De dominerer markedet og har kontroll over flere motehus og deres strategier. Ofte kan jeg bare stille spørsmål ved om de forstår en kompleks og kritisk identitet som min når de mangler mangfold i sine egne team».

Hun har selv delt deler av kommentaren på sin Instagram.

Til sine 121 000 følgere skriver hun i caption:

«I moteindustrien når man snakker om mangfold, tokenisme og giftig miljø for modeller blir sjelden casting directors og deres bidrag til problemet nevnt. Før en casting blir du bedt om å sjarmere deg til en jobb, å smile, men ikke snakke for mye. Helst bør du ikke si noe i det hele tatt. De hater modeller som snakker. Imponer dem med heller med gangen din.

Når du venter i casting-kø kan du se frykten i modellenes øyne. Historiene om de skumle casting-ansvarlige er velkjente. En gang etter en casting gikk jeg på do for å finne modeller som tørket tårene og brukte concealer for å skjule de røde øynene. På vei til neste casting som om ingenting hadde skjedd.

De bryr seg ikke om modellene eller deres alder. Som voksen må man være bevisst på måten man snakker med en 16- eller 15-åring på. Det er bisart hvordan voksne menn og kvinner får verbalt mishandle og komme med nedsettende kommentarer om kroppene til unge jenter som kan føre til evig kroppsdysmorfi. Hadde det vært et hvilket som helst annet yrke der voksne jobber med unge mennesker, ville det aldri blitt akseptert. En lærer vil aldri kommet unna med å snakke til elevene sine slik en casting-ansvarlig gjør.

Det er som om det å være skremmende er en prestasjon for dem. Gratulerer! Du er en 40 år gammel mann som klarte å skremme en 16 år gammel jente.

Casting calls føles mer som power trips for å pleie egoet heller enn å finne talenter».

Det var tidligere i år at Frankrike igjen stemte for et lovforslag som vil forby bruk av hijab for mindreårige kvinner. Amnesty International fordømmer lovforslaget, og kaller det et overgrep mot rettighetene til religiøse minoriteter, spesielt muslimer. Skal lovforslaget tre i kraft må det først godkjennes av den franske nasjonalforsamlingen, noe som er lite sannsynlig.

Rawdah Mohamed er kjent med at Melk & Honning omtaler saken, men har ingen ytterligere kommentar.

Les også: Kan disse to endre modellverdenen for alltid?

Siste artikler

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...

Hudpleie til barn? Shay Mitchells nye merke skaper debatt

Skuespilleren Shay Mitchell og forretningspartneren Esther Song har lansert et nytt hudpleiemerke for barn - og reaksjonene lot...

Janka Polliani lanserer eksklusiv jakkekolleksjon med Villoid

Denne høsten går moteprofil Janka Polliani fra front-row til designstudio - og resultatet er en kolleksjon som oser...