Mulberry åpner ny butikk i Nedre Slottsgate i Oslo

Foto: Mulberry

– Den norske forbrukeren er kvalitetsbevisst og kjøpesterk

Group 88-toppen om Mulberry-flyttingen og det norske luksusmarkedet.

I fjor høst skrev Melk & Honning om Mulberry Oslo som var på flyttefot.

Først tidligere i år ble det kjent at det britiske luksusmotehuset får nye lokaler i forbindelse med Steen & Strøm med egen inngang fra gaten slik både Balenciaga, Gucci og Valentino har. Med det samler den danske luksusgruppen Group 88 alle sine merker i hovedstaden.

– Kan måle seg med de største merkene i verden

Mulberry var blant de første luksusmotehusene til å åpne butikk i Oslo, og har siden 1991 holdt til i Akersgata.

– Vi har valgt å flytte Mulberry-butikken av to grunner. For det første var lokalet blitt for lite ettersom Mulberry siden 1991 har produsert spennende kolleksjoner innenfor både klær og sko. Begge deler vil vi kunne presentere for den norske forbrukeren, og derfor var det nødvendig med en større butikk. For det andre er Mulberry et internasjonalt luksusmerke som kan måle seg med de største merkene i verden. Derfor har det vært naturlig for oss å legge den nye butikken til samme område som våre andre merker herunder Gucci, Bottega Veneta og Saint Laurent, forteller Thomas Møller, administrerende direktør i Group 88.

Den danske luksusgruppen har de siste årene satset stort på luksusmarkedet i Oslo med blant annet Gucci, Burberry, Balenciaga, Bottega Veneta, Saint Laurent og Valentino. De eier 50 prosent av aksjene i Mulberry Oslo AS mens Mulberry Company (Europe) Ltd eier den andre halvparten.

Den nye Mulberry-butikken. Foto: Mulberry

Møller tror noe av grunnen til at Mulberry har holdt stand i hovedstaden siden 1991 er tidløst design, men også evnen til å fornye seg.

– Mulberry er et demokratisk merke som vekter tidløst design med godt engelsk håndverk og kvalitet. Dette passer godt ikke bare til den norske forbruker, men den skandinaviske forbrukeren generelt. Samtidig har Mulberry vært gode til å fornye seg og dermed opprettholdt den store etterspørselen fra kundene i Norge. Den nye butikken i Nedre Slottsgate er et fysisk bevis på den fornyelse og utvikling som Mulberry ønsker å gi sine kunder i Oslo.

Nytt konsept

Den nye butikken vil være den første i Skandinavia med Mulberrys nye konsept.

Designet av Johnny Coca og interiørdesigner Faye Toogood henter designet inspirasjon fra britisk kunst og landskap.

Butikken fører hele Mulberrys sortiment inkluderte ready-to-wear og sko i tillegg til vesker og tilbehør.

Den nye Oslo-butikken skal være en del av det britiske luksusmotehusets internasjonale utviklingsstrategi som omfatter en rekke nyåpninger i nøkkelmarkeder samt utvidelse av og økt fokus på digitale og omni-kanaler.

– Jeg er glad for å kunne åpne den nye butikken i Oslo sammen med vår langvarige partner Group 88. Butikken er den første i Skandinavia med det nye konseptet, og bidrar til vår internasjonale flerkanal- og direct to consumer-strategi for å få Mulberry til å vokse som et globalt luksusmerke, sier administerende direktør i Mulberry Thierry Andretta.

Virgin market

Møller beskriver det norske markedet som et såkalt virgin market med et begrenset utvalg av luksusvarer.

– Lenge var det utelukkende Mulberry og Louis Vuitton som hadde butikk i Oslo. I takt med at mange merker opplevde en økt etterspørsel fra norske kunder som handlet i London, Paris og København, har det vært naturlig at de siste fem til sju årene har bydd på markante åpninger i Oslo av mange av de helt store merkene. Utviklingen har siden vært positiv og heldigvis har etterspørselen fra den norske forbrukeren fulgt etter.

– Hvor viktig er det norske markedet for dere?

– Det norske markedet er viktig for Mulberry og våre andre merker fordi den norske forbruker er kvalitetsbevisst og kjøpesterk. Den norske kunden er lojal, og derfor opplever mange merker betydelig og kontinuerlig vekst i dette markedet. Samtidig tror jeg at alle luksusmerkene vi har åpnet i Oslo har vært med på å forme oppfattelsen av hva et internasjonalt luksusmerke kan og står for, og at det derfor i stadig større grad er blitt tydelig også for den norske forbrukeren at det lønner seg å kjøpe produkter som er langtidsholdbare og i den beste kvalitet.

Les også: Derfor hermer luksusmerkene etter street wear-merkenes drop-modeller