Det britiske luksusmerket skal inn i nye lokaler.
De siste årene har luksusbutikkene poppet opp som paddehatter i Oslo sentrum, konsentrert mer eller mindre i området Nedre Slottsgate med henholdsvis Bottega Veneta, Burberry, Gucci, Hermès, Balenciaga, Louis Vuitton, Saint Laurent, Moncler og nå sist også Jimmy Choo og Valentino som perler på en snor, men også både i Prinsens gate med blant annet Isabel Marant og lenger opp i Akersgata der både Vincci og Mulberry holder til.
Les også: Hvor viktig er turistene for Oslos luksusbutikker?
Sistnevnte åpnet butikk i Oslo allerede i 1991, og var blant de første internasjonale luksusmotehusene som satset på det som for mange har vist seg å være Europas honningkrukke. Det er danske Group 88 som står bak butikken. De har de siste årene satses stort på luksusmarkedet i Oslo med blant annet Gucci, Burberry, Balenciaga, Bottega Veneta, Saint Laurent og Valentino, og eier 50 prosent av aksjene i Mulberry Oslo AS mens Mulberry Company (europe) Ltd eier den andre halvparten.
Mandag skrev Melk & Honning om annonsen som lå ute på Finn.no der Mulberry-lokalet i Akersgata 18 er oppført under næringseiedom til leie med overtakelse fra 1. april neste år.
Under tittelen «Unik retailmulighet ved Egertorget» presenteres lokalet som «en sjelden mulighet til å opprette butikk midt i Oslo`s (sic) sentrale retail distrikt»
– Nedre Slottsgate har utviklet seg flott, og med vår seneste åpning av Valentino som en del av de internasjonale luksusmerkene vi representerer, mener vi at Mulberry – som et av nordmens favorittmerker – også bør presenteres i et nytt og tidsriktig konsept, sier COO i Group88, Marius Møller til Melk & Honning.
– Vi ser frem til å kunne presentere Johnny Cocas nye butikkonsept i løpet av 2019 på en ny og spennende location. De nye lokalene blir både større og lysere, og vil kunne representere Mulberry i sitt rette element.
Tilbake i 2013 og 2014 skrev både E24 og Aftenposten om Mulberry i Oslo som sistnevnte kalte «en gullkalv» for den danske luksusgruppen. Mulberry Oslo hadde da, ifølge administrerende direktør Thomas Møller, høyere inntekter både totalt og per kvadratmeter butikkareal enn butikkene i København og på Kastrup.
Mulberry Oslo AS hadde et resultat før skatt på 13,569 millioner kroner i 2012 mot 4,005 millioner kroner i 2017. Driftsinntektene var i 2012 35,742 millioner kroner mot 23,287 millioner i 2017.
Hovedbilde via Finn.no.
Les også: Ryktebørsen: nyåpninger og nedleggelser