Har allerede solgt ut raskere enn motehusets Supreme-samarbeid

Nå er Virgil Ablohs første kolleksjon for Louis Vuitton i butikkhyllene. Men hvordan er mottakelsen?

Streetwear og sportstøy har for lengst fått innpass i den eksklusive høymoteklubben, og luksusmotehus verden over har trykket trenden til sitt bryst – blant dem erkefranske Louis Vuitton.

I 2017 gjorde motehuset til manges store overraskelse en samarbeidskolleksjon med skate-merket Supreme som i en årrekke har fått hypebeasts til å sikle frenetisk. Da produktene kom på markedet var suksessen et faktum og Lous Vuitton, som tidligere hadde slitt med å lokke den yngre garde i sin retning, hadde plutselig køer av unge utenfor sine butikker.

Som et endelig bevis på dette ble det i mars i fjor kjent at Louis Vuitton hadde valgt Virgil Abloh til å ta over stafettpinnen etter Kim Jones som kreativ leder for herre. Helt overraskende var det riktignok ikke. Abloh var for lengst et hypet navn med sitt eget klesmerke Off-White og sin sterke tilknytning til Kanye Wests mange motemessige krumspring. Louis Vuitton ønsket å tiltrekke seg de nye generasjonene på fast basis slik de hadde klart med Supreme-samarbeidet, og Abloh var en selvsagt kandidat.

Virgil Abloh på forsiden av Business of Fashions årlige BOF 500-utgave

Ablohs første kolleksjon for Louis Vuitton ble presentert i Palais Royal-hagen i Paris, 21. juni i fjor. Da var internasjonal motepresse stort sett positive til Ablohs forsøk på å linke sin egen estetikk og sitt eget fundament med det 165 år gamle motehusets. Inspirasjonen bak var ifølge designeren selv lyset som treffer en glassprisme og tilsynelatende skaper ulike fargesjatteringer.

Les også: Norske Vetle Emlie på catwalken for Virgil Ablohs Louis Vuitton

Først nå er kolleksjonen ute på butikkhyllene – og det viser seg nå at den selger ut enda raskere enn det Louis Vuitton x Supreme gjorde.

Motejournalist Madeleine Holth forteller til Melk & Honning at hun var overrasket over ansettelsen og også litt bekymret for at Ablohs avtrykk hos Louis Vuitton ville bli for likt det hos «babyen» Off-White.

Madeleine Holth

– Men det er et klart og tydelig skille der, legger hun til.

Hva tenker du om at Louis Vuitton i kjølvannet av Supreme-samarbeidet nå synes å ville tekke en ung, streetwear-fanatisk målgruppe på mer fast basis?

– Det var absolutt et smart valg. Louis Vuitton ønsker å skape engasjement hos fremtidens kunder, men det er samtidig akkurat der problemet ligger. Louis Vuittons klientell er ikke av typen som går i printede t-skjorter og skate sneakers. Og vise versa. Virgil har klart å generere en helt utrolig hype både rundt sitt eget navn og sitt eget brand, og jeg tror det er noe Louis Vuitton har savnet og fikk en smakebit av med Supreme.

Holth mener Ablohs jomfrukolleksjon for det franske motehuset var «ganske trygg».

– Det var ingenting jeg ikke har sett før. Jeg likte dog harnessen, som blant annet Timothée Chalamet gikk med på Golden Globes samt holographic-veskene og -baggene.

Louis Vuitton SS’19 – Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images

Nesten hele prislisten ble lekket på nett i helgen, og det er ikke akkurat beskjedne summer Louis Vuitton krever for varene.

For en klassisk keepall med holographic-effekt må du ut med 32 000 kroner, mens en rumpetaske i samme materiale koster 18 200 kroner. Det rimeligste produktet i sortimentet er en bandana til 2800 kroner, mens det aller dyreste er en trenchcoat i krokodilleskinn med en prislapp på 1.6 millioner kroner.

– Første drop får som regel bein å gå på. Jeg tror dog dette er forbeholdt kjendiser, rappere og it-girls i første omgang, sier Holth.

Innkjøper for Yme, Fredrik Josefsson, forteller Melk & Honning at han synes selve visningen var kul, men at klærne bar et uferdig preg.

– Det virket på meg som om de hadde for dårlig tid til å gjøre de siste korrigeringene, mener han.

Selv fikk Josefsson muligheten til å legge inn en privat pre-order på produktene i kolleksjonen. Han forteller at veskene og accessoirene fanget hans oppmerksomhet, men at prisnivået likevel ikke passet helt til hans lommebok.

Fredrik Josefsson

– Prisene var saftige, og kanskje enda høyere enn jeg hadde forventet. Men luksusmerker er jo til for de som vil ha ting som ikke alle og enhver kan ha råd til.

– Jeg er sikker på at en del av produktene kommer til å havne på re-sell-markedet for mange tusenlapper mer enn det de selges for i butikk.

Moteverdenene har de siste årene vært vitne til en voldsom utskiftning av designere. Tror dere Abloh vil forbli hos Louis Vuitton en stund – selv når den aller største street wear-fanatismen nå synes å ha sluppet taket?

– Louis Vuitton hentet åpenbart inn Virgil Abloh med ønske om å få inn noe annet enn de har hatt tidligere. Jeg tror at så lenge han holder seg i vinden kommer det til å finnes både kunder og fans, mener Josefsson.

Toppbilde via Getty Images

Les også: Louis Vuitton saksøkes av leketøyprodusent