I går kveld, under moteuka i Paris fikk man endelig svaret på hvordan Abloh tolker stilikonets look anno 2017.
I sommer kunne Melk & Honning melde at Off-White kom til å basere alt i sin SS’18-kolleksjonen, bestående av 40 ulike looks, på hele verdens yndlingsprinsesse. I tillegg til å være «folkets prinsesse», ble hun et stort moteikon med sin klassiske og elegante stil. Det har Off-White designeren Virgil Abloh tydeligvis merket seg ved.
Vogue skrev i august i år at Abloh er en «mester til å fange zeitgeist», altså tidsånden. I år er det 20 år siden Diana døde i en trafikkulykke i en tunell i Paris. Som det aller første tilskuddet av folkelighet i den ekstremt konservative og tradisjonelle britiske kongefamilien, ble hun elsket av folk både nasjonalt og internasjonalt. Akkurat i disse dager markeres det triste jubileet med en rekke programmer som omhandler prinsessens liv og død, blant annet en mye omtalt dokumentar signert BBC der Prince Harry og William for første gang gjør dyptgående intervjuer om sin opplevelse av det hele.
I tillegg, med power-dressing som en av de aller tydeligste trendene i motebransjen de siste årene, og inntoget av 80-tallets store, voluminøse frakker, boots i lakk, og chunky strikkegensere, kunne ikke timingen for å la seg inspirere av Diana vært stort bedre.
Invitasjonene som ble sendt ut for en måneds tid siden var preget av et av de mest legendariske paparazzi-bildene av henne. Der sitter hun i en tilsynelatende tankefull positur på stupebrettet bakerst på yachten hun ferierte med elskeren Dodi Al-Fayed, bare få dager før hun døde.
I går kveld, under moteuka i Paris, fikk man endelig svaret på hvordan Abloh, som også er Kanye West sin kreative leder, lar hennes estetiske uttrykk få mikses med det moderne.
– Jeg har vært interessert i å i utgangspunktet tolke stilen hennes bokstavelig talt, og deretter mer abstrakt. Resultatet varierer mellom slik jeg ser for meg at hun ville kledd seg om hun hadde levd nå, sammen med en tolkning av hva hun faktisk har ment for folk, uttalte Abloh til Vogue etter visningen.
Typiske Prinsesse Diana-gjengangere som puffermer, knallfarger, blomstermønster, v-hals, og sporty Aerobic-elementer var alle å se på catwalken.
Vogue sin utsendte, Amy Verner, mener Abloh klarer å gjøre det hele til sitt eget gjennom blant andre elementer som en ironisk, oppdatert versjon av glasskoen i Askepott i gjennomsiktig plast med broderier. De var laget i samarbeid med skodesigneren Jimmy Choo.
– Denne typen ting rettferdiggjør Abloh sitt forsøk på å være «High Fashion», mener Werner.
Se noe av det beste fra kolleksjonen her:
Les også: Høydepunkter fra Milano Fashion Week