Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Olio tar opp kampen om skjønnhetskundene
Olio har etablert tre salonger i Oslo siden 2019. Foto: Marie Holmerud

Bør den norske skjønnhetsbransjen frykte konkurransen fra Olio?

– Det er opp til kundene å velge.

I områder som på Grünerløkka i Oslo har strømlinjeformede kjedekonsepter poppet opp som paddehatter den siste tiden. Digg, Kopp, Blid og Squeeze er alle tenkt ut av storselskapet Askeladden & Co. Flere av medgründerne av selskapet er tidligere investorer i frisørkjeden Cutters.

Har de etablerte aktørene noe å frykte når startup-fabrikken nå inntar også den norske skjønnhetsbransjen?

I 2019 lanserte selskapet Olio, en hudpleie- og skjønnhetssalong som tilbyr manikyr, pedikyr, ansiktsbehandlinger, voksing og bryn- og vippebehandlinger «i en fresh salong med forståelig meny, enkel booking og laaange åpningstider hver dag». «Easy peasy», som de selv sier.

Per nå har Olio tre salonger i Oslo; Vika, Majorstuen og Grünerløkka.

Olio tar opp kampen om skjønnhetskundene
Olio har tre salonger i Oslo. Foto: Simen Ringen

Olio: – Vil aldri være det billigste tilbudet

Med ett enkelt og forståelig opplegg skal de revolusjonere måten å drive skjønnhetssalonger på. Slik som flere andre Askeladden-konsepter har Olio både medlemmer og dropin-kunder.

– Vi stiller høye krav til hudterapeutene våre og bruker lang tid på rekruttering. Prismessig er vi konkurransedyktige, men Olio vil aldri være det billigste tilbudet, sier Mie Solem, daglig leder i Olio til Melk.

– Det viktigste for oss er fornøyde kunder, og derfor er også kvalitet førsteprioritet. Vi investerer også en del i å bygge salonger som appellerer til kundene.

Mie Solem
Mie Solem i Olio. Foto: Nicolai Bauer

Blant tilbakemeldingene de får fra kunder, er at Olio oppfattes som et enklere og mer tilgjengelig tilbud, forteller Solem.

– Det har også vært hensikten, og er bakgrunnen for at vi har satt lange åpningstider og utviklet digitale løsninger for booking og betaling.

Salongen på Grünerløkka har ifølge Solem har fått «en veldig god start». Den ligger i lokalet som tidligere ble brukt som lager for skobutikken Ramona Skosalon vegg i vegg. Den stenger snart dørene etter nesten 100 år.

– Det norske markedet for hud- og skjønnhetsbehandlinger er i sterk vekst, men det er selvsagt kamp om kundene. Vi kan ikke love mer enn å gjøre vårt beste, så er det opp til kundene å velge, avslutter hun.

Tar opp kampen om skjønnhetskundene
Olio på Valkyrien. Foto: Simen Ringen

Frykter ikke konkurransen

Lill-Ann Schjelderup som driver tradisjonsrike Gimle Parfymeri i Bygdøy Allé, synes man skal gi rom til alle i bransjen – for mangfoldets skyld.

– Jeg tenker det er fint at det finnes unge mennesker med kreative evner og muligheter, så alle har muligheten til å få en ansiktsbehandling. For det er jo utrolig deilig. Så vil kundene velge selv hva de ønsker. Det handler om å gi veiledning, service og kvalitet, selv om det skal være rimeligere, sier hun.

Lill-Ann Schjelderup ved Gimle Parfymeri.
Lill-Ann Schjelderup eier og driver Gimle Parfymeri.

Hun frykter ikke konkurransen fra Olio. Bare i strøket der Gimle Parfymeri holder til i på Frogner finnes det rundt 40 ulike hudpleiesalonger, forteller Schjelderup.

– Vi har hudpleiebehandlinger ingen andre har. Nå har vi stått alene uten kjedetilknytning i mer enn 80 år, og kundene gjør sine egne valg ut ifra behov. Så må vi bare være bedre og tilby andre hudpleiebehandlinger.

Beth’s Beauty: – Enormt stor kundegruppe

Også en av landets største skjønnhetssalonger ønsker Olio velkommen.

– Jeg har alltid ment at det er flott med ulike kanaler og konsepter innen alle bransjer. Det er ulike terskler for å nå ulike kundegrupper som skaper mer interesse for og setter fokus på faget vårt. Så vi er ikke negative til verken deres konsept eller åpningstider, sier Elisabeth Lein Oksvik, innehaver av Beth’s Beauty til Melk & Honning.

Beth’s Beauty har fire salonger i Oslo samt en medisinsk klinikk, og har holdt på i over 30 år.

Oksvik ser ikke på Olio som negativ konkurranse.

– Vi bor snart 700 000 personer i Oslo, så det er en enormt stor kundegruppe å ta av. Det er plass til alle. Jo flere flinke kanaler som når ut til publikum, dess flere rekrutteres til å ta vare på seg selv og huden sin. Det er jo det vi ønsker. Derfor mener jeg at ulike typer salonger og klinikker når mye bredere.

Les også: Dette er skjønnhetstrendene vi googlet mest i 2020

Siste saker

Mest lest nå
Les mer