Foto: Instagram/ @emiliasilberg
Foto: Instagram/ @emiliasilberg

Blir dette sommerens store trend?

– Det føles nyskapende, sier stylist til Melk & Honning.

Du må ikke gå lenge på Løkka før du spotter noen i det som kan se ut til å bli sommerens store trend. Kanskje har du sett det på pappa, bestefar eller bestemor for 20 år siden.

Plagget som dominerer Instagram- og TikTokfeeden din om dagen passer selvfølgelig inn i Y2K-stilen, som har vært i vinden de siste sesongene.

Jorts er plagget vi snakker om.

Kort fortalt er det jeans-shorts, som er litt lengre og litt mer oversized enn en vanlig shorts.

Vi har spurt stylist Maria Fuhre om jortsen blir sommerens store trend.

– Jorts blir absolutt en av sommerens største trender. Vi har allerede sett de ta over antrekksbildene i Instafeeden, TikTok og gatelangs – både hos gutter og jenter, forteller Fuhre til Melk & Honning.

90- og 2000-tallet har lenge vært i trendbildet, så at jortsen har kommet inn i varmen er ikke overraskende for Fuhre.

Stylist, Maria Fuhre, forteller oss om sommerens store trend. Foto: Instagram/ @mariafuhre
Stylist Maria Fuhre forteller oss om sommerens store trend. Foto: Instagram/ @mariafuhre

– Jortsen har hos den generelle befolkningen ofte blitt sett på som litt trashy, og kanskje i samme kategori som for eksempel Crocs.

– Det som er interessant med disse type trashy plaggene, som mange av oss nekter for at de _noen_ gang kommer til å bruke igjen, er at de fort kan få en helomvending og blir supertrendy. 

Fuhre forteller at det skapes en naturlig interesse hos mennesker når to ting som egentlig ikke passer sammen kombineres.

– Så når du får skjønnheten selv, Bella Hadid, i Instafeeden din iført et par slitte jorts blir du nysgjerrig. Du forventet ikke å se de to kombinert, siden de er motsetninger. Dette gjør at det føles nyskapende. Alle som følger trender har et ønske om å være akkurat det, sier hun.

Bella Hadid i jorts. Foto: Getty Images
Bella Hadid i jorts. Foto: Getty Images

– Kort oppsummert, jorts er hot igjen. Men, i det den ikke føles nok nyskapende lenger, kommer den mest sannsynlig til å forsvinne. Da vil vi putte jorts tilbake på «trashy»-hylla. 

Jortsen er et veldig gøy plagg å style, og du kan skape mange forskjellig type uttrykk – alt fra preppy til street.

– Med mindre man ønsker en skikkelig oversized look er det viktigste å tenke balanse i antrekket, sier Fuhre.

– Jortsen skal være baggy (og jeg elsker baggy), men det kan være greit å ikke drukne totalt. Kombiner den med en trangere topp, eksempelvis en klassisk hvit 90s-singlet til hverdags, noen enkle hoops og et par cowboyboots.

Til fest ville stylisten absolutt gått for en kortere croptop à la Bella Hadid med et par kitten heels.

– Eventuelt gått for en åpen oversized blazer, en bokser under jortsen, som kan vises så vidt, à la miu miu og kun en fet bh som topp.

– For guttene ville jeg holdt på grandpa-stilen, og kjørt den med cardigan og skinnsko, eksempelvis seilersko. Eller gått for hundre prosent baggy stil med singlet, stoor skjorte eller hoodie med noen fete briller og stacking av smykker, meddeler Fuhre.

Jorts er et gøy plagg å style. Foto: Instagram/ @sry.will
Jortsen er et gøy plagg å style. Foto: Instagram/ @sry.will

Plagg og trender som funker for alle kjønn er Fuhre sikker på kommer til å bli en viktig del av motebildet i fremtiden.

Det skjer en naturlig utvikling av dette i vår bransje, i takt med resten av samfunnet.

– Vi ser allerede i dag at flere menn, i alle legninger, velger å komme på rød løper i skjørt. Det gjør de ikke for å gjøre et stort statement, men fordi det rett og slett er mer behagelig.

Personlig tenker ikke Fuhre over om plagget hun kjøper er fra en «herreavdeling» eller «dameavdeling», det viktige er materialet, snitt og form.

– Det tror jeg ikke jeg er alene om, og alt handler om hva forbrukeren ønsker.

Plagg og trender som funker for alle kjønn kommer vi til å se mer av. Foto: Instagram/ @idunnvollan
Plagg og trender som funker for alle kjønn kommer vi til å se mer av. Foto: Instagram/ @idunnvollan

Videre forteller stylisten at det for brands i dag er kjempeviktig å følge med på hva som skjer i samfunnet. Gjør de ikke det får de ikke med seg de nye generasjonene som kommer.

– Vintagebutikker har virkelig fått en oppsving de siste årene, og de er gode eksempler på mer kjønnsnøytrale butikker. Man går inn for å finne et fett og unikt plagg, uten fokus på hvilken kjønnsavdeling man er i, sier Fuhre.

– Tilbake til jortsen er den et perfekt plagg som man gjerne kan kjøpe vintage. For man tenker ikke på hvilket kjønn plagget originalt var laget for.

– For når alt kommer til alt, handler plagg, trend og mote om snitt, form og materialer for riktig kropp, ikke riktig kjønn, avslutter hun.

Les også: Popstjernen debuterer som designer for det italienske motehuset

Siste saker

Mest lest nå
Les mer