Custommade relanseres

Custommade SS20. Foto: Anna Stokland

Relanserer dansk stormerke

Viste for første gang under moteuken i København.

Engang var Custommade på alles lepper. Etablert i København i 2002 av Christian Dam relanseres nå det danske motemerket for å møte både økt konkurranse og for å posisjonere seg for fremtiden.

– Viktigere enn noensinne å skille seg ut

Custommade relanseres
Christian Dam. Foto: Custommade

– Vi har valgt å gå tilbake til det DNA-et som Custommade hadde da det ble startet. Etter å ha vokst raskt og etablert varemerket over hele verden, var det blitt mer kommersielt. Retningen kjentes ikke riktig, og jeg var ikke like stolt over hva vi skapte som jeg var tidligere. Derfor var det viktig for oss å gjøre status for å bevare designkvaliteten, forteller Christian Dam.

– Nå er det viktig at vi fokuserer på våre kvaliteter som et designdrevet brand fremfor kvantitet. Den nye brand-identitetsstrategien igangsettes i sammenheng med nyansettelsen av Global Head of PR and Marketing, Therese Hellström, for å styrke vår internasjonale tilstedeværelse.

Dam forteller at han og designsjef Anne Rasmussen, som har vært med siden starten, bestemte seg for å gå tilbake til start for å finne lidenskapen igjen.

– I dag er det tøff konkurranse og det er viktigere enn noensinne å skille seg ut. Med vår nye justering som varemerke strever vi hver dag etter unikhet på alle fronter.

– Hvordan skal dere skille dere fra konkurrentene, og ikke bare være «enda et dansk motemerke»?

– Det er et tøft marked vi navigerer i akkurat nå, og hver beslutning man tar er viktig for fremtiden. Derfor er det veldig viktig for meg at vi skaper mote som ikke ligner på det våre konkurrenter gjør. Å kopiere andre trender fungerer ikke, det er allerede gjort. Mote for meg er når et merke holder seg til sitt DNA hver sesong, men samtidig utvikles et steg fremover. Vi skaper dansk mote med influencer fra det franske og italienske – noe som gjør oss unike på det danske markedet.

Custommade relanseres
Anne Rasmussen. Foto: Custommade

– Den nye Custommade-jenta er poetisk, drømmende og leken. Hun er markant modigere enn den gamle jenta. Hun skiller seg gjerne ut, og pynter seg med krystall-beads og håndbroderte perle-detaljer. Hun er mer more is more enn less is more. Hun kler seg mer ekstravagant, men har en leken og cocky attitude. Hun går litt mer med nesen i skyene, men hele tiden med en søthet og med bena godt plantet på jorden, sier Anne Rasmussen.

SS20-kolleksjonen som ble vist under den danske moteuken i høst der Custommade for første gang var en del av programmet oser av femininitet med raffinerte, skarpe og oversize sløyfer og puffermer kombinert med enkle detaljer fra herregarderoben.

– Kolleksjonen bærer den kule franske ånden toppet med fantastiske krystalldetaljer, transparente gjennomsiktige materialer og oversized yttertøy, som i dens motsetninger bevarer en spesiell kraft og energi. Designet leker veldig bevisst med den dekadente, underdrevne elegansen satt sammen med en mer søt lekenhet. Den er en garderobe som henter festen inn i hverdagen.

Kolleksjonen, som har fått navnet The Magnifique Chic, ble vist som en installasjon på Det kongelige teater i København.

Custommade relanseres
Custommade SS20-visningen i København. Foto: Julie Bjarnhoff

– Det var veldig viktig å etablere den nye strategien som skulle styrke Custommade under moteuken i København. Å synes i forbindelse med moteuken styrker et varemerke og bekrefter også motegraden, ettersom man må bli godkjent av en motekommité for å få bli med, sier Dam.

– Samtidig er det også et viktig steg om man vil ta en internasjonal retning – hele moteverdenen har sine øyne på Copenhagen Fashion Week to uker i året. Vi har tidligere ikke vært der med Custommade synlig i sammenheng med moteuken. Vi ville vente til vi kjente at design og strategi gikk hånd i hånd og var 100 prosent – noe vi nå gjør.

Det er ikke til å komme unna bærekraft i dag. Enten man er et nyetablert merke, eller man har eksistert lenge på markedet. Anne Rasmussen forteller at hun jobber med bærekraft på to måter i Custommade.

– Jeg forsøker å tenke på at hver enkelt style skal være veldig gjennomarbeidet og være to die for. Jeg vil gjerne fokusere på at hvert design skal kunne være et lite spesial-item i seg selv. Sammen med min fornemmelse for struktur og håndfølelse i hvert eneste valgt materiale, etterstreber jeg en lang levetid i designet, som kan brukes på tvers av sesonger.

Custommade relanseres
Custommade AW19. Foto: Jens Langkjaer

Hun ønsker at designet skal kunne bo i klesskapet i mange år, i kraft av de gode kvalitetene som ikke blir utslitt, men heller blir enda vakrere med tiden.

– Den andre måten å tenke på bærekraft er selvfølgelig steg for steg å bygge opp et like så skjønt material-bibliotek basert på bedre kvaliteter og økologisk utvikling. Det er nødvendig at vi alle, forbrukere som produsenter, forholder oss til å bidra med hva vi kan gjøre. Og dermed sluser vi flere og flere bærekraftige materialer inn i kolleksjonen.

Hva kan vi vente oss fremover fra Custommade?

– Mer, mer, mer av alt! Nye spennende og kreative prosjekter er på gang, avslutter de.

Les også: Slik har det gått med nye Moods of Norway