– Å fremme mangfold er noe vi har hatt fokus på lenge og jobber med hver dag, i alle ledd hos oss.
For kort tid siden skrev Melk & Honning om fjorårets millionunderskudd for Bik Bok. Aldri før har den norske kleskjeden tapt så mye penger.
Nå satser Bik Bok for fullt med en ny og trendfølsom undertøyslinje. Er det en del av en ny strategi som kan redde det norske motemerket?
Les også: Motegigant lover mer mangfold etter rasisme-gransking
Kriseår
Normal er blitt den nye normalen i undertøysbransjen – eller, spurte vi i en sak tidligere i år. For ettersom kroppspositivisme, mangfold og inkludering blir mer trendy frykter kroppsaktivister såkalt bodywashing.
Den nye undertøyslinjen fra Bik Bok beskrives som merkets nye storsatsing, og kommer bare uker etter at det ferske årsregnskapet til Varner-gruppen viser en omsetningssvikt på over 100 millioner kroner for den norske kleskjeden.
– I tiden vi lever i har komfort og multiwear blitt en viktig del av hverdagen og loungewear er mer trendy og aktuelt enn noen gang. Med dette som visjon arbeidet vi frem den første Her Body-kolleksjonen. Fokuset har vært på å utvikle nøkkel-plagg som kan mikses og matches ut fra hva som passer din fasong, slik at alle jenter kan finne en kombinasjon de føler seg sterke, selvsikre og komfortable i, forteller designer Karoline Ekra til Melk & Honning.
Satser på mangfold
Kolleksjonen skal være «designet for å passe alle kropper, former og fasonger» – i kontrast til størrelse-kritikken den norske kleskjeden tidligere har fått. Men gjør den det?
– I utviklingsprosessen har vi hatt både fitting og wear testing på alle størrelser i vår størrelseskala XS-XL. Hovedmaterialet i kolleksjonen er svært elastisk, dette gjør at plaggene beveger seg med kroppen. Plaggene er foret i en mesh som gir hold og støtte. De ulike modellene gir muligheten til å kombinere slik at alle jenter finner sin favorittkombinasjon, mener designeren.

– Fem av kolleksjonens syv farger er hudfarger – er dette representativt for alle hudfarger?
– Grunnen til at vi valgte nøytrale farger er at dette preger trendbildet i høst, sammen med blant annet dusty lilla, en av høstens hotteste undertøysfarger. Ser man fremover mot våren er det en helt annen fargepalett i vente. Vi har absolutt ikke alle hudfarger representert! Vi har forsøkt å velge nøytrale farger der majoriteten kan finne en nyanse som harmonerer med sin egen hudtone dersom de ønsker det.

I likhet med stadig flere andre retusjerer ikke Bik Bok kampanjebildene sine. Det betyr blant annet synlige strekkmerker.
– Vi retusjerer ikke bildene våre, foruten lys og farger, på en generell basis. Vi ønsker å være så ekte som mulig i vår kommunikasjon. Vi ønsker å være en naturlig del av kundens liv og strekkmerker er en del av dette. Målgruppen skal identifisere seg med bildene våre, sier Concept & Collaboration manager i Bik Bok Julie Varner til Melk.

Bik Bok: – Kunden vår snur seg fortere og fortere – vi må gjøre det samme
– Kan dere si noe om valg av modeller til denne kampanjen – hvor viktig er det for dere å fremme mangfold her? Modellene har riktignok ulike hudfarger, men bildene viser ikke veldig store variasjoner i kropper – modellene er stort sett slanke med mer eller mindre former. Hva tenker dere om det?
– Å fremme mangfold er noe vi har hatt fokus på lenge og jobber med hver dag, i alle ledd hos oss. Også i denne kampanjen. Å ha klær i alle størrelser har stått fremst i rekken siste årene, og vi tilbyr nå klær opp til størrelse 48. Man kan aldri bli god nok på dette feltet, men vi gjør så godt vi kan – hver dag. Kampanjebildene til her [body] har ikke en XL-modell, men i tillegg til kampanjebildene jobber vi med et bredt spekter av profiler i våre digitale kanaler – i alle former, farger og størrelser.
– Hvorfor er det viktig for Bik bok å ha trendfølsomme kolleksjoner fremover? Er det en del av en overordnet strategi?
– I Bik Bok er det viktig å tilby en balanse av tidløse plagg du bruker om og om igjen i kombinasjon med de seneste trendene. For å møte kunden vår må vi ha begge deler. Kunden vår snur seg fortere og fortere – vi må gjøre det samme. Kunden vår setter også god kvalitet og passform høyt, disse faktorene må derfor ha fokus i vår strategi going forward.

Les også: Samler bærekraftige merker i ny norsk nettbutikk