Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Bergans vant DOGA-merket
Foto: Anna Torst Saatvedt / Bergans of Norway

Bergans vinner DOGA-pris

Kan også stikke av med hedersprisen.

11. mars går den årlige prisutdelingen av DOGA-merket for design og arkitektur av stabelen i Oslo, denne gangen i digital versjon med Jenny Skavlan som programleder.

DOGA-merket er blitt utdelt siden 1965, og vinnerne er forbilder som viser hvordan god bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for samfunnet.

Blant de nominerte til prisen er Bergans, som berømmes av juryen for sin «innovasjonskraft og og eksperimenteringsvilje». Merket er også nominert til den høythengende hedersprisen DOGA Hedersmerket, sammen med ti andre aktører.

Nå er det klart at Bergans er blant vinnerne av DOGA-merket.

Alt i alt er det 17 aktører som får den gjeve utmerkelsen.

Bergans får prisen for sitt innovasjonsprosjekt The Collection of Tomorrow, gjort i samarbeid med den finske fiberprodusenten Spinnova. Sammen ahr de blant annet laget en 100 prosent resirkulerbar ryggsekk av cellulose, inspirert av japansk origami.

Bergans kan vinne Doga Hedersmerket
Sekken signert Bergans og Spinnova. Foto: Bergans of Norway

– Vinnerprosjektene er ikke bare nydelige, vakre og imponerende, de viser også at bærekraft ikke er en uoppnåelig drøm, men mulig å få til i praksis. Jeg som til daglig jobber med design, innovasjon og bærekraft synes det har vært utrolig inspirerende å lære om prosjektene som får DOGA-merket, sier programleder Jenny Skavlan i en pressemelding.

Materialene til sekken er basert på ansvarlig produsert trevirke, utviklet av Spinnova og Bergans, helt fri for skadelige kjemikaler, hvor vann er det eneste avfallsproduktet. Når sekken er utslitt, kan den resirkuleres og man mottar et nytt produkt i retur.

Denne sekken er laget av cellulose
Sekken er laget av cellulose. Foto: Bergans of Norway

«Ryggsekken future.labs.05.A i seg selv er spennende, både når det gjelder bruken av Spinnova og det origami-inspirerte designet, men det er kanskje den sirkulære forretningsmodellen som gjør mest inntrykk. Konseptet er ikke bare svært sympatisk og dypt moderne, men også en smart måte å bygge en nær relasjon til kunden. The Collection of Tomorrow demonstrerer en tankegang som kan revolusjonere bransjen, og det er prisverdig av Bergans å utfordre den rådende forretningsmodellen på denne måten», heter det i jurykjennelsen.

Les også: Svært dårlige nyheter for norske kleskjeder

Siste saker

Mest lest nå
Les mer