Balenciaga saksøkes av New York-basert souvenirselskap

Har Demna Gvasalia nok en gang kopiert andre?

Da Demna Gvasalia viste frem sin første kolleksjon som sjefdesigner for Balenciaga våren 2016, var tilbakemeldingene gjennomgående strålende. Elle mente det var «det alle hadde ventet på», mens Vogues anmelder beskrev det som «det moderne kvinner har lyst til å gå i». Med et ben godt plassert i Cristobal Balenciaga sitt voluminøse, feminine formspråk, plasserte han det andre i det moderne, lett avantgardistiske og androgyne.

Siden den gang har han klart å gjøre Balenciaga til et av de aller mest hypede merkene. Klærne og accessoirene han har designet er blitt superpopulære blant millennials, og mye er blitt it-items – f.eks Triple S joggeskoene – som går for ekstremt høye summer på resell-markedet. Hans åpenbare humor i designet, f.eks da han tok inspirasjon fra IKEA sitt frakta-nett, har videre økt Balenciaga sin popularitet – og også gagnet IKEA, som i ettertid har spilt på sin mote-tilknytning. 

For to måneder siden ble det kjent at Balenciaga er luksusgruppen Kering – som også eier Gucci og Saint Laurent – sitt raskest voksende merke. 

Men inn i blant all rosen, salgsøkningen og den enorme mengden delinger på sosiale medier er det ikke alle som er like fornøyd. 

Folka bak Instagram-kontoen @dietprada, som inntil nylig beholdt sin anonymitet, poengterte allerede i oktober i fjor at Gvasalia har hentet vel mye inspirasjon fra andre designeres kolleksjoner. «@Balenciaga er tydeligvis tom for idéer. De går fra en solid FW’17-kolleksjon, til en SS’18-kolleksjon der det virker som de sykler baklengs inn i en oppbrukt streetwear-estetikk…. og forvandles til en merkelig @vetements_official søster. Det er veldig lite innovativt design her, bare remixing og restyling.(….)». I bildegalleriet tilknyttet Instagram-posten viser de til konkrete eksempler der Gvasalia tilsynelatende har kopiert alt fra Maison Margiela til Comme des Garcons og Jeremy Scott.

Les også: Billigkjeden kopierer – igjen

@dietprada sitt eksempel på Balenciaga sin kopiering – i dette tilfellet av Jeremy Scott sitt design.

Nå får Balenciaga smekk på fingrene igjen for å kopiere andre; denne gangen fra en kanskje litt uventet kilde. I helgen ble det nemlig kjent at et souvenir-selskap i New York saksøker det franske luksusmerket for brudd på opphavsretten. 

Det er Balenciaga-veska «Multicoloured New York Bazar Shopper», som kom på markedet tidligere i år, de reagerer på at er klin lik en veske i deres sortiment. Selskapet, kalt City Merchandise, Inc, har visstnok eksistert i mer enn 30 år, og solgt vesker med det samme motivet i en årrekke.

Deres versjon av veska koster i underkant av 20 dollar, 164 kroner, i ulike souvenir-forretninger rundt om i byen og på flyplassen JFK, mens man må ut med 2000 dollar, 16 400 kroner, for Balenciagas variant.

Ifølge saksdokumentene mener City Merchandise, Inc, at de to veskene er «nesten umulig å skille fra hverandre». De påpeker også det at Balenciaga flere ganger de siste årene har blitt utskjelt for å ha hermet etter andre.

– Med tanke på deres tvilsomme rykte i motebransjen for å stadig ha appropriert andres arbeid, i tillegg til offentlige uttalelser Mr. Gvasalia selv har hatt, bør det ikke komme som en overraskelse på noen at den anklagede har kopiert den fornærmedes design når det gjelder de nevnte produktene, og påstått at det er deres eget, skrives det.

Det har foreløpig ikke kommet noen uttalelse fra Gvasalia eller Balenciaga sin side i forbindelse med saken.

Bilder: Via fashionista.com/ Balenciaga SS’18-kampanje

Les også: Kim Kardashian beskylder Saint Laurent for kopiering